The Darkest Dawn (2016)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction

geregisseerd door Drew Casson
met Bethan Mary Leadley, Cherry Wallis en Stuart Ashen

Buitenaardse ruimteschepen landen op onze planeet, met als gevolg een invasie van buitenaardse wezens. Langzaamaan nemen zij de hele planeet over waardoor er complete chaos ontstaat. Twee zussen zijn hun familie kwijtgeraakt. Ze voegen zich bij een groepje overlevenden en hebben het plan Londen te verlaten. Onderweg krijgt de groep te maken met de buitenaardse wezens.

avatar van jippie2010
Een vervolg op Hungerford (2014) , wat al een drama was om doorheen te worstelen. Deze is op kleine puntjes misschien net wat beter, maar niet genoeg op de score op te krikken. Blijft een amateuristisch geheel waarvan de vraag is waarom het überhaupt op netflix staat. *1,5

avatar van horizons
Als je Hungerford hebt gezien deze ook gewoon kijken.

avatar van umbra
horizons schreef:
Als je Hungerford hebt gezien deze ook gewoon kijken.

Of juist niet, vond Hungerford amateuristisch misbaksel en deze is blijkbaar minimaal beter...

Slecht acteerwerk,rommelig camerawerk, slechte special effects en het eind is helemaal ruk !

avatar van Rickyman
Opzich niet eens zo heel slecht..
Enthousiast proberen de makers om met weinig geld een leuk projectje neer te zetten. Dat lukt soms best aardig, maar geregeld valt het verhaal stil door te lange nietszeggende momenten.
Bij Hungerford ging het toch wel vlotter aan toe en dus iets vermakelijker.

Had van deze, weliswaar korte, film veel beter verwacht.
Zeer amateuristisch gemaakte film, alles met een handycam, wat geen stabiele beelden oplevert.
Er zijn in dit genre veel betere films al waren sommige beelden wel indrukwekkend zoals het apocalyptische Londen.
Gelukkig dat het een korte film is zodat je toch blijft kijken, al is het einde ook weer zo plots en nietszeggend.

avatar van Shadowed
Stapje minder.

Hungerford had destijds een beetje het voordeel dat het nog een beetje fris aanvoelde en zichzelf niet al te serieus nam. Daar rammelde ook van alles aan het script, maar je kon de energie nog wel voelen en het de crew niet ontnemen dat ze voor dat microbudget nog een aardig project hadden neergezet.

Hungerford moest een beetje het leerpunt van Casson zijn als regisseur. Zijn lessen kon hij dan toepassen in dit deel. Dit deel was natuurlijk gedoemd om niet perfect te zijn, maar met genoeg enthousiasme en een degelijk script had nog wel wonderen kunnen doen. Maar die lessen heeft Casson echter niet geleerd lijkt het.

Alle frisheid en lol lijken er volledig uit te zijn geknald. Slechts qua special effects pakt de film nog weleens groot uit, alhoewel de CGI er ook niet al te best uitziet. Maar vanwege het microbudget valt dat nog wel ergens te vergeven.

Script heeft kuren aan alle kanten. Er bevinden enorme gaten in het plot. Het gaat in noodtempo door, zeker in de eerste 20 minuten, om later plots weer heel traag te zijn. Maar dat leidt bij allebei de stukken tot problemen helaas. En daar heeft The Darkest Dawn behoorlijk last van.

Karakterontwikkeling is echt om te huilen. Vooral als de groep van Casson zich mengt met de 2 zusters en ze het direct zo goed met elkaar kunnen vinden is nogal eigenaardig schrijfwerk. Karakters zijn in vergelijking met Hungerford ook behoorlijk saai geworden. Iedereen is nu heroïsch en standaard, terwijl ze in het vorige deel ergens nog een eigen gezicht hadden.

Voor de rest is er qua regie ook nog van alles te bekennen wat niet al te best is. De bewegingen van de camera ogen totaal niet realistisch, en de momenten waarop deze aangaat evenmin. Ik zei het in het vorige deel ook al, beide films van Casson hadden de FPV-techniek moeten toepassen. Dan valt de film echt stukken beter in zijn plaats.

Ook sound editing is niet al te best, de crew lijkt regelmatig aan zaken te beginnen waar ze de talenten niet voor hebben. Vooral richting het einde in die helikopter. Maar de film pakt wel nog opvallend groots uit qua special effects en dat verdient toch wel complimenten. Vooral de beelden van apocalypse London zien er nog wel geinig uit.

Voor de rest begint de film uiteindelijk saai te worden en sleept er onnodig veel probleempjes bij dat niet had gehoeven. Richting het einde kaatst het tempo weer langzaam terug en pakt nog een aantal keer groots uit. Maar voor de rest mist het toch de talenten, niet bepaald het enthousiasme. Wel goed acteerwerk, iedereen krijgt matige karakters maar het enthousiasme en de energie is nog wel voelbaar. Daarom zal ik niet lager geven dan een 1,5*. Als Casson er nog eentje maakt, laat het dan vooral FPV zijn, ik denk dat hij daar nog wel leuk kan uitpakken. (En vooral die suffe Glitch-trucjes eruit kan laten).

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Geen idee dat dit een vervolg was op een eerder filmpje, maar ik ga die met alle plezier overslaan. De film begint best leuk in de eerste 5 minuten maar begint daarna al stil te vallen en de reis die de film laat zien brengt daar ook bar weinig verandering in. Hier en daar een paar aardige scenes, maar daar blijft het ook bij. Het acteren is redelijk, maar vaak genoeg ook niet overtuigend genoeg.

Als je iets beters te doen hebt met je tijd, doe dan alsjeblieft dat. Alles wat ook maar een beetje goed valt te noemen is beter dan deze saaie meuk.