Battle (2018)

Noorwegen

geregisseerd door Katarina Launing
met Lisa Teige, Fabian Svegaard Tapia en Vebjørn Enger

Amalie is een jonge getalenteerde danseres, die opgroeit in West End, het rijke deel van Oslo. Onverwachts moet Amalie verhuizen naar Stovner, een arme voorstad van Oslo en in alles het tegenovergestelde van West End. Amalie probeert wanhopig via een dubbelleven haar West End-imago in stand te houden en raakt verstrikt in een web van geheimen en leugens. Dan ontmoet ze hiphopdanser Mikael uit Stovner; zijn blik op de wereld opent haar ogen.

Teaser

avatar van Ellaella
Mooie dansfilm, goede choreografieën en orgineel in het Noors.

avatar van m1701
Film had meer diepgang/emotie dan de gemiddelde Amerikaanse dansfilm

avatar van IH88
Battle

Aardige dans/tienerfilm. Battle is ontzettend voorspelbaar en wel heel erg gericht op een tienerpubliek, maar Lisa Teige is sterk, het romantisch subplot werkt uitstekend, de dansscènes zijn goed gechoreografeerd, de muziek is prima gekozen en de Noorse taal is altijd fijn om naar te luisteren. En de laatste 15 minuten zijn erg sterk. Het is allemaal niet erg diepgaand (zeker niet als je ziet wat er allemaal gebeurt), maar vermakelijk is het zeker.

avatar van Ebenezer Scrooge
Romantisch liefdesverhaal en dansfilm in een. In tegenstelling tot 'Dansen op de Vulkaan' wordt hierin wel goed gedanst. De hoofdrolspeelster danst dan weer net iets minder dan de rest, maar goed. Hier en daar heeft het wat weg van een Carry Slee-verfilming, maar zonder het waarschuwende vingertje en stukken beter geacteerd in ieder geval. De verliefdheid tussen de twee hoofdrolspelers sloeg ook op mij over. Goed mee vermaakt.

Ik zou graag gezien hebben, dat de verhaallijnen over het standsverschil en Amalie’s worsteling daarmee prominentere plaatsen in de film hadden gekregen. Nu worden die —net als de romantiek trouwens— overschaduwd door het dansen. Ik heb daar eigenlijk geen verstand van, maar ik weet wel dat ik nog niet zo lang geleden films heb gezien met mooiere hiphop dansscènes (Take the Lead en Step Up, beide uit 2006). Het voorspelbare slot van de film is in mijn ogen het beste deel, maar het is te laat en te weinig. De film is mij niet meegevallen.

Normaal ben ik niet zo van dansfilms en laat staan Noorse films. Maar deze heeft mij echt geraakt ook omdat het niet alleen maar over dansen ging maar ook over romantiek en vriendschappen.
Wat betreft het dansen, was dit heel amuserend om naar te kijken het werd niet saai en was dan ook niet 1 soort dans.

avatar van AnyaH
Romantische dansfilm met lovestory tussen rijk en arm. Cinematografie: binnen in de dansstudio, in huis en donkere dansscѐnes tijdens 'the battle'. Buitenbeelden van het straatleven en reizen in de metro. Muziek: swingende en opzwepende hedendaagse muziek. Acteurs: de meesten dansen erg goed, helaas vond ik ook de hoofdrolspeelster niet één van de sterkste dansers.

Amalie woont in een rijke buurt in Oslo en zit op modern ballet. Door financiële problemen van haar vader moeten ze gedwongen verhuizen naar een flat in een armere wijk. Daar leert ze streetdancer Mikael kennen en hij leert haar dansen op haar 'gevoel' zonder vooropgezette danspassen. De chemie tussen Amalie en Mikael is zeer geloofwaardig en mooi om te zien! Ondertussen probeert Amalie middels een dubbelleven haar rijke vrienden te behouden. Uiteraard komt het uiteindelijk tot een confrontatie.

Zoals het een goede tienerfilm betaamd, komt het uiteindelijk toch allemaal goed! Verhaal is dun, maar wel leuk uitgewerkt. Had wel iets meer diepgang in gemogen. De film wordt nu toch vooral gedragen door de muziek en de dans!

Jammer, op Netflix Engelse nasynchronisatie met NL-sub, want ik denk dat 'dubbel' vertalen leidt tot fouten en vergissingen. De NL-sub kwam heel vaak niet overeen met de gesproken Engelse tekst. Ik weet wel zeker dat de Engelse nasynchronisatie ook niet zonder foutjes is! Ik had de film dus liever in Noors met NL-sub gezien....... Maar ik vind de film niet bijzonder genoeg om de dvd te kopen.......