• 8.297.256 stemmen

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Tiller Russell

Met onder meer: Ludwig Fainberg, Nelson Tony Yester en Kristy Galeota

Plot Operation Odessa

Een Russische gangster, een Cubaanse spion en een gladjanus uit Miami beramen een plan om een nucleaire onderzeeër voor vele miljoenen aan een drugskartel te verkopen. De film is een gangsterepos van Brooklyn naar Miami en van Cali naar Moskou. De documentaire vertelt het verhaal van drie vrienden die de Russische maffia, het Calikartel en de DEA te vlug af waren. Het verhaal werd een internationale mediasensatie, maar de waarheid over wat er echt is gebeurd is tot nu toe een mythe van de onderwereld gebleven.

imageimageimageimageimage

Social Media

Onderhond

Njah.

Alsof het een lollig gangsterfilmpje betreft, zo wordt er in deze docu gereageerd. Wat oude kerels vertellen op guitige manier over hun criminele verleden. De gure types waar ze mee omgingen, een wereld van rijkdom, verraad en het wilde leventje dat ze leidden.

Het steekt soms schril af tegen het beeldmateriaal dat ermee vergezeld gaat. Na een tijdje kreeg ik toch ook vooral het idee dat de verhalen wat aangedikt waren en dat het allemaal een stuk minder leuk was dan hoe het neergezet werd.

De figuren worden hoe langer hoe vervelender en ondanks dat het vertelde verhaal best potentieel heeft om leuk te zijn, verliest de docu hoe langer hoe meer aan spankracht. Het laatste half uur is het vooral naar dwaze mensen en hun misplaatste trots kijken. Jammer, want het begin nog wel grappig, maar na een half uurtje is het beste er wel vanaf. Daarna gaat het vooral bergafwaards met deze docu.

avatar van missl

missl

Ja dit is natuurlijk een jongensdroom, denk ik dan, veel geld, de mooiste vrouwen en de gekste ideeën, ik snap dat je daar wel over wilt vertellen in een docu, ik vond het niet heel interessant maar sommige verhalen zijn wel sterk.

avatar van kleez

kleez

Viel me wat tegen deze docu. Ik miste ook een beetje de diepgang af en toe, of in ieder geval enigszins objectief onderzoek / verslag.

avatar van Pim1993

Pim1993

Hysterisch en sensationeel benaderd. Absoluut geen journalistiek vakwerk. Een rommeltje. Amper een documentaire te noemen. Een aantal gangstertjes vertellen hun verhaal en krijgen met opzwepende muziek en alle 'fucking' quotes een podium van de filmmaker om eens lekker arrogant hun indrukwekkende gangsterleventje te verkondigen op film.

Vermakelijk? Ja op zich wel, niet verkeerd. Maar toch zeker een prutswerkje.