Maasiya Urbanit (2012)

1 stem

Israël

geregisseerd door Eliav Lilti
met Barak Friedman, Noa Friedman en Esti Yerushalmi

Karima en haar broer hebben sinds kort hun moeder verloren. Nu zijn ze op zichzelf en op elkaar aangewezen. Op haar sterfbed heeft hun moeder ze gevraagd op zoek te gaan naar hun biologische vader, die hen bij hun geboorte heeft verlaten. Die zoektocht brengt hen in ziekenhuizen en geboortecentra waar ze mensen tegenkomen die hen een idee geven wat voor soort leven ze in de toekomst zouden kunnen leiden. Want dat is de grote vraag waar ze voor staan: hoe moet hun toekomstige leven eruit gaan zien?

Controversiële film, waar ik met enige verbazing naar heb zitten kijken. De samenvatting hier dekt de lading wel, maar zoals wel vaker in Israëlische films is het een rommelig samenraapsel van van alles en nog wat. In dit geval een soort coming of age en incestverhaal, gecombineerd met een 'existentiële zoektocht'. Een spiegel van de Israëlische samenleving? Zou kunnen. Nogal wat Israëlische films gaan over incest.

Het begin is natuurlijk nogal provocerend. Een jongen en een meisje worden 's ochtends wakker. Beiden zijn naakt. Daar is niks mis mee, maar ze blijken broer en zus en later in de film blijken ze ook daadwerkelijk een seksuele relatie te hebben. De jongen zou je seksverslaafd kunnen noemen, het meisje is meer gericht op andere meisjes, maar wil van een vriendin weten hoe het is om met jongens om te gaan. Dat is allemaal nog wel invoelbaar. Regisseur en cast tonen het in onverbloemde beelden, wat ik op zich wel kan waarderen.

Erger wordt het als ze op zoek gaan naar hun biologische vader, die hen heeft verlaten toen ze nog kinderen waren. Die zoektocht gaat niet van harte en ze komen mensen tegen die allemaal klaar staan met hun 'levenslessen', zich nogal manisch gedragen en je de oren van je hoofd lullen. Ik werd er gek van. Wat ook te maken had met de gebrekkige kwaliteit van de ondertitels. Al die klepkousen vullen het grootste deel van de film. Vond de regisseur het nu echt informatief door iemand oeverloos te laten uitleggen hoeveel je moet sparen om een verzorgde 'oude dag' te hebben?