Promised Land (2012)

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten

geregisseerd door Gus Van Sant
met Matt Damon, Frances McDormand en John Krasinski

Steve Butler (Matt Damon) is een verkoper bij een aardgasbedrijf. Hij komt samen met zijn collega Sue Thomason (McDormand) in een landelijk plaatsje waar het bedrijf nieuwe bronnen wil aanboren. Het stadje is hard getroffen door de economische malaise van de afgelopen jaren en de twee buitenstaanders zien kansen dat de lokale bevolking hun zakelijk aanbod zal aanvaarden. Wat een eenvoudige taak lijkt voor het duo, wordt echter bemoeilijkt door de enorm gerespecteerde leraar Frank Yates (Hal Holbrook), die gesteund wordt door de campagneleider Dustin Noble (John Krasinski).

avatar van Gatvol
Mooie film ja...

Vond het romantische gedeelte toch wel weer "everything will be alright.." typisch amerikaans(nederlands),..jammer..
Deze film had best een open of slecht einde mogen hebben.

Damon speelt toch altijd..tja..hetzelfde typetje, weet niet hoe ik het moet uitleggen.
Misschien is het die irritante uitdruk, zo van : "ikke??"

Maargoed, McDormand vond ik niet helemaal passen in die rol, wat was haar rol eigenlijk?

En toch..een actueel onderwerp, Amerika moet (en zal) altijd op de hoogte worden gehouden
van hun financiele/milieukundige en sexuele heden via films..helaas is dit zo..

Weet niet wie het heeft gezegd maar :

" The only way Americans learn geography is by invading another country.."

hoe passend..

avatar van Barry83
Nee niet mijn ding helaas

starbright boy schreef:
De minste Van Sant sinds Finding Forrester uit 2000
Wellicht (ik was ook niet kapot van Paranoid Park) en op de afwikkeling is het nodige af te dingen. Maar Damon en McDormand samen vond ik een erg prettig koppel. Vond het sowieso fijn om Damon in een soort van bad guy rol te zien. Wordt te vaak eenzijdig gecast als je 't mij vraagt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Commercieel kritisch.

Mooie film over een sympathieke en succesvolle vertegenwoordiger van een aardgasbedrijf die stuit op onverwachte tegenstand in een stadje met boeren. De kritische noot die gekraakt dient te worden wordt met schil en al door de strot gepropt van de kijker maar bevat uiteraard een belangrijke boodschap. Hoe vaak ook niet eerder gebracht, in een jasje van filmmaker Gus Van Sant is het allemaal toch weer anders.

Matt Damon vormt met Frances McDormand een goed duo maar ook de andere rollen worden prima ingevuld. Zelfs de bejaarde Hal Holbrook doet hier wat dat betreft ook nog even een duit in de zak. Het voedt een sfeervol drama dat uiteindelijk nogal commercieel aandoet, zeker voor een Van Sant, maar uitstekend vermaakt. De ommezwaai is wellicht niet zozeer als spannende twist bedoeld en het romantische plot werkt goed, hoe plat het ook lijkt.

Zeer goed.

Met dank aan A-film voor het recensie-exemplaar.

avatar van arno74
Voor de liefhebbers van films rondom milieuactivisme, The East (2013) is te huur op DVD, een goede dramathriller over een groepje milieuactivisten/-terroristen. Niet in de bioscoop geweest, geen idee waarom, maar ik vond het zeker het zien waard.

avatar van Zeriel
Groceries, Guns, Guitars en.....Gas

Ik dacht de hele tijd er klopt iets niet. De protagonisten zijn te synpathiek voor hun rol, en de anagonist gaat wel heel voortvarend te werk, waar gaat dit heen....? De plotwending lost dit raadsel wel op maar is absoluut niet bevredigend. Maar ondertussen bleef mijn aandacht wel vastgehouden mede door deze ongebruikelijke opzet.

Een van de meer toegankelijke films van van Sant.

avatar van Sjoerdow
Lichtjes onbevredigend. Ik had een stevige 4 sterren of in ieder geval een ruime 3,5 sterren willen geven vooraf. Helaas twijfel ik zelfs over de 3,5 sterren ondanks de (hele) sterke cast.

Matt Damon is goed, Krasinki is goed en de overige rollen worden ook goed vertolkt. Ik ben er nog niet achter wat het is, maar misschien had ik liever een luchtigere ondertoon geproefd bij deze film. Dat blijft eigenlijk uit, waardoor het verhaal eindigt in overbodig moralisme.

Aardig, maar niet memorabel.

Uitstekende film waarin een groot aardgasbedrijf de toestemming van een dorpje nodig heeft om te boren naar aardgas. Een goed verhaal dat ook goed in elkaar zit. Ondanks het rustige tempo zakt de film nergens in. De hele boeren-gemeenschap wordt goed neergezet en de hele cast is meer dan uitstekend.

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Matt Damon en Hal Holbrook (89 leeftijd)...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Niet goed.

Van Sant's laatste, benieuwd of hij ooit nog met een nieuw project op de proppen komt. Deze film belooft in ieder geval niet veel goeds voor de rest van z'n carriere. Hoewel het eerste deel nog best goed meeviel moet ik zeggen.

Damon en McDormand vormen een goed koppel, het kleinedorpssfeertje is aardig neergezet zonder al té kneuterig te worden (veelal door de rol van Damon) en de film speelt aardig met een sociaal/ecologisch dilemma.

Maar in het tweede deel gaat er heel wat verkeerd. Van Sant's visie is ongenuanceerd en verzandt in flauw big companies vs the little man gebral. Vooral de twist op het einde, hoewel wél geslaagd zorgt voor serieus wat overkill. Dan vond ik de sentimentele speech van Damon op het eind nog niet eens zo'n groot probleem, wel de onderliggende boodschap die deze film uitstraalt.

Vond Damon verder ook zeker geen bad guy. Een wat naieve jongen vooral, iemand die wel het goede pad opwil, best slim is maar zich alsnog laat gebruiken. Jammer dat Van Sant niet een wat andere kant is opgegaan, want dit ecodrama krijgt maar een naar nasmaakje wat mij betreft.

avatar van Banjo
Er zit van af het begin van de film al een goede onderhuidse spanning.
En het is totaal niet voorspelbaar wie het gaat winnen.
interessant en goed geacteerd de hele film door.

4 sterren

avatar van wendyvortex
De films van Gus van Sant lijken wat de wisselen tussen filmische films en de wat meer bedaarde maatschappelijke onderwerpen en deze is duidelijk van de tweede categorie.
De schaliegas-mensen, laatst waren ze ook in Nederland maar hier werden ze al snel weer er uitgebonjoerd, ondanks dat minister Henk Kamp natuurlijk de dollars al aan het tellen was.
In de VS gaan ze nog steeds rond om in krimpgebieden en op het platteland te mogen kunnen boren en hier komen Matt Damon en Frances McDormand met de zakken geld en contractjes langs ... en er wordt weer natuurlijk weer vies gespeeld door de corporate dames en heren.
Iets over de helft misschien wat te wijdlopig.

avatar van Robi
Gus van Sant is ook geen garantie voor een goede film, dat is mij nu wel duidelijk. Een film over een tweetal verkopers namens een bedrijf dat gasboringen doet. Die verkopers moeten een arme landbouwgemeenschap overtuigen dat hun land veel geld waard is. Tsja, niet het meest boeiende onderwerp voor een film. En dan loopt de film ook nog heel rechtlijnig en erg voorspelbaar. Erger nog, gaandeweg wordt de film zelfs steeds ongeloofwaardiger en is ook nog eens irritant Amerikaans. Hij wordt slechter en slechter met het verstrijken van de tijd. Dan kan alleen een bijzondere plotwending of een mooi passend en verrassend einde de film nog redden. Maar helaas zo'n einde zat er niet in. Snel vergeten deze film !

Eigenlijk ontgoocheld over de afloop van de film, daar waar voorheen het toch wel boeiend werd gehouden. Vooral de rol van de campagneleider was ver gezocht om dan nog niet over het pathetisch slotpleidooi van Damon te spreken.
Interessant om de rol van dergelijke energie-ontginningsmaatschappijen te ervaren evenals hun techniek van bewerking van, de vaak goedgelovige, bevolking en van hun gluiperig omgaan met cijfers en beloftes.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en vond het nog een goeie film. Prima verhaal en acteerprestaties en toch wel een verrassende wending. Vond het ook boeiend gebracht.
'k vreesde een beetje dat het saai ging zijn, maar dit was niet het geval. Goed.

avatar van kissyfur
Nja. Ik was in eerste instantie erg gecharmeerd van de rust, de condensed story, en vooral het acteerwerk. En dan niet alleen van de hoofdrolspelers.
Maar naar het eind toe werd het toch een beetje te zoetsappig en begonnen me de ‘filmische’ scènes (gezichten met een lachspiegeleffect door water, bijvoorbeeld) me tegen te staan. Ja, ik snap dat de hoofdrolspelert een moreel dilemma moet oplossen en in een halve identiteitscrisis is beland. Maar dit is wel een behoorlijke seventies manier om dat te benadrukken
Da’s jammer, en daarom een beetje een middelmatige score. Maar acteerwerk is echt prima!

Wanneer het om kapitaalgewin gaat komen al gauw manipulaties om de hoek kijken.
Zelfs de goedaardige Damon wil er, inherent aan zijn job, voor de goede zaak wel een
leugentje tegenaan gooien. Aan het einde van de film wanneer er een zekere aap uit
de mouw is gekomen, lijkt hij met zichzelf in het reine te willen komen die met zijn
verleden zich toch al kon vereenzelvigen met de eenvoudige bevolking. Waarop de
uiteindelijk speech volgt waarmee voor mij opeens toch te zeer de nadruk wordt gelegd op
innerlijk geweten en eerlijkheid. Maar Damon bleek wel geknipt voor deze rol. Niet een
acteur die het speciaal van expressie moet hebben, maar wel garant voor gedegen
acteerwerk. Ondertussen krijg je een aardig beeld van een eenvoudige gemeenschap
op het platteland. En raken Damon en zijn collega McDormand ook nog bevriend elk
met iemand van de andere sekse. De film moet het sowieso van het acteerwerk hebben.
Simpelweg omdat het verhaal op zich amper interessant is te noemen. Vond de film,
alles meegenomen, wel goed, ondanks dat het allemaal tamelijk droog en kleurloos
overkomt.