The Birdcatcher (2019)

Noorwegen / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Ross Clarke
met Sarah-Sofie Boussnina, August Diehl en Johannes Kuhnke

Noorwegen in het jaar 1942. De veertienjarige Joodse Esther wordt van haar familie weggehaald. Ze neemt noodgedwongen een nieuwe identiteit aan en poogt te overleven in het land dat bezet wordt door de nazi's. Haar plan om naar Zweden te reizen blijkt moeilijk waardoor Esther met behulp van ene Aksel zich schuilhoudt in een schuur en zich als een mannelijke landbouwer voordoet.

avatar van Spoelworm
Er staat een 1,5 bij deze film. Dat is misschien wat laag, maar echt veel verder als 2 sterren kom ik eerlijk gezegd ook niet . Grootste boosdoener die de film nekt is de casting van de mooie Sarah-Sofie Boussnina die de hoofdrol vertolkt. Haar acteerwerk is redelijk,niet slecht maar geen oscar. Dat zij door moet gaan als jongenis een nekslag . Wat overblijft is een verhaal wat al veel vaker en beter is verteld. Wat positief is is dat de film in geheel niet per se goedkoop aanvoelt, mooie plaatjes van besneeuwde bossen heeft en op zich ook een prima cast verder (de vader v t gezin). De Noren spreken Engels, zoals we van Hollywood gewent zijn,maar de Duitse bezetters spreken (op de achtergrond) Duits waardoor het Engels niet stoort omdat het als vertaling van de hoofdrollen voelt.