ad
  • 139.903 films
  • 6.662 series
  • 20.218 seizoenen
  • 435.037 acteurs
  • 281.773 gebruikers
  • 8.110.189 stemmen
Avatar
 
banner banner

Ága (2018)

Drama | 96 minuten
3,43 36 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 96 minuten

Alternatieve titel: ÁГА

Oorsprong: Bulgarije / Duitsland / Frankrijk

Geregisseerd door: Milko Lazarov

Met onder meer: Mikhail Aprosimov, Feodosia Ivanova en Galina Tikhonova

IMDb beoordeling: 7,3 (1.300)

Oorspronkelijke taal: Bulgaars

Releasedatum: 21 november 2018

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Over Ága

In een tent in de met sneeuw bedekte velden van het noorden leven Nanook en Sedna volgens de tradities van hun voorouders. Alleen in deze woestenij zien ze eruit als de laatste mensen op aarde. Hun traditionele manier van leven begint echter te veranderen. Langzaam, maar onvermijdelijk. Jagen wordt steeds moeilijker, de dieren om hen heen sterven op onverklaarbare wijze en het ijs begint elk jaar vroeger te smelten. Chena, die hen regelmatig bezoekt, is hun enige band met de buitenwereld evenals hun dochter Ága, die de ijzige toendra lang geleden heeft verlaten vanwege een familievete.

imageimageimageimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Koekebakker

Koekebakker

  • 2535 berichten
  • 3732 stemmen

Wat een fantastische locatie is die mijn op het einde van de film.


avatar van Arnie

Arnie

  • 923 berichten
  • 1618 stemmen

Komt hier een release van?


avatar van Koekebakker

Koekebakker

  • 2535 berichten
  • 3732 stemmen

Ja, door Contact Film.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew)

  • 59741 berichten
  • 4978 stemmen

Vanaf 27 juni in de bioscoop (Contact Film)


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 1323 berichten
  • 947 stemmen

De film laat zien hoe zelfs in het verlaten Siberië waar een man en vrouw nog volgens oude, primitieve gewoonten leven de moderniteit toch aanwezig is en alles vernietigt: vliegtuigen vliegen over, het wordt warmer, de dieren zijn verdwenen en de dochter is vertrokken naar de bewoonde wereld om er in een diamantmijn te werken. Met name dat laatste doet enorm veel verdriet want de man zegt meerdere malen dat het bijeen houden van het gezin nog belangrijker is dan eten en slapen. De ontwrichting van familie en milieu door de industrialisatie waar Rousseau en Marx al over schreven heeft ook Siberië bereikt.

Een interessant thema maar slaapverwekkend in beeld gebracht: het thema had misschien een prachtige en alleszeggende foto of schilderij kunnen opleveren maar het bewegende beeld dat film is voegt hier niets toe want er is totaal geen boeiend verhaal. De film is godsallemachtig traag en er gebeurt eigenlijk niks (we zien de man ijs hakken, we zien de man en vrouw een vis eten, etc). Kijken hoe verf opdroogt is spannender. Ondanks z’n interessante en wellicht belangrijke thematiek is de film niet te doen zonder amfetamine of een ander stimulerend middel om in ieder geval wakker te kunnen blijven.


avatar van Malick

Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Daar gaan we weer! De film is inderdaad contemplatief en op zeker hoogte ook poëtisch. Echter iets dan maar gelijk als slaapverwekkend te betitelen zegt veel over de desbetreffende gebruiker. Bij Le Semeur zat je ook al te zeuren. Ik begin zo'n vermoeden te krijgen dat je zo'n type filmkijker bent die alles gepresenteerd wilt op zijn bord. Het liefst een drie-aktenstructuur met veel dialoog en plotwendingen. En de cinematografie is natuurlijk ooit uitgevonden om verhalen te vertellen ... Waarom ga je niet lekker boeken lezen?


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 1323 berichten
  • 947 stemmen

Malick schreef:

Daar gaan we weer! De film is inderdaad contemplatief en op zeker hoogte ook poëtisch. Echter iets dan maar gelijk als slaapverwekkend te betitelen zegt veel over de desbetreffende gebruiker. Bij Le Semeur zat je ook al te zeuren. Ik begin zo'n vermoeden te krijgen dat je zo'n type filmkijker bent die alles gepresenteerd wilt op zijn bord. Het liefst een drie-aktenstructuur met veel dialoog en plotwendingen. En de cinematografie is natuurlijk ooit uitgevonden om verhalen te vertellen ... Waarom ga je niet lekker boeken lezen?

Haha . Je hebt wellicht een punt qua type filmkijker maar als zo'n type filmkijker geef ik hier gewoon mijn ervaring weer en die ervaring bij deze film was nu eenmaal zo dat ik moeite had wakker te blijven.


avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

  • 1271 berichten
  • 803 stemmen

De ruimtes benutten: altijd een goed idee, begrijp ik uit de sportcommentaren van tegenwoordig. Lazarov weet er in ieder geval wel raad mee. En nodigt ons daar ook toe uit, als het ware.

Een eindeloos, leeg landschap en het uitspansel daarboven, soms verschijnt er iets nietigs aan de horizon (een magisch rendier bijvoorbeeld); maar je kunt er vooral in verdwijnen, in die ruimte. Als kijker kun je er je gedachten in laten rollen, of, inderdaad, verzinken in contemplatie.

Lazarov rijmt de beelden van motorolie, respectievelijk rendierbloed in de sneeuw, en het uitgehakte ijsgat met het helikopter shot van de mijn. Daar valt ook wel wat over te mijmeren.

Maar de film verbindt de afstanden bijna constant met sterke, persoonlijke emoties, voortvloeiend uit het individuele lot van de personages en hun onderlinge verhoudingen; nog flink aangezet soms door de aanwezige soundtrack.

Magnifieke eindsequentie, met daarin een close up van een huilende Ága. Dat doet zij zodanig overtuigend dat je haast als vanzelf mee gaat zitten janken.


avatar van timmienoelie

timmienoelie

  • 1518 berichten
  • 4265 stemmen

Malick schreef:

En de cinematografie is natuurlijk ooit uitgevonden om verhalen te vertellen ... Waarom ga je niet lekker boeken lezen?

Boeken met verhalen zuigen.


avatar van rhcdg

rhcdg

  • 11 berichten
  • 3 stemmen

De film is alleen maar slaapverwekkend in zoverre het leven daar slaapverwekkend is. Er is daar niets, er gebeurt vrijwel niets: het nieuws van de dag is als er twee raven zijn waargenomen. De vrouw wijst in het begin ook een paar keer op de continuïteit daar: 'Dat is wel eens eerder gebeurd', enz. Het drama is dat er desondank dingen veranderen: ze worden ouder, ze hebben geen rendieren meer, het wordt eerder lente. De klimaatverandering bedreigt het bestaan. Uiteindelijk treedt er een versnelling in: de man rijdt in een truck naar de diamantmijn. Dat gaat zo snel dat het een rendier het leven kost: hetzelfde beest dat eerder nog op een onoverbrugbare afstand stond. Gelukkig hervindt hij op de bodem van de put waar in de droom van zijn vrouw alles in verdween, en waarin hij zelf een gat hakte om een vis te vangen, het meest dierbare dat hijzelf was kwijtgeraakt: zijn dochter naar wie de film is genoemd. Een jager heeft niets aan diamanten.

(Zie Rear Window - RHCdG's weblog voor filmkritiek en -analyse - cornetsdegroot.com voor meer recensies).


avatar van rhcdg

rhcdg

  • 11 berichten
  • 3 stemmen

Mooie rol van een gerijpte Charles Bronson trouwens.


avatar van ichi

ichi

  • 740 berichten
  • 6080 stemmen

Digitale projectie weliswaar, maar de 35mm-beelden zijn adembenemend, innemend en bedwelmend en stralen een serene, maar melancholische rust uit. Kon het niet laten om her en der aan James Benning te denken (en dan niet alleen Ten Skies). Ik snap niet waarom De Filosoof niet onder de indruk en geprikkeld is en Heidegger er niet bijhaalt, aangezien het in beginsel heel erg draait om alledaagse (technische) handelingen die horen bij de pre-moderne (pre-socratische? manier van leven - de betekeniswereld van gereedschap en de omgang daarmee, etc. En, vast geen toeval dat het hoofdpersonage Nanook heet - al kwam ik die naam niet tegen tijdens de film zelf. Het oogt als een documentaire, maar het zal ongetwijfeld strak geregiseerd zijn.

Twee keer gekeken binnen drie dagen... goed te doen!


avatar van John Milton

John Milton

  • 15209 berichten
  • 7989 stemmen

Als Daft Punk nog een keer gaat touren, dan kan die vrouw uit de openingsscène zo met ze op het podium. Kent iemand dat instrument?? Is dat een mondharp?

Hoe dan ook, wat een plaatje van een film. Heel prachtig.


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5013 berichten
  • 3496 stemmen

Verder dan nagelschaar kom ik niet.


avatar van Richardus

Richardus

  • 1276 berichten
  • 598 stemmen

Mooi. Visueel bij vlagen prachtig en qua verhaal licht mysterieus/mythisch. En wat een heerlijke landschappen hè, voor eventjes; er wonen gaat me ook weer wat te ver...


avatar van eRCee

eRCee

  • 9954 berichten
  • 1687 stemmen

Eigenlijk alleen de moeite waard vanwege de couleur locale. Als film hinkt Aga op twee gedachten: slice of life van een jager-verzamelaars echtpaar op de Siberische vlaktes of arthouse-vehikel over een tweetal oudjes (en hun verloren dochter) die elkaar hun dromen vertellen en naar Wagner luisteren, terwijl de dood voor de één naakt waarmee de ander aan een queeste begint op zoek naar catharsis. Ik kon er weinig mee zoals u begrijpt. De omgeving, inclusief originele taal (het Yakut), had een betere film verdient.

PS. Diegene die denkt dat boeken alleen verhalen vertellen moet voor straf in de hoek.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 3174 berichten
  • 2487 stemmen

Erg stilistische rustige arthouse film die me ook deed denken aan de recentere Mongoolse prent Öndög (2019). De woestijn wordt hier ingeruild voor de sneeuwvlakten van Siberië. Mooie natuurbeelden, dat spreekt voor zich. Het is een regio waar de natuur het laatste woord heeft en waarbij het alle hens aan dek is wanneer een sneeuwstorm de tipi dreigt weg te blazen. Een regio ook waar ijsblokken kostbaar zijn en waarbij je ondanks de enorme afzondering toch afhankelijk bent van enkele levensnoodzakelijke import van petroleum.

En ook hun leven is getekend. De klimaatveranderingen vereisen nieuwe inventiviteit maar het gemis van hun dochter is een litteken dat blijft branden. Aga is een fijne rustige film voor wie houdt van rustige beelden doorspekt met wat antropologische culturele elementen. Degelijk allemaal, maar weinig wereldschokkends. Een stevige voldoende dan maar met 3,0*.


avatar van Movsin

Movsin

  • 5977 berichten
  • 7287 stemmen

Heel mooie, zelfs tedere, film over een ouder koppel dat in primitieve omstandigheden leeft op de Siberische ijsvlakte.

Hun leven bestaat uit wat de natuur hun biedt en het zich weren tegen de grillen van die natuur.

Enkele zo goed als documentaristische scènes als het vissen, het maken van kledij, het eten bereiden, het stropen, zich verzorgen...

Gevoelsmatig leeft er onder hun beiden evenwel ook wat en al worden er weinig woorden gewisseld, er is de mijmering naar vroegere, weelderige dagen, met hun dochter, die nu niet meer bij hun verblijft.

Wanneer het noodlot toeslaat, maakt de man een lange reis. Het levert prachtige beelden op waarin de droom van zijn vrouw betekenis krijgt en een heel emotioneel slot oplevert wanneer de dochter, zonder dat er één woord gesproken wordt, beseft dat haar vader daar alleen maar kan zijn om de dood van haar moeder mede te delen.

Veel natuurbeelden die mee helpen de sfeer van desolaatheid te bepalen maar ook in het slot is er de stofferige, troosteloze Russissche nederzetting rond de mijn die deze regio passend omschrijft.