• 8.298.732 stemmen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Israël

Geregisseerd door: Eran Riklis

Met onder meer: Monica Bellucci, Ben Kingsley en Itay Tiran

Plot Spider in the Web

De geheim agent Adereth is op leeftijd en wordt daarom door zijn werkgevers maar al te graag opzij gezet. Hij onderneemt een geheime missie waarin hij op zoek gaat naar de enigmatische Angela, maar wordt op de hielen gezeten door zijn rivaal Daniel, tevens agent. Het is maar de vraag wie op wie jaagt.

imageimage

avatar van umbra

umbra

Wat een slechte film was me dit, ik wou hem vooral zien door de aanwezigheid van enkele Vlaamse acteurs. Maar zowel verhaal, beleving als acteerprestaties waren ondermaats. Gooi maar in de prullenbak.

avatar van Pastaman

Pastaman

Onduidelijke warrige film

avatar van AniSter

AniSter

Met pijn en moeite uitgekeken. Hoe wazig kun je iets maken, behalve de laatste 5 min. dan. Van mij slechts 1 sterretje.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Het is een verschrikking om te zien dat de goede acteurs tegenwoordig de schnabbels uit pure bagger filmproducties moeten halen. Er zou een gilde voor ontwikkeld moeten worden om zulke armoedige omstandigheden te voorkomen.

Dit keer is het de beurt aan Kingsley, een man die ik zelden een slechte rol heb zien spelen. Hier tracht hij de prent nog te redden, maar het zinkend schip was al lek voor hij aan boord ging. Zou je natuurlijk kunnen denken van neem die rol dan niet, maar ook voor hem zal de schoorsteen moeten roken. Dat de filmindustrie al een jaren grotendeels op de rug ligt dood te gaan is met deze prent ook weer bewezen. Kingsley lijkt met een soort van swung zich door het script aan het worstelen is, wetende dat hij te midden van een amateurs toneelclubje beland is.

Een oud spion, Adereth , wordt beticht van het feit dat hij een opgedroogde informant is geworden, om in bedrijf te blijven schijnt hij verzonnen informatie te hebben doorgegeven aan zijn bazen. De minister voelt zich belazerd en wil meteen actie, een generaal wordt gearresteerd, Adereth kan zich ter nauwer nood eruit lullen met het verhaal dat hij een nieuwe en sterke bron heeft. Tot zijn vermaak wordt hij vergezeld door een collega die als babyzitter fungeert voor de Mossad. Het moet daarmee een buddy-film worden, helaas heeft Kingsley zijn tegenhanger geen echte kwaliteit in huis. Daarmee valt het script in de eerste plaat al volledig in het water.

Daarnaast heeft het script geen vloeiende beweging in zich, de prent lijkt op mootjes onderdelen en het geheel daardoor gekunsteld in elkaar geflanst werd. De regie is in de verkeerde handen gevallen, Riklis heeft het gewoon niet onder controle. Het verhaal is verwarrend omdat het zo springerig is, dat terwijl er maar een beperkt aantal belanghebbenden verwerkt zijn. Teveel gedoe erom heen, eten en drinken en cultuur enz., doet ook niet veel goeds voor de vertelwijze van het verhaal. Het probeert een humoristische inslag te creëren maar mist kwaliteit.

Dan zou je kunnen denken bij het lezen van het plot dat deze spionagethriller nog wel wat spanning kan leveren. Nou dat valt dan ook weer erg tegen. Eigenlijk is mijn conclusie dat de prent op alle vlakken gewoon niet goed uitgewerkt is, volgens mij zat er best meer in het verhaal met de juiste aanpak en cast. Nu is het een strijd geweest, ik als kijker die zich door een filmduur van bijna twee uur moest wroeten. Normaliter gek op spionagethrillers, met deze prent van een koude kermis thuis gekomen. Het complottheorietje verdiende meer dan deze trage en menigmaal oninteressante exertie.

Tja vind het daarom ook lastig om deze te beoordelen, dubbend tussen 2 en 2,5**. Ik ga toch, voor nu in ieder geval, voor 2,5**. Het verhaal had nog wel iets in zich, en dat is tegenwoordig al heel wat. Maar wat leidt de filmindustrie langzaamaan aan spierverkrampingen zeg, souplesse is tegenwoordig kunst te noemen.

avatar van filmkul

filmkul

Matige thriller. Het verhaal is erg complex of misschien wel dusdanig onduidelijk uitgewerkt dat het nodeloos ingewikkeld overkomt. Het nadeel daarvan is dat het weinig spanning oplevert, terwijl het verhaal zich daar prima voor leent. Buiten dat kijkt de film best aardig weg. Kingsley komt ook lastig in zijn roL. Het positieve is dat de film zich vrijwel geheel afspeelt in Nederland en België en wat Nederlandse acteurs een klein rolletje hebben. Mislukt project. 2.0