Finding Steve McQueen (2018)

Misdaad / Romantiek

geregisseerd door Mark Steven Johnson
met Travis Fimmel, Forest Whitaker en William Fichtner

Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de grootste bankroof in de geschiedenis van de Verenigde Staten. In het verkiezingsjaar van 1972 steelt een bende dieven uit Youngstown, Ohio dertig miljoen dollar uit een kluis van de United California Bank in Laguna Niguel in Californië. De kluis blijkt geld te bevatten uit een geheim fonds van president Richard Nixon. Het geld werd verkregen door illegale bijdragen en chantage.

• vanaf 17 september te koop op dvd

avatar van lordhumangus
Toffe film wist niet wat me te wachten stond. Vooral Travis steelt de show in deze luchtige gebrachte film gebaseerd op waargebeurde feiten. Een aanrader al is het om "Vikings" acteur Ragnar

avatar van filmkul
Aardige misdaadfilm maar niet meer dan dat. Het verhaal stelt niet heel veel voor. De uitwerking is redelijk. De film kabbelt rustig voort. Johnson maakt gebruik van flashbacks en dat pakt aardig uit en dus niet storend. Verder bevat de film weinig actie of spanning. Dus laat je niet verleiden door de poster. De film is meer een drama met een wat romantiek en een vleugje misdaad. Het acteerwerk van de onbekendere acteurs is verder prima. Whitaker draait op routine. Leuk maar meer ook niet. 3.0

Voor een misdaad film vond ik de humor erg vermakelijk

avatar van schumacher
Redelijk filmpke, al had ik er toch meer van verwacht nog, ik vond dat de tijdsduur te kort was en er daardoor vele zaken niet werden getoond.

avatar van Pazmaster
Prima filmpje, waargebeurd ook nog, met een lekker luchtig sfeertje. De cast speelt leuk, het verhaal wordt prettig gebracht en er zitten genoeg geestige scènes in. Een onverwacht leuk filmpje, een dikke voldoende van mij!

avatar van Left4Dead
Nixon's milkmoney

Van de regisseur voor deze drie prenten gezien, erg onder de indruk was ik zeker niet. Was benieuwd hoe hij het er dit keer van zou afbrengen. Het verhaal is natuurlijk een heerlijke, Nixon had een potje geld staan door afpersing, de man is echt waarlijk een achterbakse schurk geweest. Dat het potje gestolen werd is waarlijk bijna een Robin Hood verhaal. Echter werd het geld niet onder de minder bedeelden verdeeld.

Forest Whitaker en William Fichtner, prima in mijn ogen. Travis Fimmel ben ik iets minderr tevreden over, vond hem alleen goed in The Baytown Outlaws. Gek genoeg heette hij ook McQueen in die film........ Film heeft van meet af aan wel een aardig tempo, en tegenwoordig vind ik dit vaker exeption to the rule. Menig film doet er tegenwoordig lang over om op gang te komen is mijn ervaring van de laatste jaren. Het eerste pluspunt is daarmee binnen gesleept.

De humor kon me niet te pakken krijgen, het maakt de prent wel luchtig. Want we hebben het hier ten slotte wel over een beruchte kraak die wat tongen los heeft gemaakt. Had toch liever een wat realistischer beeldvorming gezien, lieden die wat serieuzer neergezet waren. Het liefdesverhaaltje vond ik op momenten irritant, minimaal totaal niet boeiend.

En ook met deze prent ben ik niet geheel tevreden over de regie van Johnson. Het is niet heel slecht maar zijn stijl pakt me niet. Ik vind zijn prenten gewoon niet lekker wegkijken. En dat is erg jammer want dit verhaal is natuurlijk wel eentje om van te smullen. Johnson heeft er een licht hilarisch boevenprentje van gemaakt met wat liefdes gezwemel erin. Een combi die bij mij geen hoge ogen scoort.

Ach voor een keer prima te doen, wel zal deze heel snel vergeten zijn.
3**, een 6,5/10.

avatar van HarmJanStegenga
Erg leuke film. Met 'Drivin' My Life Away' begint de film al goed en het niveau wordt, ondanks dat ik toch erg aan Travis Fimmel moest wennen, goed behouden. Fimmel als ''Steve McQueen'' speelt een apart rolletje. Zo'n zenuwpees, onnozel, toch soms ook weer pienter en aandoenlijk mannetje. Is het slecht geacteerd, of hoort 't bij z'n rol? Maakt ook geen zak uit. Even wennen aan deze man, maar eenmaal gewend.. werkt alles in deze film uitstekend. Leuk verhaaltje, prima bijpersonages en vanaf het begin tot eind vermakelijk.

Leuk misdaadfilmpje over een crew die een bank gaan beroven. Genre Oceans Eleven maar minder diepgang. Leuke is acteur Travis Fimmel die ik niet ken, maar blijkbaar rol heeft in serie Vikings. Voor mij topacteur. Speelt een typetje Steve McQueen en heeft er ook fysieke kenmerken van. Rol in film is een speciaal typetje. Kan niet niet echt omschrijven, maar is geslaagd. Heeft zo een soort van beschaamde nerveuze tic, zonder storend over te komen. Film speelt zich af in jaren 70 en speelt in op president Nixon enzijn zg. schandalen. Watergate komt oa ter sprake.
Wat grappig is in film voor de aandachte kijker is dat er in de dialogen wordt verwezen naar films die de karakters hebben gezien. Zo wordt er melding gemaakt van Oceans Eleven (2001), Thomas Crown Affair (1999), Getaway (2013) hoewel film dus in jaren 70 plaatsvindt. En sfeertje van dife tijd wordt goed meegegeven. Film is niet actie, niet spannend, niet drama, niet romantiek. Gewoon rustig leuk verhaal dat nergens verveelt. Enige minpunt voor mij is duur: slechts 87 min. Voor mij duurt een goede film min. 100 min. Kost hierdoor een halve ster minder, vandaar 3,5. Is zeker geen tijdsverlies om deze film een kans te geven.
Er is uiteraard ook nog verwijzing naar de film Bullitt uit 1968 met Steve McQueen...