menu

Le Collier Rouge (2018)

Alternatieve titel: The Red Collar

mijn stem
3,50 (2)
2 stemmen

Frankrijk
Drama
83 minuten

geregisseerd door Jean Becker
met François Cluzet, Nicolas Duvauchelle en Sophie Verbeeck

In een klein stadje, in de verzengende de hitte van de zomer van 1919, wordt een oorlogsheld gevangen gehouden in een verlaten barak. Voor de deur blaft zijn hond dag en nacht. Niet ver daarvandaan, op het platteland, is er een jonge vrouw uitgeput door het werk van het land. Ze is te ontwikkeld om een eenvoudige boerin te zijn, ze wacht en ze hoopt. De rechter die komt om deze zaak te ontrafelen is een aristocraat voor wie oorlog de principes heeft doen wankelen. Drie personages en, in het midden van hen, een hond, die de sleutel van het drama vasthoudt...

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=vTP0fmL7pfo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Filmkriebel
3,5
Een militaire rechter bezoekt een eenzame gevangene in een klein stadje. De hond blaft onophoudelijk. De gevangene, die soldaat was tijdens de eerste oorlog, heeft een ernstige fout begaan tegen het vaderland, maar tot het einde wordt niet gezegd wat dit inhoudt. De hond behoort toe aan de gevangene. De rechter moet over zijn lot beslissen.

Le Collier Rouge is een boekverfilming die netjes in beeld werd gezet, precies prentkaarten. Narratief wordt een groot deel in flashback verteld zodat we goed de context begrijpen met betrekking tot Morlacs gevangenschap. De anti-militaristische aanklacht is niet ver weg. Ik vond het een boeiende film mede door de eerdergenoemde cliffhanger maar het trio Cluzet - Devauchelle en Verbeeck zetten solide prestaties neer en ja, ik heb dit werkje zeker weten te waarderen.

3,5
En nu François Cluzet, memorabel sinds "Intouchables" en onlangs ook nog knap in "Nous Finirons Ensemble", maar nu als een soort militaire onderzoeksrechter op zoek naar de schuld of onschuld van een gevangene die zich heeft bezondigd aan smaad aan de natie nadat hij zich tijdens WO I als held gedroeg aan het Oostfront.
Het verhaaltje met die hond vond ik aanvankelijk wat flauw maar uiteindelijk is de roman van Jean-Christophe Rufin waarop de film is gebaseerd, op zijn beurt gesteund op werkelijke feiten, zoals de inzet van honden door l'Armée Française d'Orient aan het front, met name in de Salonica-veldslagen.
Film is een regelrechte aanklacht tegen de oorlog, de tiranieke generaals die de soldaten als kanonnenvoer de dood injoegen, in het bijzonder. Dat de drang naar vrijheid en zich te ontdoen van het moordende juk, precies midden de strijd gestalte kreeg is best begrijpelijk.
Een oorlogsverhaal maar ook een verhaal van misbegrepen liefde. Het leidt naar een behoorlijke film waarbij er toch weer gerekend wordt op de kunde van Cluzet, maar ook Duvauchelle en Sophie Verbeeck niet uit de toon vallen, evenmin als de pittoreske figuren van de gevangenisbewaker en de gendarme-veldwachter.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:59 uur

geplaatst: vandaag om 12:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.