From Dark (2007)

Japan
Horror

geregisseerd door Mikio Ohkado
met Gen'ichiro Ohshita, Miho Chiyoya en Juu Myoung

Een buitenaards virus is op aarde geland, iedereen die besmet raakt krijgt een onstuitbare drang naar menselijk bloed. Kawano werkt aan een tegengif, maar omdat hij geen proefpersonen heeft injecteert hij zichzelf met het virus. Zijn vriendin maakt zich zorgen om Kawano, zeker wanneer ze merkt dat Kawano's tegengif minder effect heeft dan gehoopt.

Matig.

Lijkt iets teveel op een studentenwerkje, deze From Dark. Met een vaag verhaaltje, wat groezelige zwart/wit fotografie en een tempo dat amper vooruit te branden valt. Een gebrek aan budget verbloemen met enkele klassieke stileringskeuzes is slim, maar dan moet het net wat minder opvallend of net wat beter uitgevoerd worden.

Toch weet Ohkado ook af en toe best wat spanning op te bouwen. 't Is een beetje aarzelend, zeker niet al te veel, maar sommige scenes zijn toch best creepy en sfeervol, ondanks het weinige materiaal dat er eigenlijk voor handen is.

De film duurt maar 60 minuutjes, dus echt veel tijd om saai of vervelend te worden is er niet. Het wordt naar het einde toe ook best wat sfeervoller, maar al bij al is het toch redelijk mager. Ohkado heeft hierna ook niet zo heel veel meer gedaan blijkbaar, kan niet zeggen dat het me sterk verbaast.