Tumbbad (2018)

India / Zweden
Drama / Horror

geregisseerd door Rahi Anil Barve en Adesh Prasad
met Sohum Shah, Mohd Samad en Deepak Damle

Vinayak is de onwettige zoon van een grootgrondbezitter woonachtig in het oude dorpje Tumbbad. Hij heeft een obsessie met een fabel omtrent een oude schat en vermoedt dat het geheim bij zijn overgrootmoeder ligt, een vervloekte heks die vastzit in het vagevuur. Hij zet een val voor haar en ontdekt het geheim dat hem naar rijkdom leidt. Er komen hierdoor echter ook gevaarlijke krachten vrij.

avatar van tattoobob
Klinkt aardig....we wachten af.

avatar van tattoobob
Middelmatig sprookjes horror met een overdaad aan CGI,niet mijn ding dus.
Uitwerking is ook wat rommelig en het is allemaal niet boeiend genoeg om je koppie erbij te houden.

Indische genrewerk.

Naast het Bollywood gebeuren zijn er toch ook steeds meer Indische genrewerkjes die hun weg naar het Westen vinden. Da's niet verkeerd, want hoewel het zelden echte meesterwerken zijn hebben ze vaak toch wel iets eigens toe te voegen.

Zo ook deze Tumbbad. Qua horror schiet het dan misschien een beetje te kort. De creature designs zijn wat pover en echt spannend wil het nooit worden, maar de lore en fantasy in deze film is toch echt wel de moeite waard. Het breekt een beetje de voorspelbaarheid die vele andere films in het genre wel per definitie hebben.

De muziek is trouwens ook de moeite, echt wel een meerwaarde in deze film. Visueel ziet het er verder netjes uit, hoewel daar nog wel duidelijk wat verbeterd kon worden. Die rode kamer is wel een dankbare locatie, maar die beestjes die erin rondliepen deden de film niet bepaald eer aan. Net iets teveel puntjes die de sfeer breken.

Maar zeker wel de moeite om een keertje gezien te hebben, graag meer van dit.

avatar van joolstein
Sleep, or Hastar will come for you”

Hindoeïsme, Een geloof dat vele goden kent, zoveel dat niemand weet hoeveel precies. Het is dan ook geen probleem om een extra god te bedenken. In deze film heeft Lakshmi, de Godin van de Welvaart, waarvan men zeg dat haar baarmoeder de aarde is, een zoon die Hastar heet. Deze zag hoe zijn moeder welvaart (goud) en eten (graan) schepte voor de mensheid, maar Hastar wilde alles voor zichzelf. Uiteraard werd hij tegengehouden door andere goden. Om hem te beschermen nam de Godin van de Welvaart Hastar terug in haar baarmoeder maar op de voorwaarde dat hij niet meer aanbeden zou worden en gewist werd uit alle verhalen. Het goud mocht hij houden.

En dat Indische verhaal was zeer verfrissend! Er zijn geen emmers bloed of extreme spanning, maar er is wel aandacht besteed aan set & creature-design. Grootmoeder was goed uitgewerkt, al was Hastar dan weer minder. Ook verliep het verhaal zelf ietwat chaotisch. Ze proppen er teveel erin; de Britse kolonisatie of hoe vrouwen en kinderen worden behandelt. En uiteraard wordt er een paar keer gezongen, gelukkig wordt het hier niet ondersteund door dans. Dat is zeker al een pluspunt voor ons westerlingen. Deze horrorfilm uit India heeft tekortkomingen maar het is wel zeker een geslaagde horror/fantasyfilm.