United Skates (2018)

Documentaire

geregisseerd door Dyana Winkler en Tina Brown

Dyana Winkler en Tina Brown richten zich in deze documentaire zowel op de cruciale rol die de roller skating in de late jaren zeventig speelde in de ontwikkeling van hiphop als op de manier waarop deze een levendige, voornamelijk Afrikaans-Amerikaanse subcultuur en op dans gevoede kunstvorm heeft voortgebracht. Er is aandacht voor de regiospecifieke ijsbaanacrobatiek. Daarnaast werpt de film een ontnuchterende blik op de raciale (en racistische) politiek die ten grondslag ligt aan de kleine, maar toegewijde beweging die decennia later nog steeds een hel op wielen is.