Le Marginal (1983)

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jacques Deray
met Jean-Paul Belmondo, Henry Silva en Jean Herman

Vanwege zijn ongewone en controversiële manier van werken wordt politiecommissaris Philippe Jordan van Marseille overgeplaatst naar Parijs. Van de drugsbrigade naar de zedenbrigade komt hij in de wereld van de travestieten en prostituees terecht. Omdat hij had gezworen drugsbons Saveur Mececci te elimineren, zet hij buiten zijn dienst om de achtervolging verder...

avatar van Redlop
Deze klassieker nu pas op MM. Lekkere onzinnige Belmondo film. Of is dit ook een pleonasme? Het gaat helemaal nergens over, maar de theatrale muziek van Ennio Morricone doet ons anders geloven. 2,5 * uit nostalgische overwegingen.

FisherKing
Niet een van de beste films van Belmondo; maar toch wel prettig om te kijken.

Belmondo's prettige verschijning op het scherm zal er wel toe geleid hebben dat ik de meeste van zijn films gezien heb.

een heerlijke film MAAR!!!! nergens in een vidiotheek te vinden

avatar van Redlop
Als Coming to America toevallig een keer niet kan, mogen ze deze weer eens uitzenden.

Lekkere harde franse actiefilm.
Overtuigende Belmondo.
Muziek van Ennico Morricone verhoogt de sfeer.

avatar van thunderball
Rauwe typische Franse politiefilm met Belmondo nog steeds ok, helaas wat weinig vd gebruikelijke actiecapriolen, hoewel de autoachtervolging zeer veel goed maakt!

Echt: zo zie je het tegenwoordig met al die nep computertruuks niet meer! Nee, dit is nog van de echte onvervalste blikschade categorie!

Ook de lekkere knokparij in het cafetaria (die je al van mijlen ver ziet aankomen, heerlijk!!) mag er wezen!!

Goede muziek van Morricone, is daar de cd ergens van te vinden, nog nooit gezien, helaas!!

3,5 ster!

Leuke film

Belmondo was cool in deze film. Echt de moeite waard

avatar van brucecampbell
Waku schreef:
Lekkere harde franse actiefilm.
Overtuigende Belmondo.
Muziek van Ennico Morricone verhoogt de sfeer.

volledig mee eens! een 3

aerts007
Franse cinema= puike cinema.
Belmondo op z'n best,echt van genoten.Voor herhaling vatbaar!

avatar van Betamax
Leuke en spannende film.
Zou hij al zijn stunts zelf doen? Het leek er namelijk wel op.

avatar van hannes64
thunderball schreef:

3,5 ster!

Dit was mijn boodschap precies.
Je hebt gelijk, zulk soort films maken ze tegenwoordig nooit meer.
Trouwens Carlos Sotto Mayor ( Het hoertje ) mag er ook zeer zeker wezen.
Prachtfilm met mooie muziek van Morricone.
Oh ja, de stunts doet ie echt zelf.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet elke klassieker heeft de tand des tijds goed doorstaan. Zo ook niet deze. De grimmige sfeer en Belmondo blijven sterk, evenals de kitseriche maar tevens zeer herkenbare en sterke Morricone soundtrack. Ondanks alle cliché's en het niet al te sterke verhaal blijft deze film behoorlijk onderhoudend. Redelijk.

@ Thunderball: klik

avatar van thunderball
Hiervan vanavond weer eens de dvd bekeken. Blijft cool om Belmondo bezig te zien, toch een jeugdheld van me.

Edit: Zinema, dank voor je link, maar heb inmiddels zowel de gewone als de extended cd van deze film gevonden.

pgm
Deze was nog eens echt genieten van Belmondo, schitterend gedaan.
Een filmmonument van de franse industrie, een klassieker.

avatar van sinterklaas
Deze zou toch echt eens een keer op dvd moeten verschijnen!

Ik zoek deze film op VHS of DVD met ondertiteling. Mag ook een tv opname zijn. Ik betaal goed voor de moeite: emarsman38@gmail.com

Alvast bedankt

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ik zal je helpen, maar wil er geen geld voor. PM me je adres maar.

avatar van dvdfreak123
Goeie film,
verhaal is niet echt top of zo maar de fantastische muziek van ennio morricone maakt veel goed en dan nog niet te spreken over de toch nog redelijk mooie autoachtervolging enja belmondo e.

avatar van Quentin
Typische Franse actiefilm met Belmondo. Geniale soundtrack van Morricone (die dan wel weer oeverloos herhaald moet worden), verhaal dat van de hak op de tak springt en bovendien heerlijk politiek incorrect is. Bijzonder fijne 80s setting overigens, rollerdisco hier en bijzonder lekkere wijven daar. Prima entertainment.

Mooiste blijft nog dat macho Belmondo écht alle stunts zelf doet, op DVD misschien niet zo duidelijk maar zag de film net op 35mm en de beste man is in ieder shot van de helikopterstunt te zien.

19 juli op dvd??? Bron??

Klassieke Belmondo die al z'n stunts zelf doet (En alles heeft overleefd)

Super mooie legendarische film, die ik nog in 1983 gezien had, toen maakte deze film al een mooie indruk bij mij los, en heel tof dat Jean Paul al zijn stunts zelf deed, dat vind ik bewonderenswaardig!!

avatar van molbo
Leuke film, met aparte muziek van Ennio Morricone - Le Marginal - Ennio Morricone - Le Marginal - YouTube