Jeremiah Terminator LeRoy (2018)

Alternatieve titels: JT LeRoy | J.T. LeRoy

Verenigd Koninkrijk / Canada / Verenigde Staten
Biografie / Drama

geregisseerd door Justin Kelly
met Kristen Stewart, Laura Dern en Diane Kruger

De jonge Savannah Knoop doet zich gedurende zes jaar voor als de befaamde auteur JT LeRoy. Dit is de verzonnen persona van haar schoonzus Laura Albert. Wanneer JT LeRoy de Franse actrice Eva ontmoet, gaan ze naar Parijs, waar Eva gevoelens begint te krijgen voor LeRoy.

Nogal zwakke film, die nergens heengaat. Kristen Stewart zie er al sinds Panic Room best jongensachtig uit en heeft nu eindelijk een script aangeboden gekregen wat daar in voorziet, doch inhoudelijk blijft het erg karig. Volstrekt ongeloofwaardig ook dat niemand doorheeft dat Savannah eigenlijk een vrouw is, want uitgerekend verkleed als jongen zie je de meisjesachtige kenmerken van Stewart toch naar voren komen. Serieus nemen kun je dit niet, dus zal wel de bedoeling zijn dat dit een soort komedie en/of acteursfilm met een aantal sterke actrices in de hoofdrollen moest worden, maar regisseur Kelly toont zich met deze doelloze productie een middelmatige verhalenverteller. Jammer voor Stewart die na de Twilight reeks altijd lekker eigenzinnige keuzes durft te maken, maar dit keer zit ze er flink naast, en levert ze één van de slechtste rollen uit haar nog prille carrière af.

avatar van blurp194
Kristen Stewart en Diane Kruger hebben gemeen dat je langzamerhand van ze verwacht dat ze geniaal spelen in een zorgvuldig geselecteerd script. Laura Dern wellicht net iets minder, maar ook wel iets in die richting. En da’s best knap, gezien waar ze ooit mee begonnen zijn.

Maarja, zo’n stijgende lijn zal dan ook af en toe wel een dipje moeten vertonen, en dat komt hier dan. Nouja, ze acteren wellicht nog steeds wel verdienstelijk, maar daar staat wel tegenover dat ze met z’n drieen een stevige zeperd hebben gemaakt met het uitzoeken van dit script. En misschien ook met de regisseur, want hij voldoet wel ruimschoots aan classificaties als underground en onbekend, maar zijn films scoren ook nog eens best laag. En deze ook weer, in ieder geval wat mij betreft.

Het gegeven is in het begin nog in de verte interessant, maar de uitwerking is te traag en naarmate de film vordert worden de personages minder interessant in plaats van meer. Aan het einde kon het me echt geen zier meer schelen hoe het af zou lopen, en zelfs dat meegerekend vond ik het einde nog steeds teleurstellend. Waarmee deze film een mooi voorbeeld is van de reden waarom ik ooit begonnen ben met het opschrijven van mijn meningen hier - om te voorkomen dat ik zo’n film als deze per ongeluk over een paar jaar nog eens uitzitten moet. Liever niet.