Pitfall (1948)

Film noir / Romantiek

geregisseerd door André De Toth
met Dick Powell, Lizabeth Scott en Raymond Burr

John Forbes lijkt "The American Dream" te hebben verwezenlijkt: hij heeft een goede baan bij een verzekeringsmaatschappij, een mooi huis, een liefhebbende vrouw en een zoon. Maar wanneer hij via zijn werk in contact komt met de sexy Mona Stevens, wiens bezittingen mogelijk gefinancierd door de frauduleuze praktijken van haar vriendje, valt hij als een blok voor deze femme fatale. John ziet een mogelijkheid om een einde te maken aan zijn verveling.

avatar van Dogie_Hogan
DVD release: 11 dec. 2012
(bron.)

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige noir maar na wat lovende recensies te hebben gelezen had ik wel iets meer verwacht. Dat gezegd hebbend, het is zeker wel een film met een eigen smoel, die Noir naar Suburbia brengt. Met Dick Powell als ontrouwe echtgenoot en de onlangs overleden Lizabeth Scott als de vrouwelijke lead.

avatar van Biosguru
Zoals Flavio al zegt, zeker een interessante noir. Omdat het hele familie verhaal erbij komt kijken. Maar wat eeuwig zonde dat Dick Powell er in mee speelt. Wat een emotieloze hark, hij haalt met zijn spel de hele film zeker 1 volle punt naar beneden. Ook Lizbeth Scott kon er niets meer aan redden.

Niet Lizabeth Scott in de rol van een mogelijke femme fatale is de aanstoker van het kwaad in deze film maar wel Raymond Burr - die later o.m. onvergetelijk werd met de reeks "Ironside" als een in een rolstoel gekluisterde rechercheur - , in de rol van een verliefde privédetective.
Eigenlijk meer een film van ontrouw dan wat dan ook.

Al bij een behoorlijk niveau. Voldoende spankracht en niet ongeloofwaardig.
Lizabeth Scott ziet er wel verleidelijk uit en Dick Powell heeft de uitstraling van een personage die zwakke momenten kent al speelt hij wel in het begin de rol van een erg sarcastische verzekeringsagent met veel dagelijkse sleur, ook in zijn huwelijk, wat hem dus eigenlijk rijp maakt voor...

avatar van dennis013
Ik vind deze onbekende noir film echt bi-zar goed. Een tijdloos en meeslepend verhaal, een goede spanningsboog en best wel goede humor. Ik heb me meer dan uitstekend vermaakt tijdens de bluray versie van deze film.

avatar van mrklm
Hoewel ik bij Dick Powell steeds denk dat hij "Young And Healthy" gaat zingen, heeft hij z'n best gedaan om met zijn brave imago van de jaren '30 te breken. In dit schoolvoorbeeld van een film noir speelt hij een verzekeringsagent die zijn burgerlijke bestaan (huis, vrouw, kind) beu is en daardoor een makkelijke prooi lijkt te zijn voor femme fatale Mona Stevens [Lizabeth Scott] en de schimmige detective J.B. MacDonald [Raymond Burr]. Voeg daar nog het jaloerse (criminele) vriendje [Byron Barr] aan toe en de strakke regie van Andre De Toth en je hebt een prima film noir te pakken. Jane Wyatt houdt zich knap staande als de toegewijde echtgenote.

avatar van Brix
mrklm schreef:
Hoewel ik bij William Powell steeds denk dat hij "Young And Healthy" gaat zingen, heeft hij z'n best gedaan om met zijn brave imago van de jaren '30 te breken.

Een "vertikking" neem ik aan(?) William Powell is een andere bekende acteur (n The Thin Man serie o.a.)
Maar daarvan afgezien, die associatie met Dick Powell's brave imago heb ik zelf nooit gehad.
Ik heb waarschijnlijk ook maar enkele van die vroege films waarin hij speelde gezien.
Mijn eerste kennismaking met Powell gebeurde via zijn Dick Powell Show, op TV, in de jaren zestig (die sloeg ik nooit over)
Daarin kwam hij altijd stoer over, zelfs bij de introducties die hij zelf deed.
Verder ken ik hem vooral van de noirs en enkele westerns.

avatar van clubsport
Forbes die zich verveeld in de sleur van zijn huwelijk , gaat vreemd en krijgt vervolgens te maken met een jaloerse prive detective en ook nog eens de ex van zijn minares die net uit de gevangenis is ontslagen .
Goede film noir waarin de moraal van trouw en overspel een belangrijke rol speelt .
toch bizar om het verschil tussen toen en nu naast mekaar te leggen , toen was het voor bijde sexen taboe om vreemd te gaan maar tegenwoordig vinden we het voor (vooral) vrouwen bijna doodnormaal .