ad
  • 8.145.702 stemmen

Chuva É Cantoria Na Aldeia Dos Mortos (2018)

Documentaire / Drama | 114 minuten

Genre: Documentaire / Drama

Alternatieve titel: The Dead and the Others

Oorsprong: Portugal / Brazilië

Geregisseerd door: Renée Nader Messora en João Salaviza

Met onder meer: Henrique Ihjãc Krahô en Raene Kôtô Krahô

IMDb beoordeling: 6,7 (670)

Oorspronkelijke taal: Portugees

Over Chuva É Cantoria Na Aldeia Dos Mortos

Een 15-jarige Krahô-jongen hoort de stem van zijn overleden vader waarbij deze vraagt om het funeraire feest te vieren dat de geest van zijn vader toestaat naar het dorp van de doden te vertrekken. Omdat hij vreest dat dit een eerste stap zou kunnen zijn om een sjamaan te worden, vlucht hij naar de dichtstbijzijnde stad, bewoond door blanke mensen. Of de westerse beschaving hem oplossingen voor zijn problemen zal aanbieden, is echter een andere vraag.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Woland

Woland

The Dead and the Others, ook wel bekend onder de fraai klinkende titel Chuva É Cantoria Na Aldeia Dos Mortos, is een film die erg in mijn straatje zou moeten liggen, maar die ondanks wat prachtige scenes toch ook wel wat aan de saaie en slepende kant bleek. De film gaat over de Krahô, een inheemse stam in Brazilië, en dan specifiek over Henrique - een jongeman wiens vader overlijdt en die voorbestemd lijkt om de nieuwe shaman te worden. Maar daar heeft ie niet zo'n trek in, dus hij (en z'n familie) gaat naar 'de stad' waar het leven niet makkelijk is voor een indiaan zonder papieren, die slecht Portugees spreekt en die nauwelijks mensen kent. Het klinkt intrigerend, en dat is het op momenten ook wel. In de eerste helft is de jungle-setting fantastisch, en bijvoorbeeld de hallucinante scene bij de waterval waar hij met z'n dode vader praat is prachtig. Maar zowel in de jungle als in de stad werd ik regelmatig wat ongeduldig en pakte het me minder dan ik verwacht had. De monotone manier van praten van de Krahô hielp ook niet. Wel een mooi en naturel portret van Henrique en het leven als Krahô, maar voor m'n gevoel had hier meer in gezeten.