Bastaard (2019)

België
Thriller

geregisseerd door Mathieu Mortelmans
met Spencer Bogaert, Bjarne Devolder en Tine Reymer

De zeventienjarige Daan heeft het niet makkelijk. Zijn oudere broer Robbie is twee jaar geleden gestorven in een ongeluk, wat nog sporen nalaat binnen het gezin. Zijn moeder Nina sluit zich thuis op, zijn vader Filip vlucht weg in zijn werk. Wanneer moeder en zoon de dakloze Radja ontmoeten, ruikt Nina kans om de leegte in haar leven opnieuw in te vullen. Zonder overleg haalt ze Radja in huis. Al gauw verwelken de relaties binnen het gezin en infecteren seks en geweld de burgerlijke geborgenheid.

• vanaf vrijdag 12 juni te koop op dvd en blu-ray

Trailer:

BASTAARD Official trailer - YouTube

Nog geen releasedatum bekend.

avatar van barcam
Enorm genoten van deze vlaamse thriller.
Als debuut van regisseur Mathieu Mortelmans kan dit tellen.
Top film.

barcam
Waar heb je hem gezien?

avatar van barcam
Gezien in Kinepolis Oostende in Avant-Première op 23/9/19 om 19:45.
Was in het kader van de BNP Paribas Fortis Film Days.
Veel positieve reacties gehoord achteraf in de zaal.

Ik hoop dat dit een goede Vlaamse thriller is.
De trailer ziet er al heel goed uit.
En Koen De Bouw echt een heel goede akteur.

avatar van GoodOldJack
Zeker geen slecht debuut (debuut langspeelfilm dan). Beste momenten waren misschien zelfs nog wel de openingsminuten (leuk openingsshot!), daar werd toch zowel qua muziek als qua camera als ... het meest los gegaan en het paste wel bij hoe het verhaal zich ontwikkelde in dat allerbegin. Originele insteken naarmate het verhaal vordert ook zeker en vast. Vond Bjarne Devolder als Radja ook zeker sterk acteren. En het is allemaal gewoon vlotjes gefilmd en gemonteerd. Over zijn geheel dus absoluut vakkundig in mekaar gestoken en gemaakt. Sfeer is er voldoende zonder echt te overdonderen en de opbouw is in orde.

Mindere puntjes? Tine Reymer staart toch net iets te vaak gepijnigd in het niets om de kijker toch maar zeker duidelijk te maken wat voor een vertroebelde ziel ze is (wat op zich absoluut niet haar fout hoeft te zijn uiteraard), bepaalde keuzes die haar personage maakt zijn verder net iets te, voor mij dan, ik kon me echt niet voorstellen waarom ze bepaalde keuzes maakte en consequent bleef volhouden. Koen De Bouw, in een weliswaar bijrol eerder, was ook matig voor zijn doen. En Spencer Bogaert als zoon vond ik ook lang niet altijd overtuigen. Misschien haalde ze overigens wel het maximum uit hun rol maar dan had ik graag iets anders uitgeschreven rollen gezien.

Goed debuut zonder meer maar ik hoop toch ergens dat bij een volgende poging de remmen wat meer losgaan en we een film krijgen die qua intensiteit langer die van het begin van deze film kan aanhouden.

3 a 3,5* voor mij

Zeer goede vlaamse thriller!!
Heb deze film een tijdje geleden in de cinema gezien en veel positieve reactie's gehoord!!
De vlaamse films beginnen te beteren met Bastaard, Torpedo en Yummy

avatar van @themovies

@themovies schreef:
Weet iemand wanneer deze film uitkomt op dvd of op een streamingdienst?

"vanaf 12 juni te koop op dvd en blu-ray"
Duurt wel lang, wil hem ook graag zien.

avatar van @themovies
Flitskikker schreef:

"vanaf 12 juni te koop op dvd en blu-ray"
Duurt wel lang, wil hem ook graag zien.

Bedankt! Dat is inderdaad nog even wachten. Ik ben ook zeer benieuwd naar deze film.

avatar van umbra
Weinig reclame vr deze film gezien, wist zelfs niet dat deze in de cinema is geweest (België). Nu op Netflix gezien en is me zeker wel bevallen, met 2 jonge acteurs die ik niet kende. Vind het wel meer een drama dan thriller, maar zit wel degelijk ineen, bleef me toch boeien tot eind.

avatar van umbra
@themovies schreef:
Weet iemand wanneer deze film uitkomt op dvd of op een streamingdienst?

Op Vlaamse Netflix staat ie.

Bouwt goed op. Onderweg begint het acteerwerk van vooral spencer bogaert te irriteren (trekt eenzelfde gezicht heel de film lang) en begint het scenario ongeloofwaardig te worden. Misterie scheppen door niemand iets te laten zeggen is makkelijk. Mondt uit in een waardeloos einde zonder enige spanning. 2,5* ster voor de 'kwaliteiten' van bjarne devolder.