The Golem (2018)

Israël
Horror

geregisseerd door Doron Paz en Yoav Paz
met Hani Furstenberg, Ishai Golan en Brynie Furstenberg

Litouwen 1673. De hechte gemeenschap van de Joodse vrouw Hanna, wordt belegerd door buitenlandse indringers. Om haarzelf en haar dorpelingen te beschermen, gebruikt ze Hebreeuwse mystiek en roept ze een gevaarlijk wezen op. Echter is haar creatie kwaadaardiger dan ze ooit had gedacht.

avatar van knusse stoel
Nog erg weinig tot geen films gezien met Golem(s) erin. Ik meende altijd dat dit modderfiguren waren. Lichamen van modder bijeen gezocht en net als met klei een persoon na- geboetseerd. In deze film dus niet, de vrouw maakt deze Golem van modder en hieruit ontstaat een lief kereltje, eentje die niet praten kan. Het duurt dan ook niet lang of de vrouw wil het mannetje ook niet meer kwijt. Nee, ze gelooft dat een Golem er alleen is voor bescherming van haar en het dorp.
Als ik haar man was geweest, had ik haar in haar sop gaar laten koken, wat uiteindelijk ook gebeurt.
Maar er zijn ondeugende mannen die hun relatie uiteindelijk redden, deze vallen het dorp binnen en natuurlijk is er een Golem nodig om de vrede in het dorp te herstellen. (Je zou bijna ook eentje nemen, thuis in het aanrecht bewaren en eruit trekken bij noodzaak).

Op zich een aardige film en onze waardering is een 6+.

avatar van Spartaan1986
knusse stoel schreef:
Wel, de eer is aan ons. Nog erg weinig tot geen films gezien met Golem(s) erin acterend. Ik meende altijd dat dit modderkarakters waren. Lichamen van modder bijeen gezocht en net als met klei een persoon na- geboetseerd. In deze film dus niet, de vrouw maakt deze Golem van modder en hieruit ontstaat een lief kereltje, eentje die niet praten kan. Het duurt dan ook niet lang of de vrouw wil het mannetje ook niet meer kwijt. Nee, ze gelooft dat een Golem er alleen is voor bescherming van haar en het dorp.

Op zich een aardige film en onze waardering is een 6+.

Beste Knusse Stoel, ik waardeer u positieve reviews bij films maar wat ik niet snap is waarom is het altijd 'onze waardering' en 'wij vonden'? Kijkt u het samen met u partner? Zo ja is het geen optie dat u partner ook een account aan maakt? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jullie altijd exact hetzelfde denken over een film en een film even hoog waarderen. Elk mens kijkt nou eenmaal anders tegen dingen aan.

avatar van knusse stoel
Heb "Spartaan" persoonlijk bericht gezonden, in het kort:
Door de week woon ik in mijn uppie, (zoals zo veel van ons) en in de weekenden komt een vriendin van mij langs en kijken we alleen films die we van tevoren beiden positief beoordelen. Je kijkt even naar de recensies en IMDb-cijfers. Door de week kijk ik dus vaak eigen genres waar zij niet van houdt, zoals oorlogsfilms.
Gelukkig hebben ongeveer dezelfde smaak qua boeken, films en andere zaken. FIJN toch?

Dit even omdat men niet denkt dat ik geen antwoord geef op vragen van "Spartaan" .

avatar van joolstein
Alhoewel de Golem, een schepsel uit de Joodse legendes, binnen de populaire cultuur geen onbekende is, verschijnt hij niet heel vaak in films. 'Der Golem, wie er in die Welt kam' uit 1920) een Duitse expressionistische film van Paul Wegener is denk ik de meest bekendste. De regisseur-broers Doron en Yoav Paz (JeruZalem) wekken in deze periode-folk-horror het mythische wezen met wat Kabbalistische spreuken, water en vruchtbare grond dan ook weer tot leven.

En dat doen ze best verdienstelijk! Door de setting plaats te laten vinden rond 1673 in een Litouws afgezonderd dorp doet het je onontkoombaar denken aan die andere zeer bekende folk-horror-film uit 2015. Verder lijken het Jiddisch en Slavisch volkssprookje van de klei-jongen en 'Fiddler on the Roof' model te hebben gestaan voor het verhaal. Echter alles wel met een moderne draai want het is hier een vrouw die touwtjes in handen heeft. Actrice Hani Furstenberg levert in deze film dan ook buitengewoon goede prestaties.

De broers weten prima om te gaan met het beperkte budget. Het bloed en gore zijn over het algemeen CGI maar door vaak maar vluchtig in beeld te zijn weten ze dit aardig te maskeren. Jammerlijk is dat het Golem-kind, algauw gewoon een "creepy kid" met soms een CGI-gezicht en zwarte ogen werd. Daarnaast is het script wel erg gemakkelijk, voorspelbaar en zeker naar het einde toe te dramatisch. Desondanks dat dit een prima folk-horror is, blijft het helaas hangen in de middenmoot.

avatar van Noodless
Vermakelijke folk-horror die de juiste sfeer weet op te wekken waarbij het mystieke, de tijd rond de 17de eeuw, de locatie en de afzondering van de Joodse gemeenschap goed uit de verf komen. De gore is voldoende aanwezig en is met mate gedoseerd. Maar de troef van de film is de sterke rol van Hani Furstenberg als Hanna die een overtuigende rol speelt om haar dorp te redden. 6,5/10

avatar van bjerik76
zo te zien is de gehele film wel engelstalig gesproken
wel met een enorm accent, maar dat zal wel zijn om het het voor groter publiek aantrekkelijker te maken hem te gaan kijken.
ziet er toch ook best wel goed uit..

En (o.m.?) opgenomen in Oekraïne:

Filming Locations: Kiev, Ukraine

avatar van Grindhouse62
Noodless schreef:
Helemaal mee eens. Heb deze film vanavond gezien en vond hem boeiend van begin tot eind. Mooie locaties en camerawerk, een fijne rustige muzikale omlijsting en leuk geacteerd. Ik wil deze film niet echt als een horror bestempelen, er zitten een aantal scenes in die redelijk gore zijn, maar toch voor mij mak zijn. Ook op het dramatische vlak wordt er sterk geacteerd. Een film die je zeker een keer moet hebben gezien. Van mij een hele vette voldoende 3.5

Matige horrorfilm, uit Israël, maar wel Engelstalig !!
Maar hij kon me niet echt boeien...

Gezien en volgende week weer vergeten. Het is allemaal niet slecht, maar het spreekt mij niet aan.

avatar van Left4Dead
Helemaal geen verkeerde prent. De setting is erg mooi en het acteerwerk is aardig. Had nog nooit een film uit Jeruzalem gezien, het is een aardig volwassen product wat ik niet had verwacht.

Erg eng wordt het niet maar de regie zet het mooi in beeld. Daarnaast is er een fijne soundtrack te genieten. Het verhaal van de golem volgens oude verhalen uit Joodse gemeenschap kende ik verder niet. Maar het verhaal is best interessant en daarom trok de film mij gemakkelijk door de 95 minuten heen.

Prima werk in die goed uit de hoek komt in een genre waarin veel crap gemaakt wordt. Ziet er goed en verzorgt uit, steek haar kop boven het maaiveld. Vooruit, een 7.

avatar van MarcusViridis
Een schlemielige agenebisj-film die alleen met een sloot jajem in je mik nog enigszins te hachelen is.

Had iets beter verwacht.

De golem zelf is als wezen niet zo onbekend, maar inderdaad, heel veel films zijn er niet rond gebouwd. Best ideaal dus om een horrorfilmpje rond op te zetten, eentje die wat dieper ingaat om het hoe en het waarom van zo'n ding. Dat de setting dan Lithouwen in de 18e eeuw is maakt het alleen maar intrigerender.

Maar zo heel veel wordt er jammer genoeg niet mee gedaan. De golem zelf is wel leukt maar krijgt niet zoveel te doen. De scenes tussendoor zijn redelijk traag en komen qua drama niet geweldig goed uit de verf. Daardoor blijft het een wat flauwe bedoening die een beetje pit en duisterheid mist.

Echt slecht is de film ook niet, daarvoor is het nog wel degelijk genoeg gemaakt. Een goedkoop horrortje is het zeker niet, maar wel redelijk middle of the road, ondanks het leuke materiaal waar men mee aan de slag kon. Had het graag wat beter gezien.