Asher (2018)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Michael Caton-Jones
met Ron Perlman, Famke Janssen en Jacqueline Bisset

De huurmoordenaar Asher, die vroeger werkzaam was bij de Mossad, leeft een sober bestaan in Brooklyn waar hij het einde van zijn carrière en van zijn leven voelt naderen. Tijdens een laatste klus, die helemaal misloopt, ontmoet hij Sophie. Door deze ontmoeting voelt Asher zich genoodzaakt zijn gelofte die hij als jongeman deed, te verbreken. In een laatste poging om de man te worden die hij altijd al had willen zijn, zit er niets anders op dan zijn vroegere ik de rug toe te keren.

avatar van Onedin
Gisteren gezien,zeker de moeite waard vond ik.
Met een goede rol van Famke Janssen.
Een toch wel wat langzame duistere film moet ik zeggen.

avatar van schumacher
Was maar zozo.

avatar van notoirefilmhater
Ik dacht eerst: ah, een actiefilm met Ron Perlman (die kennen we allemaal van Sons of Anarchy) in de hoofdrol en de trailer ziet er ook oke uit, leek mij dus wel aardig.

Wat blijkt dit echt een totale baggerfilm pur sang te zijn. Slecht geacteerd, slechte special-effects, langzaam, vol cliché's, vol plotholes, noem het maar op. Het is sowieso een beetje awkward om de nogal houterige, dikkige, oude, zweterige Perlman te zien als een slick serial killer (& lover niet te vergeten). Het niveau is zo ongeveer van een recente Steven Seagal-filmproductie.

Don't waste your time, ladies & gents!

notoirefilmhater schreef:

Don't waste your time, ladies & gents!

Duidelijk commentaar...ik sla hem over bij deze

avatar van Brabants
Asher is een mooi portret van een hitman in de nadagen van zijn carrière. Het eigenzinnige en subtiele karakter van Asher krijgt met Ron Perlman als protagonist een heerlijk gestalte. Er zitten zo wel wat meer leuke karakters in de ondersteunende cast die het allemaal nog wat interessanter maakt. De film brengt duidelijk wat levensvragen naar buiten die een ieder mens zich zo zou afvragen op een bepaalde leeftijd. Ik vond het een zeer aangename film.

avatar van Pazmaster
Een vrij simpel verhaal maar toch best vermakelijk. Een leuke cast die het helemaal niet verkeerd doet, en af en toe een klein beetje humor. Ik vond het prima te doen. Enige echte minpuntje is de explosie, dat zag er echt niet uit, maar dat neem ik voor lief. Wel een kleine voldoende waard.

Nogal een slome bedoeling, niet de moeite van het bekijken waard. De verdienstelijke bijrolacteur Perlman heeft hier één van de weinige keren de absolute hoofdrol maar dit had men beter niet kunnen doen. De man heeft echt te weinig charisma om dit te rechtvaardigen, blijft erg apatisch en wordt ook nog eens niet geholpen met een wazig script welk het midden houdt tussen een karakterstudie en een misdaadfilm maar de noodzakelijke humor mist. Famke is oké als zijn love interest, leuk om de jaren zeventig diva Bisset hier te zien als haar filmmoeder, maar voor de rest snel vergeten.

avatar van Left4Dead
Michael Caton-Jones heeft een paar aardige stukken gedaan, niet opzienbarend maar leuk kijkvoer ons gebracht. Paar bekende namen in dit werk die acte de présence geven. Vreemd genoeg kreeg ik in de verte een gevoel dat de hoofdpersonage iets in de trant van Leon moest gaan worden, een timide man als hitman met gevoelens die zijn werk tegenspreken. Zonnebrilletje op en gevoelens voor een ander, ditmaal dan wel geen tiener maar net zo knullig in uitvoering.

Qua cast is het zeker niet verkeerd, men voelde de rollen prima aan en een paar leuke namen passeren de revue. Perlman kan ik maar moeilijk loskoppelen van zijn rol als Hellboy helaas, was even schakelen met hem in deze rol. Een neo-noir-achtige sfeer op doucement, een film zonder echte tempo en lijkt nergens naar toe te willen. De humor die men soms probeert aan te raken werkt ook niet echt, echte gevoelens voor of met de personages al net zo min.

En dus is de conclusie dat de film niet veel om het lijf heeft, hoog dramagehalte maar weinig thriller. En daar gaat de regisseur lek, een mengvorm van statische momenten op beeldplaat vastgelegd is nog geen prima prent. Menigmaal voelt het te slap en sloom aan en is het moeilijk je concentratie hoog te houden. De kwestie oud worden en daar mee om gaan wordt behandeld, ergens kwam ik zo nu en dan in mijn gedachten bij The Sopranos uit. Een stoer beroep, hitman, maar de uitvoerende is dus helemaal niet stoer maar kampt met zijn gevoelens en problemen.

Iets te voorspelbaar verhaal, best aardig in beeld. Een voor het gevoel lange zit, eigenlijk te lange zit met een te laag thrillergehalte. Bij IMDB staat er dan alleen maar drama bij genre, en terecht in mijn ogen.
De cast wil ik wel een pluim geven, zij zetten de rollen aardig neer ook al spat er nergens iets van af. Het is een bedompte film die totaal geen enkel aspiratie schijnt te bezitten. Stukje verhaal over een aantal mensen op de aardkloot, het moet je liggen.Voor de dramaliefhebber misschien welaan te raden, voor de thrillerliefhebber zou ik deze over gaan slaan.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Realistisch randje.

Om te beginnen is Famke Janssen een beeldschone vrouw, maar het lijkt erop dat de botoxnaald is uitgeschoten voor de opnames van Asher. Een trend die in filmland helaas nog steeds welig tiert. Het lijdt af, of het nu Tom Cruise betreft of de inmiddels 54-jarige Amstelveense. Zo ook hier. Ze blijft een aantrekkelijke vrouw, maar de relatie met de 68-jarige hoofdrolspeler Ron Perlman doet wel een beetje vreemd aan. Hij heeft namelijk niet aan zich laten sleutelen.

Het doet verder gelukkig weinig af aan dit vermakelijke misdaaddrama. Het verhaal is verre van origineel en er gebeurt niets opzienbarends, maar het rustige tempo, het goede spel en de ondersteuning van mooie muziek geven de film een realistisch randje. Iets wat menige Hollywoodproductie ontbeert. Daar zit hem echter ook net de crux. Want door alle ingrediënten zal de gemiddelde kijker toch iets vlotters verwachten. Desalniettemin de moeite waard.

***

Met dank aan PTVD voor het recensie-exemplaar.

avatar van DjFrankie
Trage film met weinig actie. Ben het er niet mee eens dat Famke janssen een beeldschone vrouw is, smaken verschillen.
Verhaal stelt ook niet echt veel voor, en het kost moeite om je aandacht erbij te houden. Vergelijking met de dementerende moeder is dan weer een plus punt.

Matige film over een oudere huurmoordenaar die nog steeds actief is, maar een simpel leven leidt. Zowel het magere plotje als de karakterschets van het hoofdpersonage weten niet echt te boeien. Het kabbelt allemaal veel te rustig voort en er gebeurd niet al te veel. Een cast met stiekem aardig wat bekende namen doet niets verkeerd.

avatar van blurp194
Ron Perlman in de hoofdrol als de goedmoedige en kalme killer Asher die geheel toevallig op zijn ouwe dag de liefde vindt, in zo’n film die sloom en goedmoedig voortkabbelt naar het vrij voorspelbare einde. Niks mis mee eigenlijk, als je niet had gehoopt op een flitsende en spannende actiefilm. En, zo’n soort film hangt dan meestal volledig op de karakters, en dat moet je wel een beetje liggen. Voor mij komt Perlman er prima mee weg, met een beetje hulp van Janssen - geloofwaardig en aimabel, en voldoende om mijn aandacht vast te houden. Niet opzienbarend misschien, maar wel aangenaam.

Bisset had ik niet eens herkend eerlijk gezegd, wat een schandaal.

Matige film met Ron Perlman in de hoofdrol.
Perlman verdient wel een hoofdrol, want hij kan het best aan, maar het verhaal in deze film is maar zwak.
Had meer een actiefilm verwacht.
Altijd leuk om zien is Famke Janssen, al wordt ze duidelijk wat ouder, of is het veelvuldige botox gebruik de schuldige aan het oudere uiterlijk ?
Kortom: matige verhaal in deze film met toch wel een goede Perlman.

avatar van ikkegoemikke
I just killed a man in the bathroom, and I'm afraid if we don't leave right now,
they're gonna call the cops.
Hmm. So it's true.
What's that?
Men will say anything for sex.

Een huurmoordenaar die door toeval een lieftallige danslerares tegenkomt en beseft dat het tijd wordt om zijn gevaarlijk beroep de rug toe te keren. En dan beseft dat het allemaal niet zo evident is. Tja, komt dit niet bekend voor? ’t Is een beetje zoals “Polar”, de “John Wick”-achtige actiethriller, maar dan met merkelijk minder actiescènes. De manier waarop Asher (Ron Perlman) op zijn dakterras geniet van een zorgvuldig gekokkerelde maaltijd en een glas wijn, terwijl hij peinzend de nachtelijke activiteiten in stad bekijkt, is een momentopname die perfect weergeeft hoe de rest van de film aanvoelt. Het gaat er gemoedelijk aan toe de hele film. Verwacht dus geen imponerende en magistraal gechoreografeerde actiefilm. Dat één van de doelwitten, die Asher moet liquideren, al dood neervalt vanwege een hartaanval voordat Asher in actie kan schieten, is veelzeggend. Niet dat de film enorm saai is maar echt energiek is het nu ook weer niet.

Naar mijn mening was Ron Perlman echt wel de meest geschikte persoon om het personage Asher te vertolken. Deze imposant uitziende acteur met zijn karakteristieke gelaatstrekken straalt een soort kalmte uit en is tegelijkertijd intimiderend genoeg. Ron Perlman, beter gekend als “Hellboy” maar ook bekend voor zijn bijdrages aan een oneindig aantal andere films, levert een passende vertolking af. Misschien dat zijn leeftijd er ook iets mee te maken heeft. Als 70-jarige moet hij niet veel moeite doen om de pensioengerechtigde moordenaar te spelen. Een grijzende stoere vent die plots begint te merken dat zijn conditie er achteruit op gaat. Als de lieftallige Sophie (Famke Janssen) zijn pad kruist, beseft hij ineens dat een eenzame oude dag niet iets is waar hij naar uitkijkt. Het is in ieder geval een rol waarbij er meer gevraagd wordt dan alleen maar brute kracht. En Perlman, die in mijn ogen enorm veel weg heeft van Thanos, weet perfect de balans te houden tussen de professionele, ervaren huurmoordenaar en de oude, ietwat sombere man die beseft dat zijn carrière erop zit en dat de jongere generatie weldra het roer zal overnemen.

Famke Janssen, de naar de V.S. uitgeweken Nederlandse die de laatste 10 jaar toch vertolkingen verzorgde in blockbusters zoals “Taken” en “X-men”, speelt hier niet haar meest indrukwekkende rol, maar weet toch op een uitstekende manier de persoon Sophie neer te zetten. Een timide en gestresseerde jonge vrouw met een roerig verleden en haar eigen persoonlijke problemen. Het is vooral over haar dementerende moeder Dora (Jacqueline Bisset) dat ze zich kopzorgen maakt. De oude vrouw herkent haar niet meer en kan soms wel eens scherp en nijdig uit de hoek komen. Dit zorgt dus voor emotioneel geladen scènes. En op één of andere manier is het ook de aanleiding voor onbewust grappige momenten. Voor mij was de conversatie tussen Asher en Sophie over het uit het lijden verlossen van Dora, het ontroerendste en tegelijkertijd grappigste moment van de film. Een uitwisseling van ideeën hoe dit te bewerkstelligen terwijl Sophie geen flauw idee heeft wat Asher uitvoert in werkelijkheid. Een tragikomisch moment.

Asher” is een middelmatige misdaad film die maar moeizaam uit de startblokken schiet. En zelfs als het in een stroomversnelling raakt, lijkt het tempo nog altijd gezapig en kleurt de film nog steeds braafjes tussen de lijnen. Dit keer ligt het niet aan het acteerwerk maar wel aan de actieloze inhoud. Men focust meer op het ontstaan van een innige relatie tussen twee eenzame zielen. Voor mij was dit voldoende om het een interessante film te noemen. Ook al is het onderwerp op zich niet baanbrekend en soms botweg idioot. Zo vond ik de gangscènes waarbij Asher paraat staat met zijn paraplu terwijl het brandalarm afgaat, compleet ridicuul. Toch raar dat telkens alleen de geviseerde persoon in paniek zijn appartement uitsprint. Geen hoogvlieger dus, maar als je het ergens op een VOD-dienst tegenkomt, kan je het misschien toch een kans geven.

Perlman is inderdaad geen acteur die je in een romantische rol verwacht, in “Beauty and the Beast” was die ook nagenoeg onherkenbaar als, romantisch en empatische “Vincent” maar dat was aan het begin van zijn acteurs carrière. Daarna vele rollen gespeeld waar die echt in uitblinkte, zo zien we Perlman ook het liefst. Maar ook hij nadert een leeftijd waarin zijn rollen meer sentimenteel worden. Famke is eigenlijk gewoon Famke, ook al weer 54 jaar, neemt elke rol aan die ze krijgen kan, na X-men en Taken, om in the USA, werkzaam als actrice te kunnen blijven en zelfs haar uiterlijke rimpels (gezicht) daarvoor aanpast. Voor beide zal deze rol gewoon werk geweest zijn, niks spectaculairs, gewoon “A day at the Office”.
Keek ook relaxed weg, geen hoogstaand acteerwerk maar kon er mee door, voor een regenachtige dag / avond.