The Spy Who Dumped Me (2018)

Actie / Komedie

geregisseerd door Susanna Fogel
met Mila Kunis, Kate McKinnon en Justin Theroux

Audrey en Morgan, twee beste vriendinnen uit Los Angeles, komen er achter dat de ex-vriend van Audrey een geheim agent is. Wanneer hij plots in hun appartement opduikt raken ze verstrikt in een hachelijke internationale samenzwering. Tot hun eigen verbazing komen ze meteen in actie en slaan ze op de vlucht door heel Europa om een plan te bedenken en de wereld te redden.

• vanaf zaterdag 15 december te koop op dvd en blu-ray

avatar van Bobdevries
Ik heb hem gisteren ook in de sneak gezien bij de vue. Ik moet zeggen vond het zelf een prima film, daarnaast ook flink wat keren hard gelachen.

Hij verraste zelfs mij een beetje, met name hoe het eruit zag. Bij de meeste films waarin gevochten wordt zie dat klappen toch geen schade lijken aan te richten bij de desbetreffend personen. In deze film bloed iemand zijn neus te minste na een klap.

Ook waren er best verschillende locaties, maar natuurlijk was het verhaal flinterdun.
De acteer prestatie waren, redelijk tot goed te noemen

Voorderest als moviepas bezitter vond ik het een prima stukje amusement3

avatar van Flat Eric
Dat was een erg matige lange vervelende zit.

Het ging allemaal net iets te lang door en wist mij niet te boeien. Ondanks het grappige plot kon de humor mij niet bekoren. De blonde sidekick deed haar best maar het was het allemaal toch net niet.
Het zal vast aanslaan bij tieners. Ik vond het slaapverwekkend saai en flauw.

avatar van Ajax&Litmanen1
Best leuk, ondanks dat de film me te lang duurde en het inhoudelijk niet veel meer was dan tig Europese hoofdsteden (waaronder Amsterdam!) die worden bezocht aan elkaar te plakken. Het is te danken aan de chemie tussen de beide dames dat dit wel leuk blijft. Zeker Mila Kunis deed het leuk, heb sowieso ook een zwak voor deze mooie dame. Ze speelde voorheen vaak wat veilige rollen, maar tegenwoordig durft ze wat meer en dat pakt wel goed uit. Kate McKinnon, ik kende haar eigenlijk niet goed, was veel meer hit or miss qua gedrag en haar pogingen om leuk te zijn.

Sowieso is dat ook wel een probleem bij deze film. De hoeveelheid pogingen om grappig te zijn zijn talrijk, maar er zitten veel momenten in waar de plank mis wordt geslagen. Toch is dit wel een fijn filmpje geworden, ook omdat de film visueel erg fraai is en het me verbaasde dat er toch flink wat behoorlijk grof geweld in zat. Dat beviel me dan goed. Wat mij betreft komt er een vervolg, hier kan je wel voldoende mee.

Kleine 3,5*

avatar van Graaf Machine
Af en toe een beetje grappig, maar voornamelijk langdradig. Ik wil niet zeggen dat de film voorspelbaar is, maar de wendingen zijn allesbehalve verrassend. Naarmate het einde nadert beginnen de twee dames behoorlijk te ergeren.

avatar van mrklm
Alleen de titel is slechter. Teveel expliciet geweld, te weinig (geslaagde) grappen in een film met een ernstige identiteitscrisis. Het begint in een mistroostig Litouwen met The Wind Of Change [1990], beelden uit ALF [1986-1990] en Mila Kunis die Nintendo Duck Hunt speelt. Alles wijst er op dat moment op dat de film zich in 1990 afspeelt, tot de onvermijdelijke mobiele telefoon langskomt. Waarom dan al die 90s-verwijzingen? Affijn, er is een verhaal, maar dat klopt van geen kanten. Sowieso is het moeilijk te geloven dat de saaie Audrey [Mila Kunis] en de hyperactieve, ronduit irritante Morgan [Kate McKinnon] elkaars beste vriendinnen te zijn, maar het is duidelijk niet de bedoeling de kijker te voorzien van enige logica. McKinnon toonde in Saturday Night Live dat ze één van de grappigste vrouwen ter wereld kan zijn, maar regisseur Susanne Fogel slaagt er niet in McKinnons wilde komische stijl (die perfect werkt bij haar geniale imitatie van Hilary Clinton bijvoorbeeld) te temperen en het resultaat is een onbeheerste vertolking die - net als haar karakter overigens - 'a bit much' is. Had als actiefilm geslaagd kunnen zijn zonder de belegen (seksuele) grappen, had een acceptabele komedie kunnen zijn zonder de overdaad aan explosies, bloedvergieten en ander gewelddadig gedoe. Nu is het vleesch noch visch, oftewel helemaal niks.

avatar van Ste*
Ik weet eigenlijk niet waarom ik deze ben gaan kijken, want ik hou helemaal niet zo van dit soort spionageverhalen. Ik had de hoop dat het grappig genoeg zou zijn.

Maar de hysterie en humor (die vaker niet dan wel leuk is) zorgen er ook nog eens voor dat het verhaal niet echt serieus genomen hoeft te worden, waardoor het voor de kijker eigenlijk dubbel oninteressant wordt.

De twee hoofdrollen, waarvan ik dacht dat daar de appeal van de film wel zou zitten, zijn ook eerder irritant dan echt grappig. Had ik misschien wel kunnen weten, maar ik trap dan nog iets te snel in de trailer waar alle leuke momenten al in zaten.

Blijft over hier en daar een leuke grap en wat leuke beelden van Europa (hoewel voor mijn gevoel echt elke actiefilm dat tegenwoordig doet, viel me nog mee dat ze niet naar Londen gingen).

avatar van filmkul
Matige actiekomedie. Het verhaal is maf en onlogisch, maar dat nemen we op de koop toe binnen dit genre. De uitwerking is aardig als actiefilm, maar als komedie totaal mislukt. Tussen de twee hoofdrolspelers is totaal geen chemie en McKinnon is echt irritant en weet haar grappen niet neer te zetten. De actie is best aardig, hard en bloederig maar matched niet met de softe grappen. Het tempo van de film is verder ok. Mislukte mix van genres. 2.0

Duidelijk zichtbaar dat dit een serieuze poging is een modern kassucces af te leveren, maar kwalitatief houd het niet over. Een actiekomedie met rijkelijk veel(en te gewelddadige) actie en gaandeweg een gebrek aan scherpe humor. De grappen zijn over het algemeen net zo flauw bedacht als de filmtitel(vrouwen hebben helaas niet zo een goed gevoel voor humor, blijkt maar weer ), en het lijkt wel of men dat probeert te verdoezelen door een overschot aan actiescènes. Scènes die op zich knap zijn gemonteerd, maar gaandeweg last krijgen van het gegeven dat overdaad behoorlijk kan schaden. Een film die als een tornado over je heen trekt dus, vol met typetjes in plaats van echte mensen, technisch ok maar nergens subtiel genoeg om echt indruk te maken. Verwacht ook niet dat je enige lijn kunt ontdekken in de vertelling want daar gaat het hier niet om! Jammer voor de dames Kunis en McKinnon die zich goed van hun taak kwijten en een stuk beter zijn dan het materiaal dat ze door Fogel krijgen aangereikt. Vooral McKinnon heeft een lekker hilarische rol, maar ook haar personage verzuipt uiteindelijk in het chaotische geheel. The Spy Who Dumped me is vooral een poging om jonge Amerikanen te motiveren een keer een rondreis door het mooie Europa te maken. Meer geslaagd als ansichtkaart van ons werelddeel dan als film, zullen we maar zeggen. Kijk trouwens liever eens naar Outrageous Fortune uit 1987(waar dit een moderne remake van lijkt). Hetzelfde basisverhaal maar destijds toch een stuk leuker, of zou dat zijn omdat ik in de jaren tachtig zelf nog de tiener was waar dit soort films voor bedoeld zijn?