Ága (2018)

Alternatieve titel: ÁГА

Bulgarije / Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Milko Lazarov
met Mikhail Aprosimov, Feodosia Ivanova en Galina Tikhonova

In een tent in de met sneeuw bedekte velden van het noorden leven Nanook en Sedna volgens de tradities van hun voorouders. Alleen in deze woestenij zien ze eruit als de laatste mensen op aarde. Hun traditionele manier van leven begint echter te veranderen. Langzaam, maar onvermijdelijk. Jagen wordt steeds moeilijker, de dieren om hen heen sterven op onverklaarbare wijze en het ijs begint elk jaar vroeger te smelten. Chena, die hen regelmatig bezoekt, is hun enige band met de buitenwereld evenals hun dochter Ága, die de ijzige toendra lang geleden heeft verlaten vanwege een familievete.

avatar van Koekebakker
Wat een fantastische locatie is die mijn op het einde van de film.

avatar van Arnie
Komt hier een release van?

avatar van Koekebakker
Ja, door Contact Film.

Vanaf 27 juni in de bioscoop (Contact Film)

De film laat zien hoe zelfs in het verlaten Siberië waar een man en vrouw nog volgens oude, primitieve gewoonten leven de moderniteit toch aanwezig is en alles vernietigt: vliegtuigen vliegen over, het wordt warmer, de dieren zijn verdwenen en de dochter is vertrokken naar de bewoonde wereld om er in een diamantmijn te werken. Met name dat laatste doet enorm veel verdriet want de man zegt meerdere malen dat het bijeen houden van het gezin nog belangrijker is dan eten en slapen. De ontwrichting van familie en milieu door de industrialisatie waar Rousseau en Marx al over schreven heeft ook Siberië bereikt.

Een interessant thema maar slaapverwekkend in beeld gebracht: het thema had misschien een prachtige en alleszeggende foto of schilderij kunnen opleveren maar het bewegende beeld dat film is voegt hier niets toe want er is totaal geen boeiend verhaal. De film is godsallemachtig traag en er gebeurt eigenlijk niks (we zien de man ijs hakken, we zien de man en vrouw een vis eten, etc). Kijken hoe verf opdroogt is spannender. Ondanks z’n interessante en wellicht belangrijke thematiek is de film niet te doen zonder amfetamine of een ander stimulerend middel om in ieder geval wakker te kunnen blijven.

avatar van Verhoeven
Daar gaan we weer! De film is inderdaad contemplatief en op zeker hoogte ook poëtisch. Echter iets dan maar gelijk als slaapverwekkend te betitelen zegt veel over de desbetreffende gebruiker. Bij Le Semeur zat je ook al te zeuren. Ik begin zo'n vermoeden te krijgen dat je zo'n type filmkijker bent die alles gepresenteerd wilt op zijn bord. Het liefst een drie-aktenstructuur met veel dialoog en plotwendingen. En de cinematografie is natuurlijk ooit uitgevonden om verhalen te vertellen ... Waarom ga je niet lekker boeken lezen?

Verhoeven schreef:

Haha . Je hebt wellicht een punt qua type filmkijker maar als zo'n type filmkijker geef ik hier gewoon mijn ervaring weer en die ervaring bij deze film was nu eenmaal zo dat ik moeite had wakker te blijven.

avatar van Ferdydurke
De ruimtes benutten: altijd een goed idee, begrijp ik uit de sportcommentaren van tegenwoordig. Lazarov weet er in ieder geval wel raad mee. En nodigt ons daar ook toe uit, als het ware.

Een eindeloos, leeg landschap en het uitspansel daarboven, soms verschijnt er iets nietigs aan de horizon (een magisch rendier bijvoorbeeld); maar je kunt er vooral in verdwijnen, in die ruimte. Als kijker kun je er je gedachten in laten rollen, of, inderdaad, verzinken in contemplatie.

Lazarov rijmt de beelden van motorolie, respectievelijk rendierbloed in de sneeuw, en het uitgehakte ijsgat met het helikopter shot van de mijn. Daar valt ook wel wat over te mijmeren.

Maar de film verbindt de afstanden bijna constant met sterke, persoonlijke emoties, voortvloeiend uit het individuele lot van de personages en hun onderlinge verhoudingen; nog flink aangezet soms door de aanwezige soundtrack.

Magnifieke eindsequentie, met daarin een close up van een huilende Ága. Dat doet zij zodanig overtuigend dat je haast als vanzelf mee gaat zitten janken.

avatar van timmienoelie
Verhoeven schreef:

Boeken met verhalen zuigen.

avatar van rhcdg
De film is alleen maar slaapverwekkend in zoverre het leven daar slaapverwekkend is. Er is daar niets, er gebeurt vrijwel niets: het nieuws van de dag is als er twee raven zijn waargenomen. De vrouw wijst in het begin ook een paar keer op de continuïteit daar: 'Dat is wel eens eerder gebeurd', enz. Het drama is dat er desondank dingen veranderen: ze worden ouder, ze hebben geen rendieren meer, het wordt eerder lente. De klimaatverandering bedreigt het bestaan. Uiteindelijk treedt er een versnelling in: de man rijdt in een truck naar de diamantmijn. Dat gaat zo snel dat het een rendier het leven kost: hetzelfde beest dat eerder nog op een onoverbrugbare afstand stond. Gelukkig hervindt hij op de bodem van de put waar in de droom van zijn vrouw alles in verdween, en waarin hij zelf een gat hakte om een vis te vangen, het meest dierbare dat hijzelf was kwijtgeraakt: zijn dochter naar wie de film is genoemd. Een jager heeft niets aan diamanten.
(Zie Rear Window - RHCdG's weblog voor filmkritiek en -analyse - cornetsdegroot.com voor meer recensies).

avatar van rhcdg
Mooie rol van een gerijpte Charles Bronson trouwens.

Digitale projectie weliswaar, maar de 35mm-beelden zijn adembenemend, innemend en bedwelmend en stralen een serene, maar melancholische rust uit. Kon het niet laten om her en der aan James Benning te denken (en dan niet alleen Ten Skies). Ik snap niet waarom De Filosoof niet onder de indruk en geprikkeld is en Heidegger er niet bijhaalt, aangezien het in beginsel heel erg draait om alledaagse (technische) handelingen die horen bij de pre-moderne (pre-socratische? manier van leven - de betekeniswereld van gereedschap en de omgang daarmee, etc. En, vast geen toeval dat het hoofdpersonage Nanook heet - al kwam ik die naam niet tegen tijdens de film zelf. Het oogt als een documentaire, maar het zal ongetwijfeld strak geregiseerd zijn.

Twee keer gekeken binnen drie dagen... goed te doen!

avatar van John Milton
Als Daft Punk nog een keer gaat touren, dan kan die vrouw uit de openingsscène zo met ze op het podium. Kent iemand dat instrument?? Is dat een mondharp?

Hoe dan ook, wat een plaatje van een film. Heel prachtig.

avatar van tbouwh
Verder dan nagelschaar kom ik niet.