Mori No Iru Basho (2018)

Alternatieve titels: Mori, The Artists Habitat | モリのいる場所

Japan

geregisseerd door Shûichi Okita
met Yamazaki Tsutomu en Kiki Kirin

In 1974 is Morikazu 94 jaar oud en zijn vrouw Hideko is 76 jaar oud. Ze wonen in een huis in Ikebukuro, Tokio. De tuin bij hun huis staat vol met bomen, planten en er leven veel insecten. Er lopen ook veel katten rond. Morikazu schildert de wezens in zijn tuin en observeert ze ook. Dit is zijn dagelijkse routine al meer dan 30 jaar. Morikazu en Hideko entertainen elke dag bezoekers, waaronder een fotograaf en het echtpaar dat naast hen woont.

Degelijk.

Eén van de laatste films van Kirin, dat alleen al is reden genoeg om deze film mee te pikken. Toch uitgegroeid tot een echt "gezicht", iemand waarvoor je toch maar even een film gaat kijken. Al is dit zeker niet het project waarmee ze herinnerd zal worden. Daarvoor is haar rol ook wat beperkt, maar is de film zelf vooral niet sterk genoeg.

Al valt er verder ook niet zo heel veel slechts te vertellen hierover. Lekker gezapig, aardig in beeld gebracht, fijn geacteerd en met wat leuk geneuzel tussendoor. Het is een soort van slice of life gebeuren, waarin je een kijkje krijgt in het leven (en ook vooral de woonst) van een oude, zonderlinge artiest.

Jammere is dat het dat ook gewoon is. Zonderlinge artiesten zijn redelijk cliché en deze film voegt daar weinig aan toe. Dus zit je vooral te kijken naar een tuin met diertjes en een raar mannetje dat erdoor laveert. Best aangenaam, maar niet meteen heel verheffend of memorabel. Leuk tussendoortje.