Mashina Lyubvi (2016)

Rusland
Experimenteel / Romantiek

geregisseerd door Pavel Ruminov
met Natalya Anisimova, Rafael Durnonyan en Maria Lavrova

Regisseur Pavel Ruminov wil het uitmaken met zijn vriendin, maar zij denkt daar anders over en weigert zijn flat te verlaten. Zij is er van overtuigt dat het nog niet lang niet voorbij is tussen de twee. Waarop Paval zich gedwongen voelt hun gecompliceerde affaire op video vast te leggen.

Russische films zijn nogal eens chaotisch, rommelig, gestructureerd op een manier die ons vaak niet ligt. Zo ook deze. Komt nog bij dat er nauwelijks een verhaal is en dat de hoofdpersoon niet bepaald een sympathiek persoon is. Hij ziet er niet uit en lult maar door met semi-wijsheden en je zou willen dat er een knop op zat om hem stil te zetten. Maar aan vrouwelijke belangstelling geen gebrek. Komt misschien ook omdat hij een apparaat heeft van buitengewone afmeting, dat we ruimschoots te zien krijgen.

Hij wil van zijn vriendin af en heeft alweer een nieuwe vriendin. Dat is jammer, want Natalya Anisimova is een mooie meid die zich al even ruimhartig laat bewonderen en er geen probleem mee heeft om in ons bijzijn haar schaamstreek te scheren. Seks maakt dus een belangrijk deel uit van de relatie die de regisseur in beeld probeert te brengen. Ze doen het met elkaar of ze doen het alleen of ze doen het met anderen.

Maar je moet eigenlijk letten op wat je maar heel terloops te zien krijgt, namelijk dat liefde niet iets is dat met een knop is af te zetten en dat een eigen leven kan leiden, waar de betrokkenen niet altijd zicht op hebben. Daardoor kreeg deze film mij wel in z'n greep. Ik vond het ook wel triest om te zien hoe bang de vrouw is om die man te verliezen. Misschien ook omdat ze al wat ouder is en het gevoel heeft dat het leven haar heeft ingehaald. Voor beide hoofdpersonen en de kijker een leerzame ervaring.