Nommer 37 (2018)

Zuid-Afrika
Thriller

geregisseerd door Nosipho Dumisa
met Irshaad Ally, Monique Rockman en Danny Ross

Randal Hendricks is een crimineel die kreupel geraakt is na een uit de hand gelopen deal. Hij kan daardoor zijn appartement niet verlaten en krijgt van zijn vriendin Pam een verrekijker om zichzelf mee te vermaken. Randal, die een financiële schuld heeft bij iemand, ziet door zijn verrekijker hoe een machtige crimineel een moord pleegt. Randal ziet de kans schoon zijn schuld af te betalen en besluit hem te chanteren.

avatar van joolstein
'Rear Window' in een Township.

Deze Zuid-Afrikaanse thriller is er één van het charmante soort. Het eerste wat me opviel was de voertaal in de Zuid-Afrikaans. Die taal is nauw verwant aan het Nederlands dus waren er heel wat woorden herkenbaar. Het plot over dat de hoofdrolspeler kreupel is geraakt en kan zijn appartement niet verlaten, is natuurlijk (tot en met de verrekijker aan toe) direct terug te voeren naar Hitchcock's Rear Window (waarin de hoofdrolspeler zo'n beetje hetzelfde beleeft) en in (zeker) naam wordt er ook gerefereerd aan Number Seventeen. Het is dan ook vooral doordat de film er aardig uitziet, het zich afspeelt in Zuid-Afrika en het goede spel van Irshaad Ally en Monique Rockman dat deze film zich onderscheidt van andere en nog prima wegkijkt.