Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (2019)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Joe Berlinger
met Zac Efron, Lily Collins en Kaya Scodelario

Vertelt het verhaal van Ted Bundy en de misdaden die hij heeft gepleegd. We volgen het perspectief van Elizabeth Kloepfer, de vriendin met wie Bundy een langdurige relatie had. Jarenlang staat zij hem bij, weigerachtig tegenover de koude waarheid achter de man. Uiteindelijk geeft ze hem aan waarna Bundy bekent 30 mensen om het leven te hebben gebracht. Hij zal in 1989 geëxecuteerd worden.

Gruwelbeelden blijven beperkt in deze film die zich vooral toespitst op de rechtzaak rond deze destijds wereldpers halende seriemoorden.
Geen verhaal dus met een enquête naar dader dat naar een climax leidt, maar niettemin inzake opzet en opbouw best geslaagd met heel wat materiaal uit het dossier.
Zac Efron is geknipt voor het charmeur-personage, spelenderwijs in staat vertrouwen en liefde van mensen, vrouwen dan, te winnen, zonder enig vermoeden van kwaadaardigheid op te wekken.

Een van de slechtste films over een seriemoordenaar die ik ooit gezien heb. Het acteren was afschuwelijk, mijn kat acteert beter dan die vrouw die de vriendin van Bundy speelt! Ook Bundy kon absoluut niet overtuigen. Geef mij dan maar citizen x over de bekenste Russische seriemoordenaar. Bundy was een absoluut monster, maar dit filmpje is veel te vrijblijvend...snel vergeten deze prul!!!!

avatar van Zwolle84
Wat een onzin zeg. Zowel Efron als Collins acteren de pannen van het dak.

avatar van mikey
Bundys verhaal nu door de ogen van zijn vrouw. Resulteert helaas in een saaie bedoeling.

avatar van Pim1993
Er wordt fantastisch geacteerd, maar in mijn ogen wordt er gefocust op de verkeerde elementen. Ik betrapt zelfs mijn vriendin op sympathieke opmerkingen over de geromantiseerde Ted Bundy.

Pim1993 schreef:

Lijkt me een teken dat Berlinger er perfect op zat.

avatar van wwelover
Had 'helaas' onlangs al de docu serie op Netflix gezien dus haalde de 'spanning' een beetje weg. Was daarvoor nog een 'leek' op het gebied van Ted Bundy. Denk dat ze het achteraf beter andersom hadden moeten uitbrengen. Maar uiteindelijk is de film niet al te boeiend meer. Efron speelt prima, maar het was nu meer een grote reconstructie.

Maar het blijft natuurlijk een boeiend onderwerp, dus zeker niet saai.

Ik heb al een aantal docu's gezien over deze serie moordenaar. Hij wordt te aardig neer gezet, maar ik geloof echt wel dat ie van zn vriendin heeft gehouden, een thuis.

avatar van Brabants
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile is een vrij bizarre film. Ted Bundy wordt bijna neergezet alsof je van hem gaat houden. De donkere kant komt weinig tot uiting maar dit maakt het ongeloof weer extra sterk. Het is daarom geen slechte keus van de regisseur, maar je moet jezelf er wel zeker van bewust zijn bij het kijken naar deze film. Zac Efron doet het erg goed. Had daar op voorhand zeker (onterechte) twijfels bij.

avatar van Woland
Wéér een film over Ted Bundy, maar ook één die je misschien niet zou verwachten; dat de man een seriemoordenaar is, is welbekend, maar het is duidelijk niet de insteek van deze film om de moordende carriere van Bundy te volgen. Het is voornamelijk een combinatie van twee aspecten: een rechtbankdrama waarin Bundy zichzelf verdedigt, en een portret van Bundy van z'n charmantste kant. En dat wordt best goed gedaan, eigenlijk - de man is naast een ijskoude moordenaar ook iemand die (als hij wil) best innemend en charmant over kan komen, en het tonen van die kant maakt deze invalshoek des te interessanter. Het is niet voor niets dat, ondanks de keiharde bewijzen, hij alsnog een schare supporters had die hem op z'n blauwe ogen geloofden. Efron speelt sterk als Ted Bundy, en lijkt er zelfs ook wel wat op. Ietwat traag en ik moest er wel even inkomen, maar alsnog de moeite waard en zeker een van de betere Netflix-producties die ik gezien heb.

Ik kon het verhaal van Ted Bundy nauwelijks. Voor mij was het dus best een verrassende film. Vooral toen ik realiseerde dat ik een bepaald sympathie kreeg voor de heer bundy, kreeg ik het besef dat de film geslaagd is.

Wat een tegenvaller zeg...

Tuurlijk staat Bundy vooral bekend om zijn charmante vertoning, maar juist het contrast tussen hoe hij zichzelf kon laten overkomen en zijn true psycho vanbinnen maakt hem interessant. Zijn zieke geest is boeiend, de hele poespas aan rechtzaken er omheen wat minder (imo). Laat dat laatste nou net zijn waar deze film op gefocust is.

wwelover schreef:

Maar het blijft natuurlijk een boeiend onderwerp, dus zeker niet saai.

Geldt ook voor mij. Vond de film redelijk tegenvallen. Het pakt je nergens bij de strot. Keek wel lekker weg, maar na het kijken vd docu voegt het weinig toe voor mij.

avatar van BlueJudaskiss
Nét geen 4,0* omdat ik er niet hyper-enthousiast over ben zoals bij alle 4,0* en daarboven, maar evengoed een erg goede film.

Ik moet bekennen dat mijn sensatielust ook aanvankelijk hoopte op meer beelden van de plaatsen delict en het politie onderzoek, maar toen ik Berlingers bedoeling eenmaal doorhad begon ik de film ook erg boeiend te vinden.

Interessant dat ik ook mezelf erop betrapte Bundy sympathiek te gaan vinden en ik de vragen die gesteld werden over een 'trial by media' erg interessant vond. Wat hierboven me ook wordt gezegd: Efron acteert de pannen van het dak, en Lily Collins met hem. Mooie rol ook van Malkovich, en tijdsbeeld is prachtig neergezet.

Dat NOS-artikel over dat Bundy te sexy werd neergezet, of de insteek dat 'moordenaars worden geromantiseerd': bizarre, aparte onzin. Natural Born Killers deed dit in '94 al, en het in het geval van deze film is het juist de kracht van Efron en Berlinger.

Snel de docu bekijken!

avatar van bugels
'HACKSAW'

Als rechtgeaarde horrorfreak heb ik uiteraard een stevige fundeering gelegd in truecrime serial killer verhalen dus deze film kon me niet echt verrassen. En met zo'n beruchte en 'over' gedocumenteerde zaak als die van Bundy moet je je afvragen of het allemaal nog wel nut heeft om dit verhaal nog een keer te bekijken. Maar toch is Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile is een goede aanvulling op het verhaal van Ted Bundy. Dit is een geromantiseerd zeer onderhoudend made-for-streaming docu-drama dat geschikt is voor alle leeftijden op 'theeleuttempo' met uitstekend acteerwerk.

Hij was de eerste mens die geidentificeerd werd als serial killer. En hij was degene waar we (wij als samenleving) alle fouten mee gemaakt hebben. Hij was een harde les om te leren en een die we niet moeten vergeten. En alle belerende comotie van de media ten spijt ( De sexy seriemoordenaar: moeten we wel films met deze insteek willen? | NOS ) vind ik toch dat we dit verhaal moeten blijven vertellen. Bundy was sexy, en hij was intelligent ...en hij had je buurman kunnen zijn.

Er zijn legio argumenten te verzinnen tegen de doodstraf, ook in Bundy's zaak. Hij heeft altijd meegewerkt met psychiaters en analisten en zo de basis gelegd voor 'behaviour analysis'. Hij heeft zelfs een integraal onderdeel uitgemaakt van het onderzoek naar en de arrestatie van andere serial killers. En als hij nu nog geleefd had, hadden zijn hersens mogelijk een belangrijk verhaal kunnen vertellen aan de neurologen van nu.

Voor iedereen die na het zien van deze film de bovenstaande mening is toegedaan raad ik aan Ted Bundy (2002) - MovieMeter.nl van Matthew Bright te kijken. Ik weet nog goed dat ik opstond om te juichen toen ze de schakelaar omgooiden.

avatar van SmackItUp
Pfff veruit de beste rol van Efron die ik heb gezien. Draagt de film met gemak. Verder gewoon een sterke film over Bundy. Niet zo zeer over de moorden, maar over hem als persoon en de rechtzaak. Originele invalshoek en door Efron zeer de moeite waard. Erg excentrieke man trouwens.

avatar van rep_robert
MisterD 1985 schreef:

Ik denk dat Berlinger ons wil laten voelen hoe de Amerikaanse bevolking zich destijds ook voelde. Die innerlijke conflicten. Toch een vreemde soort van bewondering voor een verknipt persoon krijgen.

avatar van John Milton
Zeker de moeite, en ik moet toegeven; Efron deed het boven verwachting goed! Berlingers Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes (2019) binnenkort ook maar eens kijken als companion piece.

avatar van Ebenezer Scrooge
Niet al te best. Nooit geweten dat Bundy aan krachttraining deed. Soundtrack slaat kant noch wal, maar toegegeven, zo'n vrolijk disconummer als 'Don't leave me this way' even tussendoor is dan wel weer lekker, want dit is me toch een duffe bedoeling; de echte journaalbeelden waren nog het engst. Zag ook af en toe een foutje in de ondertiteling: october, hont… Over honden gesproken: Bundy en zijn vriendin willen op een gegeven moment een hond uit het asiel, maar (je ziet het al van mijlenver aankomen) de hond vertrouwt Bundy niet en begint naar hem te grommen, Bundy kijkt de hond strak aan met zijn gemene seriemoordenaarsblik waarop de hond jankend en piepend op de grond liggen gaat liggen, haha! Cesar Millan kan er nog wat van opsteken zeg maar. Dacht even nog: O, nu krijgen we een soort van Stephen King-achtige wending in het verhaal. Het is door deze scène dat ik zo'n laag punt geef, want ik had eigenlijk een 2 in gedachten. Extremely ridiculous.. Zwak spel van Efron; ik mis het charisma, het spottende, het berekenende, het zelfvoldane en het charmante dat bij Bundy veel grotesker was. Dat dertien in een dozijn-vluggertje tegen de Coca-Cola automaat ook, oh oh.. Klein rolletje nog voor James Hetfield; cool hoor Met z'n Amerikaanse neptanden. Ik heb helemaal niets tegen het vermenselijken van seriemoordenaars, maar doe het dan wel goed.

Prima film om een keer te zien. Valt wel te waarderen dat Berlinger niet kiest voor goedkoop effectbejag(dit had een echte horrorfilm over grootse horrorgebeurtenissen kunnen zijn) maar de focus richt op het charisma wat dit monster van een mens blijkbaar bezat. Gevolg is een vrij accuraat maar niet al te beklijvend portret welk bijna het niveau van een komedie heeft(het ontbreekt er nog maar aan dat men een Jim Carrey de hoofdrol had gegund), en de film werkt als je jezelf realiseert dat dit dan de echte horror is. Efron is uitstekend in de hoofdrol(meer van dit Zac), Collins speelt hier op overtuigende wijze de domme easy Lover die pappa Phil ooit bezong. Goede film met ook een lekkere soundtrack, maar van mij mag het best gebeuren dat er over een tijdje een nieuwe film over deze man wordt gemaakt met meer direct de nadruk op zijn gruweldaden.

avatar van Shaky
Zeer brave mainstream verfilming van een klein deel uit het leven van Ted Bundy. Efron doet het zeker niet slecht in de hoofdrol, maar de film is veel te oppervlakkig om iets te kunnen bieden. Dat er gekozen is om niet te focussen op de moorden is prima, maar waar blijft die character study dan? Het geheel blijft hangen in het beschrijvende en durft nergens evaluerend en verklarend te worden. De karakters worden gepresenteerd als één dimensionale wezens die ondanks de nogal heftige gebeurtenissen uit hun levens, vrijwel geen zichtbare persoonlijke ontwikkelingen doormaken.

Ontzettend veilig gespeeld voor een zo breed mogelijk publiek. Dat valt goed te verklaren, maar daardoor blijft een mager product achter. 6je.

avatar van schumacher
Redelijk filmpje, ik had er wel wat meer van verwacht.
Ook lieten ze even echte beelden tonen en daar kwam het toch wel wat minder liefdadiger over dan dat ze in de film toonden. En ze lieten ook te weinig zien over heel wat zaken.
Ik lees dan de film duurde te lang? Ik vond het te kort omdat ik gewoon vind dat we te weinig te zien hebben gekregen.

avatar van Basto
Vond dit een behoorlijke tegenvaller. Op basis van de trailer, leek me de insteek een originele en goed gekozen. Maar helaas blijft het in de uitwerking allemaal erg vlak. De film blijft een beetje schipperen tussen de point of view van zijn vrouw en een opsomming van feiten, waardoor geen van beide echt goed uit de verf komen.
Mede doordat de misdaden nooit getoond worden, mist de film impact en krijgen we een beetje flauwe rechtbank komedie voorgeschoteld. Efron speelt goed, maar ik kreeg oo het eind toch steeds meer het idee naar een soort RTL4 waargebeurd misdaad drama te kijken.

Krappe 3

avatar van Donkerwoud
Deze film deed me wat denken aan de rechtbankkomedie 'Find Me Guilty' (2006) van regisseur Sidney Lumet. Qua onderwerp (een misdadiger doet z'n eigen verdediging) maar ook hoe Vin Diesel vanuit het niets z'n actie-imago brak met een verrassend grappige rol. Ook tieneridool Zac Ephron werpt in 'Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile' (2019) zijn glanzende imago als hartenbreker van zich af en komt een stuk grappiger uit de hoek dan verwacht. Al moet gezegd worden dat de grappenmaker van dienst de beruchte seriemoordenaar Ted Bundy is, een mediagenieke figuur voor wie de rechtbank vol stroomde met verliefde vrouwen. Ephron zet Bundy neer als een aimabele, sluwe figuur die zijn underdog-positie maximaal wist uit te buiten in de hysterische Amerikaanse media-cultuur. De film onderstreept dat door (zo anders dan andere films over Ted Bundy) de gruwelmoorden bijna geheel buiten beschouwing te laten en in te zoomen op de andere rol die hij speelde. Als man die een langdurige relatie aanging met liefdespartner Elisabeth Knoepfler en de zorg overnam voor haar dochtertje. De perfecte, zorgzame partner die net een stapje verderging. Hield hij echt van deze vrouw, of waren trouw en loyaliteit instrumenteel om zijn façade hoog te houden? Of sluimerde er toch een verlangen om haar te wurgen?

Over het fenomeen van 'Death row Dollies' wordt nogal eens lacherig of seksistisch gedaan, maar via het perspectief van Elisabeth Knoepfler wordt ook de kijker uitgenodigd om mee te gaan in een kritiekloze fascinatie naar deze aimabele figuur. Of hoe zijn eigen partner, zelfs toen alles richting Bundy's schuld wees, stoïcijns bleef geloven in diens ragfijne web van leugens, valse beloftes en manipulaties. In het ondraaglijke besef dat ze al die tijd heeft kunnen houden van een seriemoordenaar en hierdoor zichzelf, haar dochtertje en andere vrouwen in levensgevaar heeft gebracht. Een groot minpunt is dat we worden uitgenodigd om ons steeds met de seriemoordenaar zelf te identificeren, terwijl het gewaagder en controversiëler zou zijn als het perspectief geheel bij Elisabeth Knoepfler kwam te liggen. Als een regisseuse vrouwelijke seksualiteit had kunnen exploreren vanuit het perspectief van een vrouw die een langdurige seks- en liefdesrelatie had met een seriemoordenaar en die het ook nog kon navertellen. In plaats daarvan krijgen we toch een wat lacherige biopic over de rechtbankavonturen van een identificeerbare seriemoordenaar. Het zet Zac Ephron op de kaart als acteur om in de gaten te houden, maar werkelijk interessante of vernieuwende duisternis wordt braaf weggelachen.

Zac heeft zijn best gedaan, maar hij heeft de donkere kant gewoon niet in zich, hij is alleen Ted de chameur en dat is jammer, had een erg goede film kunnen zijn, maar het acteerwerk is gewoon niet goed genoeg. Ik had soms het idee dat ik naar een romantische tienerfilm zat te kijken. Had van mij wel een paar tandjes dieper, harder en gruwelijker mogen zijn, de film draagt de naam toch niet voor niets? Bundy komt er wel heel goed vanaf in deze film, heeft ie toch uiteindelijk nog zijn zin gekregen.

avatar van AC1
AC1
Leer zojuist dat Lily Collins de dochter is van Phil. Lily White Lilies?

Zag op het Netflix aanbod dat deze heel recent (3 mei) uitgekomen was en wilde hem per se zien. Wat speelt Zac zijn rol goed. De film onderstreept de bezarre gebeurtenis van die tijd: iedereen werd gek op Ted Bundy. Wat een kwaliteit om in een film naar voren te laten komen met zulke gruwelijke gebeurtenissen. 4 sterren!

avatar van Fisico
De titel van deze film zegt eigenlijk al veel. Oerlelijke titel met bitter weinig inspiratie. Bovendien dekt de titel de lading niet en laat hij een film uitschijnen waarbij ook de duistere kant van Bundy belicht zal worden. Niets is minder waar. Verder dan een geromantiseerde en een gedeeltelijk persoonlijkheid van Ted Bundy komt me jammer genoeg niet. In dat opzicht dus een ontgoochelende film waarvan ik dus een pak weer had verwacht.

Nochtans geen slechte film, maar het volledige potentieel werd niet benut. Ergerlijk werd het dan ook in het hondenasiel wat werkelijk nergens toe leidde. Efron doet het niet slecht, maar verder dan een womanizer komt hij dus niet. Vanuit het uitgangspunt van de film hoef je daarom niet noodzakelijk gore moorden en gebeul met lijken te zien, maar enige profielschets en diepgang van de psyche van Bundy had welkom geweest. Nu zou je haast de idee krijgen dat hij werkelijk onschuldig was en dat de instanties het bij het verkeerde eind hadden.

Film keek lekker weg, maar ik bleef toch wat op mijn honger zitten. Jammer.

Prima film, niet uitzonderlijk goed.

avatar van Pim1993
Onderhond schreef:

Lijkt me een teken dat Berlinger er perfect op zat.

Sorry, ik had gewoon direct Zac Efron moeten zeggen. Die Ted Bundy zelf vindt ze er namelijk niet uitzien.

avatar van GoodOldJack
T was toch weer wel even geleden dat ik zo'n tegenvaller tegenkwam. De mensen die het acteerwerk ophemelen, het is hun goed recht maar ik begrijp ze allerminst. Met "Bundy" zelf als hoogtepunt (of eerder dieptepunt).