Mrs Lowry & Son (2019)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Adrian Noble
met Vanessa Redgrave, Timothy Spall en Stephen Lord

Verhaalt over de relatie tussen L.S. Lowry, een van de meest vooraanstaande kunstenaars uit Engeland in de twintigste eeuw, en zijn moeder Elizabeth. Zij is behoorlijk autoritair en stelt meermaals zijn kunnen in vraag. Ze staat echter achter zijn keuze om een succesvolle carrière uit te bouwen als kunstschilder. L.S. Lowry zal uiteindelijk beroemd worden vanwege zijn werken die het industriële leven in Noord-Engeland weergeven.

De film is sfeervol, goed geacteerd en kabbelt aangenaam voort maar daarmee is eigenlijk alles wel gezegd. De film ontbeert spanning of drama en is wat nietszeggend. Het is me ook niet duidelijk of de film is gemaakt om simpelweg aandacht te vragen voor de kunstenaar Lowry en diens kunst, hetgeen niet nodig lijkt want voor de aftiteling wordt vermeld dat Lowry een van de succesvolste kunstenaars aller tijden is, of voor de pathologische moeder-zoon-relatie waar ook de titel naar verwijst: om een niet bekend gemaakte reden leeft Lowry volledig voor zijn moeder en om haar te behagen terwijl die moeder hem een totale mislukkeling vindt – letterlijk een nobody – en hem alleen maar vernedert. De relatie is pijnlijk om te zien maar ik kan er verder niets mee omdat er geen duiding wordt gegeven zodat ook niet invoelbaar wordt gemaakt waarom hij niet hard wegloopt bij zijn moeder. Wat misschien ook niet helpt is dat ik zijn kunst weinig interessant vind: wat dat betreft begrijp ik z’n moeder een stuk beter.

Redelijke film over een kunstschilder die nog bij zijn moeder woont, die zijn werk niet echt kan waarderen. De moeizame relatie tussen moeder en zoon is goed uitgewerkt, en zeker niet in de laatste plaats vanwege het uitstekende acteerwerk. Een aangenaam tempo, maar de film is ook wat aan de eentonige kant (de meeste scenes spelen zich af in de slaapkamer van de moeder).