Fisherman's Friends (2019)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Chris Foggin
met Daniel Mays, James Purefoy en David Hayman

Een cynische platenbaas wordt tijdens een vrijgezellenweekend in Cornwall in de maling genomen: zijn collega's overtuigen hem ervan het lokale zeemanskoor een contract aan te bieden. Hij gaat de uitdaging aan, maar de vissers laten zich niet zomaar overtuigen. Ondertussen raakt de man steeds meer gecharmeerd van het dorpsleven. Bovendien valt zijn oog op de dochter van één van de koorleden.

Vanaf 10 oktober in de bioscoop (Splendid Film)

avatar van Pazmaster
Een simpel en voorspelbaar filmpje, met een vleugje romantiek, over een talentscout die een in zee gaat met een visserskoor. Grappig is het niet, op een enkele grap na misschien, en het verloop laat zich makkelijk raden. De cast doet het niet eens zo slecht maar verder is het niet veel soeps. Ook de zeemansliederen gezongen door het oude mannenkoor zijn niet pakkend.

avatar van guchte
Mooie eenvoudige film met enkele verassende wendingen. Leuk dat het zicht grotendeels afspeelt in het prachtige cornwall.

avatar van BlueJudaskiss
Enorm fijne verrassing gisteravond bij de Sneak, zonder poespas en gedoe, maar met een charme die van het scherm afspat en die mij tot mijn stomme verbazing nu geïnteresseerd heeft laten raken in in shanty koren. De buitenlucht van Cornwall kon ik bijna ruiken. Perfect escapisme.

avatar van mrklm
Als Mark Twains adagium "Truth Is Stranger Than Fiction" nog steeds van toepassing is, dan is er flink gesleuteld aan het waargebeurde verhaal van een groep zangers uit een vissersdorpje in Cornwall dat in 2010, dankzij een manager bij een platenmaatschappij [Daniel Mays] die daar was voor een vrijgezellenweekend, een sensatie werd met vertolkingen van oude zeeliederen. Voor wie niet bekend is met het relaas van 'Fisherman's Friends' zal waarschijnlijk de vertolking van 'het volkslied' wél als een verrassing komen. Verder is het vooral verrassend formulematig en voorspelbaar. De chemie tussen Mays en Tuppence Middleton is een pluspunt en Chris Foggin brengt de lokale kleur op respectvolle en prettige wijze tot leven, daarbij geholpen door een prima ondersteunende cast geleid door uitblinker David Hayman als de veteraan van het zanggezelschap.

Typisch Britse feelgoodmovie die wel net iets te simpel geschreven is. Volkomen voorspelbaar ook.
Prima voor een regenachtig weekend.

avatar van wwelover
Misschien wat voorspelbaar, maar ik heb echt heel erg genoten van de film. Het begin was even lastig omdat de vrienden van de hoofdpersoon echt heel irritant zijn (en heel slecht acteren). Maar gelukkig maakt alles in Cornwall het goed. Vond het een superfijne film om te zien ondanks dat het zo cheesy is. De muziek is mooi en ik ben ook erg gecharmeerd van Tuppence Middleton.

Ik heb deze film op de bank bij mij thuis meegepikt en ik moet zeggen aardig, maar het is zoeken naar de echte engelse humor, daarom "comedy"...??? Niet dus.
Het verhaal was mij vreemd, maar dat neemt niet weg dat het goed in elkaar gestoken is. Begonnen als een flauwe grap en toch uitgegroeid naar een formidabel gegeven door de vasthoudendheid van 1 persoon. Ik had persoonlijk we liever iets meer humor gehad van de vissers en iets minder romance.
Laat staan dat één of andere "ex" daar ook even (totaal overbodig) zijn ding komt doen in de pub.
Het blijft allemaal vrij afstandelijk, oppervlakkig en te soepel.
Alsof iedereen wereldberoemd kan worden als de maar goed gescreend wordt.

Kortom...op de bank komt hij volledig tot zijn recht, maar in de bioscoop zou ik niet gaan kijken.

avatar van schumacher
Niet mijnen dada.
Nog een 2 voor de mooie beelden, daar kan ik nog van genieten maar de film zelf njah, gewoon mijn ding niet.

Goeie film over een man die naar Cornwall komt en onder de indruk raakt van de zingende zeemannen daar. Simpelweg een fijne feel-good-movie gebaseerd op een mooi, waargebeurd verhaal. Niets vernieuwend en weinig verrassingen, maar het kijkt gemakkelijk weg van begin tot eind. De gemeenschap van het vissersdorpje wordt goed neergezet en de personages zijn sympathiek.

avatar van Baboesjka
Prima om eens gezien te hebben. Een vermakelijk verhaal, fijne Britse sfeer en de muziek vond ik ook best fijn. Goed acteerwerk en helder beeld. Ik vond ‘m niet heel indrukwekkend, maar best leuk. Voldoende, ruim een 6. 3*

avatar van goliathje
Kijkt gezellig weg. Feel good film.