A Very English Scandal (2018)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Misdaad
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Stephen Frears
met Hugh Grant, Ben Whishaw en Alex Jennings

Het verhaal gaat over Jeremy Thorpe, leider van de Liberal Party tussen 1967 en 1976. Hij werd ervan beschuldigd een huurmoordenaar te hebben ingehuurd om Norman Scott te doden, zijn vermeende ex-geliefde. Scott zou hem in de jaren ervoor hebben gechanteerd met de dreiging de homoseksuele relatie bekend te maken.

avatar van DreamTech
Goeie Mini serie, lekker die oude engelse kak van mij kan niets gebeuren alle details kloppen acteurs zijn perfect wel even in het begin doorbijten maar dan begint de narigheid soms zelfs met een lach prima vermaakt !

Geweldig stuk BBC-historie met een geweldige rol van een vrijwel onherkenbare Hugh Grant, dit keer nu eens niet in zo'n zoetsappige comedy. Ik heb ademloos zitten kijken. Alleen al die rol van die rechter... Ben Whishaw doet het trouwens ook uitstekend als Norman Scott, het liefje van Jeremy Thorpe.

avatar van Donkerwoud
Hij staat nog drie dagen online, maar 'A Very English Scandal' (2018) is een heerlijke zedenschets over de liaison tussen een politicus en een stalknecht. Over machtsmisbruik en een dubbele moraal naar homoseksualiteit. Met ouderwets leuke Hugh Grant.

avatar van Roger Thornhill
Superbe acteerwerk, niet alleen van de twee hoofdrolspelers maar ook van de bijrollen zoals Alex Jennings als Thorpe's rechterhand Peter Bessell en Adrian Scarborough als Thorpe's nietsontziende advocaat met onvermoede dieptes. Het script houdt de zaken tot het einde spannend, de regie geeft alle acteurs de ruimte, en het eindresultaat is een klein zwartkomisch meesterwerk. Whishaws bijrol won een Golden Globe, een Emmy en een BAFTA (terwijl hij eigenlijk wel een hoofdrol had), voor Grants hoofdrol bleef het bij al die prijzen slechts bij een nominatie – wel een beetje bizar, en misschien ook wel een beetje een schandaal.