The Standoff at Sparrow Creek (2018)

geregisseerd door Henry Dunham
met James Badge Dale, Brian Geraghty en Patrick Fischler

Na een grote schietpartij op een politie-begrafenis wordt de teruggetrokken ex-agent Gannon onbewust gedwongen om met pensioen te gaan, als hij zich realiseert dat de moordenaar tot dezelfde militie behoort die hij na het stoppen van de strijdkrachten heeft vergezeld. Gannon denkt dat de schietpartij een kettingreactie van copycatgeweld in het hele land kan veroorzaken en verschuilt zicht met zijn medemilitairen in een afgelegen houtzagerij die zij hun hoofdkwartier noemen. Daar begint hij aan een reeks afmattende verhoren, vastbesloten de moordenaar op te sporen en hem over te dragen aan de autoriteiten om verder bloedvergieten te voorkomen.

avatar van stormfox
De eerste 10 minuten leken veelbelovend, maar al snel zakte de film als een plumpudding in elkaar.
En wie een heftige "standoff" verwacht komt bedrogen uit.

avatar van joolstein
Zeer goed vervaardigd debuut, een prima cast en soms ook goed gebruik van schaduwen en locatie maar het onderwerp over milities kon me niet één moment echt boeien. Dit is denk ik toch meer een Amerikaans fenomeen. Een stel mannen die (zware) wapens bezitten om zich te kunnen beschermen voor als er anarchie uitbreekt.

Tegen die achtergrond wordt er een Agatha Christie-whodunit losgelaten met als onderwerp; Stel je voor dat je opgesloten zit in een ruimte met je collega's, wetende dat iemand onder jullie zojuist een vreselijke misdaad heeft gepleegd. En aan jou om uit te zoeken wie? "De persoon versus de groep"

Onontkoombaar zijn er vergelijkingen met Quentin Tarantino's Reservoir Dogs te maken. Beide films bevatten een breed scala aan personages, waarbij een van hen iets verbergt, en het speelt zich af op een kleine locatie. Maar de dialoog bereiken nooit de hoogten van Tarantino en zijn soms zelfs saai breedsprakig. Maar wat deze film het meest ontbeert, is dat het veel meer een landelijk (Amerikaans) probleem behandelt waardoor het voor een buitenstander waar deze afgebeelde problemen zich niet voor doen, zich ook veel minder goed kan inleven.