Picnic at Hanging Rock (2018)

Australië
Drama / Mystery
360 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Larysa Kondracki, Michael Rymer en Amanda Brotchie
met Natalie Dormer, Lola Bessis en Lily Sullivan

Het is het jaar 1900. Op Valentijnsdag verdwijnen enkele studenten en een lerares van het Appleyard College tijdens een excursie naar Hanging Rock nabij Victoria's Mount Macedon. De reeks verhaalt over de gebeurtenissen die leiden tot deze dag en de verdwijningen. Hierbij worden diverse perspectieven gevolgd. Snel wordt duidelijk dat de medewerkers van de school alsmede de kletsende bewoners zo hun geheimen hebben.

avatar van tbouwh
Rovers was niet mild ik moet nog steeds het origineel opzetten.

avatar van tbouwh
Overigens, voor de Vlamingen: Cartoons in Antwerpen gaat op een dag alle afleveringen vertonen voor een speciaal tarief.

avatar van Boneka
Heerlijk duister filmpje. Oorspronkelijk uit 1975. Deze rode cover is trouwens mooier dan de filmposter op blu ray. Maar goed ben benieuwd.

Een remake van het magistrale 'Picnic at hanging rock'.
Bijna onver'remake'baar omdat Weir een langdradig mysterie op zo'n eigenzinnige manier naar zijn hand had gezet, volgepropt met menselijke facetten en toch nog uitgegoten in een film met aanvaardbare speelduur, dat een miniserie geregisseerd door drie verschillende handen van tevoren al een verloren zaak lijkt te zijn.

avatar van Apollinisch
tbouwh schreef:
Rovers was niet mild
Wie?

avatar van tbouwh
Recensie in de Filmkrant. Eerste die ik las ook, omdat ik doorgaans niet het internet afspeur als ik iets nog niet zag. Dan zijn het hooguit koppen of snelle reacties.

avatar van Gish
Lastig om een goede remake te maken van de klassieker uit 1975. Hoewel ik een groot bewonderaar ben van het origineel, viel deze versie mij erg mee. Het mysterieuze, angstige en mystieke sfeertje komt goed tot zijn recht. Subtiele sensualiteit, goed gedaan. Het originele boek uit 1967 heb ik nooit gelezen, maar ik ga er van uit dat deze versie inhoudelijk beter overeenkomt met de roman dan de versie van Weir. Aanrader dus, zowel voor nieuwe kijkers als de oude rotten die de klassieker uit 1975 goed kennen.

avatar van Boneka
Na het origineel ('75) deze serie maar eens bekeken uit 2018. The remake maakt alles wel wat duidelijker, echter ook hier zien we niet precies wat er nu heeft afgespeeld. Zodoende blijft ook deze remake wat vaag. De serie is in 6 delen. Had in twee delen gekund denk ik. Alles wordt meer uitgediept en we krijgen zo wat meer inzage in het leven van de meisjes op deze dure kostschool. De film blijft mysterieus aanvoelen, maar komt nooit to the point. Spannend wordt ie nooit. Soms schuurt ie een beetje tegen horror aan, maar echt eng wordt ie nooit. Het blijft vooral een meisjesachtige film vol met fantasieën wat rariteiten en het grote mysterie van de rock. De geheimen zullen ook hier net als in '75 niet naar voren komen. We zullen daarom ook nooit weten of de meisjes daadwerkelijk zijn gesprongen of gewoon zijn verdwenen. wat wel geldt voor miss Appleyard. De film blijft zo mystiek en dat is voor een keer zeker ook leuk ook in deze serie van 6 afleveringen.

Film 3.5
Beeld Blu Ray 4.0
Geluid 4.5
Extra's 3.5 (niet ondertiteld)

Aan mooie beelden geen gebrek, ook de kostumering is prachtig, dito de locaties.
En ook de vertolkingen zijn prima, Natalie Dormer is ook hier weer uitstekend, al vond ik haar in betere doen in de reeks 'The Tudors'.
Maar het verhaal van deze miniserie kon me helemaal niet moeien, heel verwarrend bovendien.
Heb ze helemaal bekeken, maar opgetogen ben ik er niet over.

neen niet zo goede als de film zelf de serie is veel bruter en niet zo braaf als de film zelf. de film leek meer op het beeld van in de tijd bilitis van david halmilton. de serie moet het hebben van brutaliteit is ook niet geschikt voor wat jonge kijkers. de film was mooi en er was vriendschap tussen de meisjes en niet zoals hier. de tv serie kan belangen niet raken aan de film