ad

Alternatieve titel: The Red Collar

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Jean Becker

Met onder meer: François Cluzet, Nicolas Duvauchelle en Sophie Verbeeck

IMDb beoordeling: 5,9 (374)

Oorspronkelijke taal: Frans

Oorspronkelijke titel: Le Collier rouge

Releasedatum: 28 maart 2018

Over Le Collier Rouge

In een klein stadje, in de verzengende de hitte van de zomer van 1919, wordt een oorlogsheld gevangen gehouden in een verlaten barak. Voor de deur blaft zijn hond dag en nacht. Niet ver daarvandaan, op het platteland, is er een jonge vrouw uitgeput door het werk van het land. Ze is te ontwikkeld om een eenvoudige boerin te zijn, ze wacht en ze hoopt. De rechter die komt om deze zaak te ontrafelen is een aristocraat voor wie oorlog de principes heeft doen wankelen. Drie personages en, in het midden van hen, een hond, die de sleutel van het drama vasthoudt...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een militaire rechter bezoekt een eenzame gevangene in een klein stadje. De hond blaft onophoudelijk. De gevangene, die soldaat was tijdens de eerste oorlog, heeft een ernstige fout begaan tegen het vaderland, maar tot het einde wordt niet gezegd wat dit inhoudt. De hond behoort toe aan de gevangene. De rechter moet over zijn lot beslissen.

Le Collier Rouge is een boekverfilming die netjes in beeld werd gezet, precies prentkaarten. Narratief wordt een groot deel in flashback verteld zodat we goed de context begrijpen met betrekking tot Morlacs gevangenschap. De anti-militaristische aanklacht is niet ver weg. Ik vond het een boeiende film mede door de eerdergenoemde cliffhanger maar het trio Cluzet - Devauchelle en Verbeeck zetten solide prestaties neer en ja, ik heb dit werkje zeker weten te waarderen.

avatar van Movsin

Movsin

En nu François Cluzet, memorabel sinds "Intouchables" en onlangs ook nog knap in "Nous Finirons Ensemble", maar nu als een soort militaire onderzoeksrechter op zoek naar de schuld of onschuld van een gevangene die zich heeft bezondigd aan smaad aan de natie nadat hij zich tijdens WO I als held gedroeg aan het Oostfront.

Het verhaaltje met die hond vond ik aanvankelijk wat flauw maar uiteindelijk is de roman van Jean-Christophe Rufin waarop de film is gebaseerd, op zijn beurt gesteund op werkelijke feiten, zoals de inzet van honden door l'Armée Française d'Orient aan het front, met name in de Salonica-veldslagen.

Film is een regelrechte aanklacht tegen de oorlog, de tiranieke generaals die de soldaten als kanonnenvoer de dood injoegen, in het bijzonder. Dat de drang naar vrijheid en zich te ontdoen van het moordende juk, precies midden de strijd gestalte kreeg is best begrijpelijk.

Een oorlogsverhaal maar ook een verhaal van misbegrepen liefde. Het leidt naar een behoorlijke film waarbij er toch weer gerekend wordt op de kunde van Cluzet, maar ook Duvauchelle en Sophie Verbeeck niet uit de toon vallen, evenmin als de pittoreske figuren van de gevangenisbewaker en de gendarme-veldwachter.