Mercury 13 (2018)

Documentaire / Historisch

geregisseerd door David Sington en Heather Walsh

'Mercury 13' is het verhaal van de vrouwen die werden getest voor ruimtevaart in 1961 voordat hun dromen in duigen vielen om de eerste te zijn de reis voorbij de aarde te maken. Het ruimtevaartprogramma van de NASA, genaamd 'Project Mercury', begon in 1958. De gekozen mannen - alle militaire testpiloten - werden bekend als The Mercury 7. Maar naast de spotlight van de media, achter stevig gesloten deuren, waren vrouwelijke piloten ook gescreend. Dertien van hen slaagden en presteerden in sommige gevallen beter dan de mannen. Ze werden de Mercury 13 genoemd en hadden de nodige kwaliteiten maar waren helaas van het verkeerde geslacht.

Vrouwelijke piloten.

Ze zijn net zo goed als de mannelijke, maar NASA heeft ervoor gezorgd dat ze toch niet mochten meedingen naar de titel van eerste mens of de maan. Uiteraard een enorme gemiste kans, althans volgens de vrouwen aan het woord in deze docu.

Het verhaal is redelijk banaal. Zoveelste variant van sexisme uit de jaren 40-60, maar dan met iets andere personages. De invulling is zoals steeds hetzelfde, ondertussen is het onderwerp ook niet zo héél relevant meer, al is vast niet iedereen het daarover eens.

Het jammere is dat de docu wat focus lijkt te missen. De vrouwen doen hun verhaal, raken enkele cliché opmerkingen aan en dat is het wel zo'n beetje. Al is het niet eens zo heel zeurderig of misnoegd, het is gewoon wat aan de saaie kant.