• 8.301.852 stemmen

Met onder meer: Jean-Paul Belmondo en Henry Silva

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 7 juni 1984

Plot Le Marginal

Vanwege zijn ongewone en controversiële manier van werken wordt politiecommissaris Philippe Jordan van Marseille overgeplaatst naar Parijs. Van de drugsbrigade naar de zedenbrigade komt hij in de wereld van de travestieten en prostituees terecht. Omdat hij had gezworen drugsbons Saveur Mececci te elimineren, zet hij buiten zijn dienst om de achtervolging verder...

imageimageimageimage

Contrôleur Dumas

Inspecteur Simon

avatar van Redlop

Redlop

Deze klassieker nu pas op MM. Lekkere onzinnige Belmondo film. Of is dit ook een pleonasme? Het gaat helemaal nergens over, maar de theatrale muziek van Ennio Morricone doet ons anders geloven. 2,5 * uit nostalgische overwegingen.

avatar van FisherKing

FisherKing

Niet een van de beste films van Belmondo; maar toch wel prettig om te kijken.

Belmondo's prettige verschijning op het scherm zal er wel toe geleid hebben dat ik de meeste van zijn films gezien heb.

avatar van gertina

gertina

een heerlijke film MAAR!!!! nergens in een vidiotheek te vinden

avatar van Redlop

Redlop

Als Coming to America toevallig een keer niet kan, mogen ze deze weer eens uitzenden.

avatar van Waku

Waku

Lekkere harde franse actiefilm.

Overtuigende Belmondo.

Muziek van Ennico Morricone verhoogt de sfeer.

thunderball

Rauwe typische Franse politiefilm met Belmondo nog steeds ok, helaas wat weinig vd gebruikelijke actiecapriolen, hoewel de autoachtervolging zeer veel goed maakt!

Echt: zo zie je het tegenwoordig met al die nep computertruuks niet meer! Nee, dit is nog van de echte onvervalste blikschade categorie!

Ook de lekkere knokparij in het cafetaria (die je al van mijlen ver ziet aankomen, heerlijk!!) mag er wezen!!

Goede muziek van Morricone, is daar de cd ergens van te vinden, nog nooit gezien, helaas!!

3,5 ster!

Leuke film

Belmondo was cool in deze film. Echt de moeite waard

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Waku schreef:

Lekkere harde franse actiefilm.

Overtuigende Belmondo.

Muziek van Ennico Morricone verhoogt de sfeer.

volledig mee eens! een 3

avatar van aerts007

aerts007

Franse cinema= puike cinema.

Belmondo op z'n best,echt van genoten.Voor herhaling vatbaar!

avatar van Betamax

Betamax

Leuke en spannende film.

Zou hij al zijn stunts zelf doen? Het leek er namelijk wel op.

avatar van hannes64

hannes64

thunderball schreef:

3,5 ster!

Dit was mijn boodschap precies.

Je hebt gelijk, zulk soort films maken ze tegenwoordig nooit meer.

Trouwens Carlos Sotto Mayor ( Het hoertje ) mag er ook zeer zeker wezen.

Prachtfilm met mooie muziek van Morricone.

Oh ja, de stunts doet ie echt zelf.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Niet elke klassieker heeft de tand des tijds goed doorstaan. Zo ook niet deze. De grimmige sfeer en Belmondo blijven sterk, evenals de kitseriche maar tevens zeer herkenbare en sterke Morricone soundtrack. Ondanks alle cliché's en het niet al te sterke verhaal blijft deze film behoorlijk onderhoudend. Redelijk.

@ Thunderball: klik

thunderball

Hiervan vanavond weer eens de dvd bekeken. Blijft cool om Belmondo bezig te zien, toch een jeugdheld van me.

Edit: Zinema, dank voor je link, maar heb inmiddels zowel de gewone als de extended cd van deze film gevonden.

avatar van pgm

pgm

Deze was nog eens echt genieten van Belmondo, schitterend gedaan.

Een filmmonument van de franse industrie, een klassieker.

sinterklaas

Deze zou toch echt eens een keer op dvd moeten verschijnen!

avatar van emarsman

emarsman

Ik zoek deze film op VHS of DVD met ondertiteling. Mag ook een tv opname zijn. Ik betaal goed voor de moeite: [email protected]

Alvast bedankt

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Ik zal je helpen, maar wil er geen geld voor. PM me je adres maar.

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

Goeie film,

verhaal is niet echt top of zo maar de fantastische muziek van ennio morricone maakt veel goed en dan nog niet te spreken over de toch nog redelijk mooie autoachtervolging enja belmondo e.

avatar van Quentin

Quentin

Typische Franse actiefilm met Belmondo. Geniale soundtrack van Morricone (die dan wel weer oeverloos herhaald moet worden), verhaal dat van de hak op de tak springt en bovendien heerlijk politiek incorrect is. Bijzonder fijne 80s setting overigens, rollerdisco hier en bijzonder lekkere wijven daar. Prima entertainment.

Mooiste blijft nog dat macho Belmondo écht alle stunts zelf doet, op DVD misschien niet zo duidelijk maar zag de film net op 35mm en de beste man is in ieder shot van de helikopterstunt te zien.

19 juli op dvd??? Bron??

avatar van kathmandu

kathmandu

Klassieke Belmondo die al z'n stunts zelf doet (En alles heeft overleefd)

avatar van The main man!!

The main man!!

Super mooie legendarische film, die ik nog in 1983 gezien had, toen maakte deze film al een mooie indruk bij mij los, en heel tof dat Jean Paul al zijn stunts zelf deed, dat vind ik bewonderenswaardig!!

avatar van molbo

molbo

Leuke film, met aparte muziek van Ennio Morricone - Le Marginal - Ennio Morricone - Le Marginal - YouTube

thunderball

Van de week de R1 blu ray ontvangen (onder de titel The Outsider) van het Kino Lorber label en die is van dusdanig goede scherpe beeldkwaliteit, dat je ook daadwerkelijk goed kunt zien dat Belmondo zelf de stunts doet.

avatar van blackwolves

blackwolves

belmondo in zijn roll als flik of hij nu op een komische toer speelt of als en keiharde flik zijn gewoon mijn persoonlijke films van deze acteur waarin ik hem heel graag zie spelen. in deze film is het net zo een flik met een komische charmante glimlach tegen de gangsters maar wel zonder pardon met de vuisten zoals we hem meestal wel kijken.

scorsese

Aardige film over een agent die het niet te nauw met de regeltjes neemt achter een drugsbaron aanzit. Een mager verhaaltje dat vooral op het begin wat fragmentarisch gebracht wordt. Een paar prima actie-scenes met goed gebruik van de locaties en aardig stuntwerk (hier hadden er wat meer van in mogen zitten). Jean-Paul Belmondo heeft genoeg charme in de titelrol.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Goeie policier. Jean-Paul Belmondo ‘le marginal’ die als een soort Dirty Harry te keer gaat in de Franse onderwereld. Serieus dodental en het aantal klappen is niet te tellen. Heel wat actie dus, en afgewisseld met bij momenten droge humor. Het is genieten van de groezelige sfeerschepping en scherpe scenes. Sfeer lijkt daarbij iets belangrijker dan de meanderende verhaallijn; zowat het hele palet van de onderwereld komt hier aan bod (drugs, prostitutie, de gokwereld en zelfs begeeft Belmondo zich in een hardleerse homobar). Wat leuk is voor de afwisseling, en uiteraard de diepgang niet ten goede komt (maar dit soort films bekijk je niet voor de diepgang).

Esthetisch gezien is de sleutelscène waarin Belmondo afrekent met Henry Silva pure film noir. Belmondo staat in de deuropening, low key belichting, zijn gelaat in het duister en niet te lezen. Silva als schurk met zijn gelaat in het halfduister - twijfelachtige zone - en je ziet de angst op zijn gelaat. Belmondo treedt binnen, trekt zijn revolver voor de afrekening. Naast hem een enorme spiegel, waardoor zijn gestalte zich ontdubbelt. Zijn persoonlijkheid ontdubbelt zich in feite, de flik in hem moet het afleggen tegen le marginal die het op zijn manier - op criminele wijze - wil oplossen. Na de afrekening neemt hij weer de gedaante aan van de flik, al moet hij daarvoor zijn collega’s voorliegen.
De rest van de film is niet echt film noir maar uiteraard vakkundig geschoten, tot en met knappe actiescènes.
De film wordt verder ondersteund door een prachtige soundtrack van Morricone; spaarzame, funky melodie- en ritmelijnen die zich een weg banen door de stadsjungle waarin Belmondo zich bevindt.