Mes Provinciales (2018)

Alternatieve titel: A Paris Education

Frankrijk

geregisseerd door Jean-Paul Civeyrac
met Andranic Manet, Diane Rouxel en Jenna Thiam

Vol verwachting gaat Etienne vanuit Lyon naar Parijs om voor filmregisseur aan de Sorbonne Université te studeren. Hij laat zijn vriendin Lucie achter en belooft haar regelmatig te bellen via Skype. Op zijn cursus ontmoet hij Jean-Noël en Mathias, ook zij zijn naar de metropool gekomen vanuit kleinere steden en delen zijn passie voor de cinema. Samen bespreken ze de filmische werken, lezen teksten van Flaubert en Pasolini en luisteren naar Bach en Mahler. Jean-Noël blijkt een aangename vriend te zijn die het fragiele zelfvertrouwen van Etienne probeert te versterken. Mathias daarentegen komt vaak over als streng, afstandelijk en mysterieus. Niemand krijgt zijn studentenfilm te zien. Etienne is vooral gekrenkt als hij toevallig ontdekt dat Mathias een geheim deelt met Annabelle, een idealistische jonge vrouw die woont in de gedeelde flat van Etienne en op wie hij stiekem verliefd is.