Podbrosy (2018)

Rusland / Litouwen / Ierland / Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Ivan I. Tverdovskiy
met Denis Vlasenko, Anna Slyu en Daniil Steklov

De jonge Oksana laat haar baby Denis achter in een vondelingenluik. Zestien jaar later komt ze terug om hem uit het weeshuis weg te halen, klaar om alle verloren jaren tussen hen goed te maken. Denis is zich echter nog niet bewust van de hoge prijs die hij voor de hereniging met zijn moeder moet betalen. Hij beschikt namelijk over een uniek vermogen dat zijn moeder maar al te graag wil uitbuiten.

avatar van Woland
Beviel toch wel goed. Het clichébeeld van de deprimerende Oostblokfilm wordt weer eens bevestigd, maar dat vind ik niet zo'n probleem. De film focust voornamelijk op de pak 'm beet 16-jarige Denis, opgegroeid in een weeshuis nadat z'n moeder hem als baby daar heeft achtergelaten en lijdend aan een medische conditie waarbij hij weinig pijn voelt. Hij is dolgelukkig als zijn moeder hem op een gegeven moment ophaalt, zij trekt alles uit de kast om Denis mee te krijgen en hij wil niets liever dan haar blij en trots maken.

Uiteraard gaat dat niet goed, want moeder Oksana gebruikt Denis slechts voor een afpersingscarrière, waarbij hij voor auto's moet springen en een samenzwering van officials (politie, medici, rechtbank medewerkers) de chauffeurs financieel leegtrekt. Tot hij op een gegeven moment bang wordt, en gelijk door moeder en co. wordt uitgekotst. Liefdeloosheid, zelfs van moeder voor zoon, structurele institutionele corruptie, hebzucht, het is weer geen vrolijke boel in Rusland. Het is bijna nog een wonder dat Denis terug in het weeshuis wel weer een warm welkom, een thuis en vrienden vindt. Geen meesterwerk, maar boeiend vond ik het zeker, ik rond naar boven af.