• 8.299.739 stemmen

The Great Buddha + (2017)

Drama | 102 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: 大佛普拉斯

Oorsprong: Taiwan

Geregisseerd door: Hsin-yao Huang

Met onder meer: Cres Chuang en Leon Dai

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot The Great Buddha +

Pickle, een zachtmoedige bewaker die nachtdiensten draait in een fabriek waar bronzen standbeelden worden gemaakt, doodt de saaie uurtjes door te hangen met zijn beste vriend Belly Button. Op een dag, krijgen de twee het idee om stiekem de dashcam video's van Pickle's baas te bekijken. Al snel raken de twee verslaafd aan het spieken in het kleurrijke privéleven van Pickle's baas en ontdekken per ongeluk een onuitsprekelijk geheim dat een ridicule kettingreactie veroorzaakt en het leven van de twee voorgoed verandert.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Onderhond

Leuk.

Met Mong-Hong Chung als producer en een paar aardige screencaps, vooral dat dankzij het smakelijke zwart-wit, deze film maar eens een kans gegeven. Qua onderwerp lag het mij iets minder (boerendorpjeskroniek, ditmaal in het landelijke Taiwan), maar wie niet waagt, wie niet wint.

De film is in ieder geval geen standaard drama geworden. De bekende elementen zitten er uiteraard wel in, maar worden aangevuld met een hoop andere genres. Humor, misdaad, thriller, er zit eigenlijk een beetje vanalles in deze film. En eigenaardig genoeg weet Huang daar een redelijk consistent resultaat uit te trekken.

Visueel netjes, al vond ik niet dat het maximum uit de zwart/wit stijl gehaald werd. Soundtrack is wel opvallend, al is het bijvoorbeeld wel leuk dat de regisseur af en toe een stukje voice over voor z'n rekening neemt, om lijks en rechts wat bij te dragen aan de gebeurtenissen.

Duurt ook niet te lang, tempo is goed en het is vooral een apart, klein en leuk filmpje geworden. Het lijkt er een beetje op dat Chung een niche filmempire zou kunnen opbouwen, waar hij meer van dit soort films en regisseurs een kans geeft. Mijn zege heeft hij.