Book Club (2018)

geregisseerd door Bill Holderman
met Diane Keaton, Jane Fonda en Candice Bergen

Vier vriendinnen, die elkaar al jarenlang kennen, komen maandelijks samen voor hun boekenclub. Elk heeft hun portie liefde wel gehad. Diane was 40 jaar getrouwd met haar man. Vivian daarentegen wil geen relatie, maar verkiest onenightstands. Sharon zit middenin een scheiding, terwijl de passie in Carols huwelijk verdwenen is. De levens van de vrouwen worden voorgoed veranderd wanneer ze zich aan de reeks van Fifty Shades of Grey wagen.

Vanaf 23 augustus in de bioscoop (Paradiso)

Moviepass
Vandaag gezien in de sneak bij Vue.

Kijkt lekker weg, niet meer en niet minder.
Meest memorabele aan de film is om "oude rotten" als bijvoorbeeld Fonda en Johnson samen te zien acteren.

avatar van acrazylady
vanavond in de sneak preview gezien bij Vue en erg van deze film genoten. de cast is erg goed en de film was erg grappig. einde was voor mij erg voorspelbaar maar daarom niet minder leuk. vond de reacties erg leuk van de dames toen ze het boek aan het lezen waren. heerlijke film en erg van genoten. zeker een aanrader.

avatar van Pazmaster
Een romantische ouwe-lullen-komedie over 4 bejaarde vriendinnen die, na het lezen van fifty shades of grey in hun boekenclubje, aan het daten slaan. Qua humor niet echt mijn ding, het zijn veelal brave seksgrapjes, maar het is ook niet vervelend om naar te kijken. De cast mag er wezen, naast de 4 hoofdrolspeelsters is er nog een hele rits aan bekende koppen te zien met onder andere Andy Garcia, Don Johnson, Craig Nelson, Richard Dreyfuss, Wallace Shawn en Alicia Silverstone.

avatar van Bubblez
Gezellige film. Grappig dat Don Johnson erin zit, de vader van Dakota Johnson uit de Fifty Shades-filmreeks.

avatar van mrklm
Het romantische leven van vier zestigers [Jane Fonda, Diane Keaton, Candice Bergen, Mary Steenburgen] krijgt op verschillende manieren een nieuwe impuls wanneer één van hen tijdens hun maandelijkse boekclub 'Fifty Shades of Grey' aandraagt als het boek dat de dames moeten lezen.
De personages van Fonda en Keaton zijn weliswaar op maat geschreven, maar zijn juist daardoor allesbehalve verrassend. Bovendien zijn beide actrices opgezadeld met een uiterst oppervlakkige verhaallijn waar ook Don Johnson en Andy Garcia hun tijd aan meenden te moeten verspillen. Candice Bergen komt iets beter uit de verf als de vrouw die na het stuklopen van haar huwelijk al 18 jaar lang mannen heeft afgezworen, maar hoewel haar date met Richard Dreyfuss één van de meer oprechte en beste momenten uit de film is, krijgt haar karakter te weinig aandacht. Alleen de verhaallijn rond Mary Steenburgen, die probeert het seksleven met haar echtgenote [Craig T Nelson] op te peppen, komt behoorlijk uit de verf en bevat enkele momenten van authenticiteit. De nasleep van een rampzalige date levert een paar scènes op die achtereenvolgens erg grappig en ontroerend zijn. Steenburgen schittert ook in de finale tijdens een benefietshow. Maar alles bij elkaar is dit een niemendalletje dat veel te weinig recht doet aan de kwaliteiten en de staat van dienst van vier absolute topactrices.

Vier dames op gevorderde leeftijd die samen een clubje vormen om over gelezen boeken te discussiëren lijkt niet echt de inhoudsopgave van een film waarvoor we massaal naar de bioscoop hollen. Het uiteindelijke resultaat valt nog enigszins mee omdat de makers wel zo slim zijn de focus vooral te leggen op de amoureuze avontuurtjes van de vrouwen, boeken komen(behalve de fifty shades reeks) nauwelijks aan bod. En dus krijgen we een romantische komedie met een vrij strak tempo en af en toe een grappig moment, die echter vooral oogt als voorspelbaar formulewerk zonder veel samenhang. Naast de iconische actrices in de vrouwenrollen, komen er ook in de mannelijke bijrollen enkele ouder geworden grootheden voorbij als Andy Garcia, Richard Dreyfuss en Don Johnson, dus is dit ook een feest der herkenning. De verhaallijn met Keaton en Garcia(in de laatste Godfather film was ze trouwens zijn tante, in wekelijkheid is ze dan ook een jaar of tien ouder) komt goed uit de verf, omdat beide naturel spelen(Keaton is weer heerlijk als haar nerveuze zelf). De escapades tussen Steenburgen en echtgenoot Nelson zijn echter ongetwijfeld het grappigste. De romance tussen Bergen en Dreyfuss is helaas de meest treurige en ongeloofwaardige die ik de laatste jaren gezien heb, een pijnlijke verspilling van tijd. En het duo Fonda/Johnson(in het echte leven is Jane overigens een jaar of twaalf ouder dan Don maar met al die botox zie je dit nauwelijks) hangt daar ergens tussenin. Alles bij elkaar zo een acteursfilm waarvoor het politiek correct is er een voldoende aan te geven omdat het speelplezier en bij momenten vanaf spat, tijd om je echt te ergeren aan het gebrek aan creativiteit gun je jezelf eigenlijk niet, en dat is goed zo.

avatar van m1701
Grappig. Maar ook standaard. Goed vermaakt.
Leuke om de oudere generatie actrices samen te zien

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dat deze film niet bijzonder of anders ging zijn was natuurlijk geen grote verrassing, de speelvreugde die de actrices samen hadden maakt gelukkig het 1 en ander goed en mede hierdoor is de film niet heel vervelend om te kijken.

Diane Keaton & Jane Fonda zijn sowieso favorieten voor mij. De eerste helft is lekker vlot en de scènes die de dames samen hadden waren wat mij betreft zonder twijfel de beste. De 2de helft van de film begint helaas toch meer te slepen en het tempo wordt er behoorlijk uitgehaald, het voorspelbare einde krijgt hierdoor wel een hele lange aanloop en in mijn optiek doet dit de film de das om.

Vermakelijk door vooral het eerste gedeelte, de bekende oude rotten en door het acteerniveau, genoeg mensen gaan dit vast waarderen, maar het is toch als geheel wel erg magertjes.

avatar van Flat Eric
Desperate Older Housewives.

Alsof je naar de filmversie van The Golden Girls kijkt.
An sich best een aardige komedie maar het geheel verloopt uiteraard zeer voorspelbaar. De tweede helft wordt daardoor ook een lange zit tot aan het einde.
De doelgroep zal het vast beter vinden dan ik.

avatar van Zwaagje
m1701 schreef:
Grappig. Maar ook standaard. Goed vermaakt.
Leuke om de oudere generatie actrices samen te zien

Sluit ik me bij aan. Ik was één van de weinige mannen in de zaal, maar ik heb me wel vermaakt. Natuurlijk geen hoogdravende film, maar je weet wat je kunt verwachten van zo'n film.

avatar van pierre18
In een goed gevulde zaal waar slechts 2 mannen aanwezig waren, waaronder ik, zaten voornamelijk vrouwenclubjes die om de minuut zaten te lachen. Was de film dan zo komisch? Mis ik iets? Of komen deze clubjes onder een steen vandaan. Een blik naar mijn echtgenote was voldoende. Bekende items met een zeer Amerikaanse opvattingen (goed irritant die 2 dochters) waarvan je de uitkomst mijlenver zag aankomen. Oké, was ook best wel te verwachten als je dit soort films bekijkt, 100 keer gezien. Tel daarbij op dat ik absoluut geen fan ben van Fonda en Keaton en al helemaal niet van Steenbergen en dan blijft er weinig over. Ja, een paar leuke scenes en grappen dat wel. Maar voor de rest was matigheid troef en was de vertaling soms bedroevend slecht. Wil je nog iets van de film meepikken? Luister dan gewoon naar het Engels, er zitten wel aardige dubbelzinnige teksten tussen
Tot lslot; wel opmerkelijk dat de vreemde gedachte bij je opkomt, 'kunnen vrouwen nu alleen nog maar over seks praten?'

avatar van missl
4 zestigers die over boeken, hun leven, mannen maar vooral over seks praten. Ik vond er ( ondanks de goede actrices) niet veel aan.

Redelijke film over vier vriendinnen die al 40 jaar iedere maand bij elkaar komen vanwege een boek-club. De verhaallijntjes en situaties van de vier vrouwen zijn voorspelbaar en soms wat flauwtjes. Wel een paar grappige dialogen (vooral als er met metaforen over seks wordt gesproken). Vanwege de sympathieke cast nog vermakelijk genoeg voor een kleine 3.0 sterren.

avatar van Ebenezer Scrooge
Vier bejaarde vriendinnen vormen een boekclubje, maar het enige boek dat ze bespreken is 'Fifty shades...'. De titel is dus eigenlijk best misleidend. Er lijkt vooral reclame gemaakt te worden voor dat boek, alsof het nog niet genoeg onder de aandacht is gebracht.
Je ziet ook nergens in de film iemand daadwerkelijk een boek lezen. De enkele keer dat dat wel gebeurt gaat er weer zo'n irritant telefoontje af en wordt het boek weggelegd. Nu wil ik er wel bij zeggen dat je bij een boek als Fifty Shades wel heel snel bent afgeleid.
Verder wordt de politie hier wel heel erg vriendelijk, meegaand en behulpzaam neergezet. Ja, voor die roomblanke rijken wel ja. Die wout op die segway, hahaha…. Wat een mal gezicht!

avatar van K. V.
Deze film eens meegepikt en vond het nog een vermakelijke film. Toch wel een paar keren moeten lachen. De cast deed het prima en de speelduur was ook goed, niet te lang en niet te kort.
Geen wereldschokkende cinema, maar eens leuk om gezien te hebben.

avatar van brief encounter
Wat erg, wat vreselijk en dat zijn nog eufemismen. Van Fonda en Steenbergen was ik nooit onder de indruk en Bergen en vooral Keaton doen me zo terugverlangen naar de tijd van weleer.

Om Humphrey te citeren en de negatie is van mij:

Don’t play it again, Sam!

avatar van Mr. Chiel
Na een half uur is er nog niks gebeurt. Twee keer een beetje grappig. Zonde. Had meer van de cast verwacht. Na een half uur stop gezet.