La Camioneta: The Journey of One American School Bus (2012)

Alternatieve titel: La Camioneta: El Viaje de Un Autobús Escolar Americano

Verenigde Staten / Guatemala
Documentaire
72 minuten / 52 minuten (verkorte tv-versie)

geregisseerd door Mark Kendall

Elke dag verlaten tientallen ontmantelde schoolbussen de Verenigde Staten met een zuidwaartse migratie die hen naar Guatemala brengt. Daar worden ze gerepareerd, opnieuw geverfd en opgewekt als de felgekleurde camioneta's die de overgrote meerderheid van de Guatemalteken dagelijks naar hun werk brengen. Sinds 2006 zijn bijna 1.000 camioneta-chauffeurs en geldverzamelaars vermoord voor het weigeren of niet in staat zijn om het afpersingsgeld te betalen dat door lokale Guatemalteekse bendes wordt geëist. 'La Camioneta' volgt een dergelijke bus op zijn transformerende reis: een reis tussen noord en zuid en tussen leven en dood.