Fear in the Night (1947)

Film noir / Drama

geregisseerd door Maxwell Shane
met Paul Kelly, DeForest Kelley en Ann Doran

Een man droomt dat hij een moord heeft begaan, maar hoe meer hij er over na denkt des te meer gaat hij twijfelen aan zichzelf. Was het wel een droom?

avatar van stephan73
Film Noir. Als er een filmgenre is waar ik maar geen genoeg van kan krijgen dan is het wel de klasieke film noir. Tot nu toe heb ik nog geen slechte noir gezien, en ook Fear In The Night is spannend en goed.

Vince Grayson, een bankbediende, heeft een wel erg realistische nachtmerrie, waarin hij (in een kamer vol met spiegels) in een gevecht verwikkeld raakt waarbij hij een man vermoordt. Eenmaal wakker vindt hij steeds meer dingen (een sleutel en een bloedvlek) waarvan hij begint te twijfelen of het wel een nachtmerrie was. Zijn zwager, een detective, gelooft hem niet, maar zodra er meer waar blijkt te zijn aan het verhaal denkt hij dat er inderdaad een moord is gepleegt en dat Vince mischien wel schuldig is.

Zoals het een goede noir betaamt blijft het lang vaag, en krijg je pas tegen het einde een idee wat er nou precies is gebeurt. Met goed acteerwerk, goede “droomscenes” en een spannende ontknoping. Alleen jammer dat de DVD van een beroerde kwaliteit is. Nou maar hopen op een betere release.

ps: In 1956 werd hetzelfde verhaal opnieuw verfilmt met Edward G. Robinson en Kevin McCarthy in de hoofdrollen.

avatar van Mac Hammer Fan
stephan73 schreef:
... Alleen jammer dat de DVD van een beroerde kwaliteit is. Nou maar hopen op een betere release.

Ik veronderstel dat je de UK release bedoelt, Stephan?

avatar van stephan73

Klopt! Ik heb inderdaad de Britse DVD, maar wel een andere. Die op jouw link schijnt trouwens ook enorm slecht te zijn!

avatar van Mac Hammer Fan
Ik heb hem dan maar van hieruit bekeken:
Internet Archive: Free Download: Fear in the Night

(verwijderd)
Heerlijke nachtmerrie, die beetje bij beetje meer blijkt te zijn dan een nachtmerrie. Door meteen met de deur in huis te vallen, lijkt alle grond voor een mysterie weggeslagen, maar door de ene verrassing naar de ander ontrafelt het verhaal op een unieke spannende wijze.

Laat je in deze draaikolk meezuigen en beleef hoe het voelt om verscheurd te raken tussen dader en slachtoffer.

'47, Lynch wist het allang, was een top Film-Noir-jaar.

avatar van Poisonthewell
Dr. Bones McCoy!
Ik wist niet dat die kerel ook nog een filmcarriere heeft gehad voor zn Star Trektijdperk. Een leuke, vlotte B noir.

Een sappige, spannende, sfeervolle (broeierig dromerig) en mysterieuze psychologische thriller, met film noir elementen die geschoten werd in prachtig zwart-wit. Wel werd er net wat teveel uitgelegd. Ik vond de cast goed spelen.

avatar van mrklm
Een kleine 20 jaar voor hij wereldfaam verwierf als Dr Leonard McCoy in Star Trek, maakte DeForest Kelley zijn speelfilmdebuut in deze sfeervolle neo-noir. Hij speelt Vince Grayson, een man die een verschrikkelijke droom heeft waarin hij een voor hem onbekende man wurgt. Wanneer hij ontwaakt lijk het alsof de nachtmerrie fysieke sporen heeft achtergelaten die hem doen vrezen dat hij misschien wel écht een moord heeft gepleegd. Hij roept de hulp in van Cliff Herlihy [Paul Kelly] die aanvankelijk bijzonder sceptisch is.
Een mooi gefilmd, goed gemonteerd, sfeervol verhaal dat weliswaar een tikje vergezocht is, maar ondanks zijn beperkte budget intrigerend genoeg is om 70 minuten je aandacht vast te houden.