Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (2019)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Joe Berlinger
met Zac Efron, Lily Collins en Kaya Scodelario

Vertelt het verhaal van Ted Bundy en de misdaden die hij heeft gepleegd. We volgen het perspectief van Elizabeth Kloepfer, de vriendin met wie Bundy een langdurige relatie had. Jarenlang staat zij hem bij, weigerachtig tegenover de koude waarheid achter de man. Uiteindelijk geeft ze hem aan waarna Bundy bekent 30 mensen om het leven te hebben gebracht. Hij zal in 1989 geëxecuteerd worden.

avatar van Pim1993
Onderhond schreef:

Lijkt me een teken dat Berlinger er perfect op zat.

Sorry, ik had gewoon direct Zac Efron moeten zeggen. Die Ted Bundy zelf vindt ze er namelijk niet uitzien.

avatar van GoodOldJack
T was toch weer wel even geleden dat ik zo'n tegenvaller tegenkwam. De mensen die het acteerwerk ophemelen, het is hun goed recht maar ik begrijp ze allerminst. Met "Bundy" zelf als hoogtepunt (of eerder dieptepunt).

Boeit nergens. Wat het doel is van deze film weet ik niet. Die meid is wel knap.

avatar van umbra
Kon deze wel smaken. Ook meer dan degelijk acteerwerk, vooral Zac en die meid is gewoon lekker Ook hou ik wel van die verknipte persoonlijkheden in films

Goed rechtbankdrama gebaseerd op ware gebeurtenissen.
Zac Efron doet het prima, evenals de andere castleden.
Ik hou wel van dit soort films, waar gebeurd en dan ook nog eens een rechtszaak waar men dieper op de feiten ingaat, kan me altijd wel boeien.
Voor mij een geslaagde film dus.

avatar van IH88
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile

Interessant. De invalshoek die regisseur Joe Berlinger kiest om het leven en de gruwelijkheden van Ted Bundy te laten zien is intrigerend en Berlinger toont ook veel lef, want we zien vooral Ted Bundy als mediagenieke seriemoordenaar en vriendelijke en charmante huisvader. En de vrouwen (Liz en Carole Ann) die hem blijven steunen en niet los kunnen laten.

Daarom is de beste scene van de film ook het 'Hacksaw' moment op het laatst in de gevangenis, en Efron en Collins zijn hier echt weergaloos. Meer van dit soort scenes had de film goed gedaan, want het is soms wel heel erg vrijblijvend en bijna luchtig. Er had misschien ook wat meer ingezoomd kunnen worden op Liz, want de scenes met Efron en Collins zijn de momenten dat de film echt tot leven komt. Carole Ann (Scodelario) is aardig als klein subplotje, maar de grote rol die ze nu heeft gaat toch ten kostte van de interessante relatie tussen Liz en Bundy.

avatar van El ralpho
The people vs Ted Bundy

Wat een bizarre zaak was dit. Deze deed me sterk denken aan het eerste seizoen van American Crime Story, waar heel de zaak ook al gauw veranderde in een groot media circus. De grootste schok blijft echter het feit hoe iemand zo'n enorme pathologische leugenaar kan zijn en zoveel mensen naar hun hand kan zetten. Bijna niet te geloven dat deze persoon dan ook echt bestaan heeft.

Het grootste nadeel van deze film met een veel te lange titel, is dat ik deze te fragmentarisch vond. Hoofdzakelijk bestond deze namelijk uit een opsomming van de feiten waar acteurs voor werden ingezet en waarbij het minder draaide om de personages zelf. Ik zag de toegevoegde waarde van de acteurs niet echt als je je bedenkt dat er ook een documentaire reeks van Ted Bundy op Netflix rond circuleert. Deze heb ik zelf niet gezien, maar ik kan mij voorstellen dat dit een beter alternatief is dan de film, wanneer je echt goed in de zaak rondom Ted Bundy zou willen duiken.

Deze film lijkt nu niet meer dan een samenvatting van de zaak te zijn waarbij het wellicht beter had gewerkt als de focus meer had gelegen op de relatie tussen Liz en Ted, en minder de focus had gehad op de gebeurtenissen in de rechtbank. Niet dat niet interessant was, maar de zaak rondom Ted Bundy was simpelweg te groot om in slechts ruim anderhalf uur te stoppen. De film wil simpelweg te veel terrein beslaan in een te korte tijd. De focus op een ontluikende, misleidende liefde was ambitieus en groots genoeg om deze speelduur mee te vullen in plaats van de hele rechtszaak er eveneens bij te betrekken waardoor een stuk emotionele investering in de relatie tussen Bundy en Liz, uitbleef.

avatar van darlynhailey
heel goed rechtbankdrama en natuurlijk een extra voor mij dat den james van metallica erin een kleine rol speelt .hij speelt dat super

avatar van Shadowed
Lekker sfeervol.

Uiteindelijk is de film vooral een drama, mensen die dus alle moorden van Bundy in alle detail denken te zien hier, komen dus ook bedrogen uit. Maar dat maakt hier absoluut niet uit, omdat Berlinger de film ook zonder de moorden constant in beeld te brengen de film vermakelijk weet te houden.

Een niveau boven het gemiddelde acteerwerk van Efron, dat is wel overduidelijk. Het is ook een andere rol dan dat hij normaal speelt eigenlijk, en dat doet hij goed. Daarbij is Collins ook gewoon goed bezig. Bijpersonages als Scodelario en Osment doen het ook prima.

Daarbij nog enkele cameo's die we in 1 scene dan zien en die zijn dan ook prettig om te zien. Malkovich en Parsons zijn daarbij ook de hoogtepunten. Het acteerwerk is van iedereen zowat geloofwaardig en dat helpt dan ook bij de sfeer van de film.

Film is vermakelijk, en de speelduur lijkt absoluut niet lang te duren. De personage's zijn interessant en de film verliest zichzelf nooit in de drama. Er wordt genoeg op het personage van Efron ingegaan en zijn fratsen en streken maken het allemaal best vermakelijk daarbij.

108 minuten duren absoluut niet lang. Het gaat snel over en alles is vlot. Maar alleen het vermakelijke niveau is niet waarom de film van mij een bovengemiddelde score krijgt, maar dat is het feit dat de film op sfeer soms tot een absoluut hoogtepunt komt plots.

De rechtszaak was spannend. Ik had me van te voren niet ingelezen dus dat hielp er wel een beetje bij. Vlak voor het einde is de sfeer zelfs compleet akelig en naar waardoor je je als kijker eventjes in gevaar voelt. Ik heb het dan ook over de flashback van de onthoofding. Erg akelige scene, die met een perfect sfeertje wordt gebracht.

Een betere film dan verwacht uiteindelijk. Ik heb er best van genoten eigenlijk. Het is dan alleen jammer dat de film af en toe te melig wordt, en de soundtrack helpt de ervaring nooit echt vooruit. Het geeft een vloekende sfeer bij enkele scenes soms. Sommige types lijken ook iets te overdreven te zijn voor een biografie zoals dit. Bundy hier zelf zorgt al voor genoeg humor. Daar hoeven geen overdreven types nog overheen.

avatar van Kliko_Green
Goede film. Punt uit.
Hoe erg ook wat die Bundy gedaan heeft... de film laat gewoon het echte leven zien vanaf de kant van zijn vriendin. Goed gefilmd, prima acteer werk en qua realiteit zijn de acteurs goed gecast!

Zien!

avatar van Ajax&Litmanen1
Sterke film over seriemoordenaar Ted Bundy, waar ik overigens nog niet al te veel van heb gelezen of gezien, dus voor mij ook voor de feiten de moeite waard. Uiteraard kende ik hem wel, maar nooit zo in verdiept. Normaal gesproken als ik het woord Bundy zie, dan denk ik aan mijn avatar Al Ik heb de commotie laatst wel meegekregen, mensen vonden het not done dat een seriemoordenaar menselijke en charmante trekken heeft in een film. Daar snap ik weer weinig van, want moeten we elke seriemoordenaar dan als een sociaal gestoorde gek tonen? Dat is ook weinig realistisch hé. Ik kan me ook nog wel herinneren dat in de tijd dat Der Untergang uit kwam, men ook boos was dat Hitler in diverse scènes als vriendelijk mens neer werd gezet. Dat was schandalig enzo. Nouja, daar verschillen de meningen dan over. Ik zie liever een waarheidsgetrouw verhaal.

Wat deze Extremele Wicked wel had kunnen doen was iets meer zijn monsterlijke kant tonen, want nu lijken de afschuwelijke daden van Ted Bundy een beetje weggemoffeld, maar hoe charmant de man ook was, hij heeft wel tientallen vrouwen op gruwelijke wijze vermoord. Maar buiten dat is dit gewoon een sterke film waarbij Zac Efron erg overtuigend acteert. Dat had ik weer niet meteen achter hem gezocht, aangezien hij meestal in van die middelmatige komedies mee doet. Ook bizar (maar eigenlijk weer niet) dat Bundy zo lang verdedigd is door tig mensen die in zijn onschuld geloofden, ook al waren de feiten nauwelijks te negeren.

Dat laatste kwam wel weer goed naar voren in het rechtbankgedeelte van de film, waar op een boeiende wijze zijn zaak in beeld komt. Bundy die blijft beweren onschuldig te zijn, tegenaanvallen van de andere partij en een rechter die tussen beide vuren in zat. Het was wel even wennen om Jim Parsons in zo'n serieuze rol te zien, ik zat bijna te wachten totdat hij Bazinga! had geroepen zoals zijn alter ego Sheldon Cooper. Ik denk dat ik de Netflix docu The Ted Bundy Tapes ook maar eens ga bekijken, mijn interesse is gewekt.

Eerst de Ted Bundy Tapes gekeken om weer een beetje op de hoogte te geraken - dat was verstandig. Zac Efron doet het uitstekend. Ik zat van begin tot eind geboeid te kijken. Vond het wel verfrissend dat het niet de zoveelste serialsploitation-film was. En, genoeg gruwelijke toestanden die voorbij komen, zij het via foto's, de verhalen of aantijgingen. Gelukkig compenseerde het eerder gekeken Der Goldene Handschuh het gebrek aan expliciet geweld en een sfeer van ranizgheid die in Extremely Wicked (wijselijk) ontbrak.

avatar van martijn011
Prima film!

Ik had in de verte wel eens de naam Ted Bundy horen vallen, maar het fijne wist ik er absoluut niet van. Na het zien van deze film ben ik allereerst onder de indruk van de acteerprestatie van Zac Efron. Ik kon me voor het zien van deze film geen beroerdere acteur bedenken dan hij, maar hier bewijst hij mijn ongelijk. Hij zet een indrukwekkende acteerprestatie neer, zeker nadat ik achteraf nog wat real-life beelden van Bundy heb bekeken.

Ook voor de makers een groot compliment. Zonder te tonen welke gruwelen hij allemaal heeft uitgehaald voel je wel dat er iets niet klopt. Dat heeft natuurlijk ook met Efron te maken, maar zeer zeker ook met het verhaal wat in de film verteld wordt.
De rechtszaak is interessant, er wordt goed geacteerd. Vooral Malkovich als rechter speelt een goede rol.
Het heeft in ieder geval m'n interesse gewekt om wat meer over deze man te weten te komen.
Ruim voldoende!

avatar van clubsport
Ik had hier niet zo heel hoge verwachtingen van vooraf maar hij is me toch nog meegevallen .
Dat heeft vooral te maken met het meer dan goede spel van Efron die een goede bundy neerzet .
Het rechtbankgedeelte is eigenlijk de sterkste troef van de film want verder is het nogal een rommelig
verhaaltje en springt de tijd nogal snel vooruit .
Dat we helemaal niks van ook maar 1 moord zien helpt ook niet echt maar goed dat was ook minder de insteek van deze versie .

Conclusie : redelijke film met een goede Efron maar ik geef toch duidelijk de voorkeur aan The deliberate stranger waarin Mark harmon het nog een slagje beter deed .

avatar van Rodger
Verrassend goed,
je weet natuurlijk veel feiten, en waarheden.. maar toch geboeid blijven kijken...
4.0 ****