The Nutcracker and the Four Realms (2018)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Lasse Hallström en Joe Johnston
met Keira Knightley, Mackenzie Foy en Misty Copeland

De jonge Clara krijgt van haar peetvader Drosselmeyer op kerstavond een pop in de vorm van een notenkraker. Als het meisje er op klokslag twaalf uur naar gaat kijken, komt ze terecht in een magische wereld waarin een oorlog woedt tussen peperkoekensoldaten en een leger muizen. Ze vertrekt op queeste in het Land van Sneeuwvlokken, het Land van Bloemen en het Land van Zoetigheid, waar ze de Sugar Plum Fairy ontmoet. Het Vierde Rijk wordt dan weer met harde hand geregeerd door Mother Ginger, waartegen Clara het zal moeten opnemen.

• Vanaf 1 november in de bioscoop

kappeuter (moderator)
Vanaf 1 november 2018 in de bioscoop (Walt Disney)

Teaser trailer geplaatst

avatar van Pieter Montana
Nieuwe trailer.

Keira Knightleys stemkeuze is...opmerkelijk.

Benieuwd naar

avatar van Alittleromance
Het verhaal is zwak, de decors zijn goed. Ik heb deze gezien in 4DX, er zijn beter films gemaakt in 4DX.

avatar van Zwolle84
Je moet films sowieso niet in 4DX (stomme naam) kijken. Een film is geen kermisattractie.

Vanavond ga ik kijken, enerzijds wel nieuwsgierig, anderzijds vraag ik mij af of dit leuker kan zijn dan de balletvoorstelling. De balletten heb ik al keertje of 6 gezien. De film lijkt in de trailer een beetje op de uitvoering van Alice in Wonderland.

avatar van mrklm
De openingsscène (die overigens gejat lijkt uit de eerste Harry Potter) is zo duidelijk geanimeerd dat je denkt dat je naar een tekenfilm gaat kijken. Was dat maar waar, want de CGI-achtergronden zijn ondermaats in deze fantasy gebaseerd op het muziekstuk van Pyotr Ilyich Tchaikovsky. Het betreft een meisje [Mackenzie Foy] dat tijdens haar zoektocht naar de sleutel van een magisch ei in een magisch land terecht komt. Ze wordt door een soldaat [Jayden Fowora-Knight] aangezien voor de dochter van koningin (haar moeder is overigens dood) en daardoor raakt ze betrokken bij een langdurige strijd om de Four Realms uit de titel en doet ze er alles aan om die te beëindigen.
Flinterdun verhaal en Foy en Knight leveren matige acteerprestaties af. Keira Knightley heeft plezier in haar rol als Sugarplum en Helen Mirren mag weer eens komen opdraven in een klein rolletje. Een handjevol aardig visuele ideeën kan de film niet redden, maar dit is dan ook vooral gericht op niet al te kritische kinderen. Hun ouders kunnen beter hun ogen sluiten en genieten van de prachtige score van James Newton Howard.

avatar van John Milton
Stiekem hoopte ik ergens dat dit JM bestendig was. Niet?

avatar van Zwolle84
Ik had me zoals meestal niet vooraf ingelezen en ging blind op Keira's naam af. Het was dan ook even schrikken toen ik de hoeveelheid kinderen in de zaal zag. Gelukkig was die schrik van korte uur, want The Nutcracker and the Four Realms is ook voor volwassenen erg fijn. Het is nergens opzienbarend, het stapt geen moment van de geijkte paden, maar misschien juist daardoor is het een zeer strakke film met een constant hoog niveau.

Keira zelf heeft wel een redelijk hoge irritatiefactor door die stem, maar dat zal vast ook de bedoeling zijn. Mackenzie Foy betovert ondertussen met haar geweldige presence. Dat gaat nog een grote worden.

Nee, ik heb me meer dan vermaakt. Dit wordt een mooie aanvulling op m'n Keira-blu-verzameling.

John Milton schreef:
Stiekem hoopte ik ergens dat dit JM bestendig was. Niet?

Zeker wel.

avatar van wwelover
Tsja. Erg teleurstellende Disney film. Visueel niet spannend genoeg en inhoudelijk al helemaal niet. Aan de cast ligt het zeker niet (enkel de jongen die Captain Philip speelt was erg matig). Mackenzie speelt heel sterk en ondanks de wat irritante stem is Knightley ook gewoon goed. Maar heb nou niet het idee dat de film bij een jonger publiek wel zou aanslaan.

Visueel vond ik het er mooi uitzien, maar wel enorm nage-aapt van Narnia en dergelijke fantasy films. Zwak verhaal ook.
En klopt dat ik het goed beoordeeld heb dat op het einde gewoon een grote fout gemaakt is? Namelijk dat de vijandige speelgoed soldaatjes wel door de straal terug gingen naar levenloze speelgoedpop, maar die wachter bijvoorbeeld niet. De straal was toch voor al het levende peelgoed 'dodelijk'. Of ik moet wat gemist hebben, maar geloof het niet.

avatar van Thiver
Zwolle84 schreef:

Halverwege de film besefte ik me ineens waar haar performance me aan deed denken: Queenie in Blackadder II. Vanuit dat kader (een ijdel poppetje dat iets te goed gewend is altijd haar zin te krijgen) kon ik ineens een stuk meer van haar aanwezigheid genieten. En och, in ieder geval speelt ze een rol. De rest leest alleen maar tekst op.

avatar van Dominootje
Het verhaal is niet verrassend, het is mierzoet maar owh wat ziet het er wel mooi uit!
Vooral de kleine lach dingetjes op de achtergrond kon ik waarderen.
Zo ook het moment wanneer de tinsoldaat per ongeluk zijn medesoldaat neersteekt en dan zijn blik erbij Heerlijk

avatar van ratatouille
Allesbehalve meegevallen. Muziek en visueel prima in orde. Films moet je niet vergelijken, tuurlijk zijn er andere films in deze categorie die beter zijn of uitblinken.
Maar ik vind dit een prima film om alvast in de kerstsfeer te komen, vermakelijk en niet saai

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Aardige verfilming, Mackenzie Foy is juist gecast en speelt haar rol ook met overtuiging. Morgan Freeman vond ik persoonlijk een vreemde eend in de bijt en niet echt een rol die ik bij hem vond passen.
Visueel gezien is het redelijk, soms wat meer animatie style maar als je daar doorheen kan kijken valt het allemaal nog wel mee.

Het is niet een super film, het verhaal is natuurlijk voorspelbaar en de humor met momenten erg simpel en flauw, maar het is tegelijkertijd ook geen verschrikking en ook niet dodelijk saai.

Redelijk.

avatar van soom
Mackenzie Foy.. Mackenzie Foy... Waar ken ik haar gezicht en naam van? Vroeg ik me af toen ik de eerste keer de trailer en of de poster zag. Ooh, ja, ontdekte ik vervolgens. Twilight!

En ze blijft ergens in het gebied hangen van filmmoe Kristen, gemengd met de gracieuze schoonheid van Anne Hathaway (Ella Enchanted vooral). Mij blaast ze weg, nu ik er aan terugdenk. Ik houd oneindig wel van dit soort sprookjes. Het is ook een intense, plezierige rit. Mooie landschappen, goed acteerwerk, een mooie intro. Chapeau meneer Hallström, chapeau.

Fijn.

Het gebeurt zelden dat ik een Disney film een duwtje in de rug geef, maar blijkbaar is dit er eentje die net echt bevalt. Ik zou zeggen "bij het grote publiek", maar dat lijkt massaal weg te blijven als je ziet dat er hier amper 44 stemmen staan. Apart.

Het is vooral een weelderig aangekleed sprookje. Ondanks dat die weelderige aankleiding bij momenten best kitsch is, is het wél mooi uitgevoerd. Het is vooral de wereld waardoor iedereen zich beweegt die aanspreekt en een warm sfeertje creëert.

Ik ken het verhaal van de notenkraker niet echt, dus geen idee hoeveel er juist aan gesleuteld is. De film verloopt in ieder geval wel als een traditioneel sprookje, geen al te complexe verhaallijnen en dergelijke dus. En buiten wat creatieve invulling van rollen (zodat geslachten en rassen adequaat aanwezig zijn) voelt het erg klassiek aan.

Gericht om wat jongere kijkers dus, maar vanwege de weelderige aankleding ook voor de rest goed te doen. Had er weinig tot niks van verwacht, maar viel me best goed mee.

avatar van thunderball
Deze een maandje geleden in Antwerpen gaan zien om vriendin een plezier te doen.

Veel pracht en praal, maar verder stelde het niet al te veel voor en kwam het bij mij allemaal erg kleinschalig over.
Je komt samen met het hoofdkarakter in een sprookjesachtige wereld terecht, die bestaat uit vier verschillende landen, maar op een korte montage per rijtuig na, krijg je daar verder nauwelijks wat van te zien, want veel verder dan het kasteel en het bos met de gigantische pop komen we niet.

Het openingsshot bestaat uit vreselijk slechte computer animatie, waardoor je denkt dat je eerder in een jaren '90 Pixar filmpje terecht bent gekomen, dan in een live action film. Dat was erg slecht! Ongelooflijk dat niemand bij Disney dit heeft laten veranderen.

Verhaaltechnisch komt de film langzaam op gang, maar gaat het nooit werkelijk sprankelen en heb je halverwege nog steeds het idee dat het eigenlijk nog moet gaan beginnen.

Ook vond ik het een fout om van de muizenkoning niet een echt karakter te maken, maar om "hem" te laten vormen door de hele groep muizen. Dit deed mij denken aan een gelijksoortig idee en scene -maar dan met krabben- uit de Pirates of the Caribbean reeks, waar het overigens ook een heel zwak uitgewerkt idee was. Disney leert blijkbaar niet van zijn fouten.

Hoofdrolspeelster is ok, maar de rest van de cast, met nogal wat bekende koppen, is inwisselbaar en Knightley is uitermate irritant met haar geschmier en haar de hele film lang raar opgezette stemmetje. Wat is het toch een abominabel slechte actrice, die ik werkelijk nog nooit heb kunnen betrappen op het kunnen neerzetten van een goed geacteerde rol.

Geen wonder dat het grote publiek dit dure, kitscherige gedrocht voornamelijk links heeft laten liggen.

Een vijfje, ofwel 2,5 ster omdat we toch nog wel een amusante middag hebben gehad, maar goed was het allemaal beslist niet.