Death and Nightingales (2018)

Verenigd Koninkrijk
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Allan Cubitt
met Ann Skelly, Matthew Rhys en Jamie Dornan

Noord-Ierland, 1885. Op haar 23ste verjaardag besluit Beth Winters haar beperkte leven en protestantse stiefvader Billy te ontvluchten. Ze wil dit doen met de hulp van de charmante Liam Ward. Haar poging om haar leven in eigen handen te nemen zal uiteindelijk tot grote spanningen zorgen dat zowel families als naties uit elkaar zal halen.

• vandaag om 22:10 uur op TV (BBC First)
  • vandaag om 01:50 uur op TV (BBC First)
  • donderdag om 23:15 uur op TV (BBC First)
  • zondag om 21:00 uur op TV (BBC First)

De eerste aflevering (60') komt nu woensdag 28/11 op BBC 2 TV (22.00 u)

Miniserie die op het einde een overduidelijke opening laat naar een vervolg.
Een teleurstelling op zich, in deze verfilming van eerder middelmatig niveau, dat met katholiek-protestantse rivaliteit op de achtergrond, het heeft over onbereikbare en onbeantwoordde ambities en liefdes enerzijds, het omgaan met drama's uit het verleden anderzijds.
Nogal wat waarde wordt gehecht aan dialogen en mijmeringen maar inhoudelijk mocht het iets meer.
Het acteren zit wél goed en aan de mij onbekende Ann Skelly is het wel even wennen in haar rol van een ietwat ondoorgrondelijke jonge vrouw.