Island Zero (2017)

Horror

geregisseerd door Josh Gerritsen
met Laila Robins, Adam Wade McLaughlin en Teri Reeves

De bewoners van een visserseiland in Maine komen in de problemen, wanneer de veerboot plots niet meer komt. Ze zijn compleet afgesloten van de rest van de wereld, hun telefoons doen het niet meer en elke boot die ze naar het vasteland sturen komt niet meer terug. Wanneer er dode lichamen aanspoelen op het eiland, gaat een groepje bewoners op onderzoek uit. Wie of wat heeft het op hen gemunt?

avatar van Collins
Het idee van een groep bewoners die geïsoleerd van de rest van de wereld zich moet verdedigen tegen een bedreiging uit de zee, is niet origineel. Toch kleeft aan dat element van isolement altijd wel iets spannends. Als echter al snel aan het licht komt dat de dreiging uit zee grafisch niet erg imponeert, doet dat veel afbreuk aan de beloofde spanning. Die spanning komt namelijk nooit tot ontwikkeling.
Maar goed. Geen horror wordt misschien nog een leuk drama. We zitten immers met een groep personages die noodgedwongen en in vertwijfeling bijeen is om zich te verweren tegen een verschrikking uit de zee. Aangezien hun achtergronden behoorlijk divers zijn en bijna iedereen een geheim met zich mee lijkt te dragen, zijn de onderlinge interacties in beginsel nog best interessant ook. Hier zou inderdaad nog best eens een prima psychologisch drama kunnen ontstaan.
Dat gebeurt helaas ook niet. De grafische oneffenheden die steeds door het beeld kruipen verhinderen dat. De personages beschikken door al die onderbrekingen over te weinig tijd om zich in voldoende mate te kunnen ontplooien. Ze zijn steeds maar bezig met het van zich afslaan van die lachwekkend ogende creaturen. En dat is totaal niet spannend.
De film was zonder de horrorelementen en met meer uitwerking van de personages waarschijnlijk een heel redelijk drama geweest. Nu is het geen goede horror en geen goed drama.