L'Assassin Habite... au 21 (1942)

Alternatieve titels: The Murderer Lives at Number 21 | L'Assassin Habite au 21

Frankrijk
Komedie / Thriller

geregisseerd door Henri-Georges Clouzot
met Pierre Fresnay, Suzy Delair en Jean Tissier

Een mysterieuze moordenaar laat bij al zijn slachtoffers een visitekaartje achter, onder de naam 'M. Durand'. Commissaris Wens (Fresnay) vindt een spoor dat naar een pension in Montmartre leidt. Hij verkleedt zich als een dominee en schrijft zich in bij het pension.

kappeuter (moderator)
Doodzonde dat de Franse dvd geen ondertiteling bevat, laat staan dat de film buiten Frankrijk op dvd is verschenen.
Hoge waardering op imdb. Suzy Delair speelt er in mee, zij speelt ook in Clouzots Quai des Orfèvres.
Vroeg of laat zal Criterion de film wel uitbrengen denk ik. Geduld.

avatar van stephan73
Hij komt 5 November op TV5 (18:30), en wie weet met Nederlandse ondertitels!!

avatar van boerenpummel
Mooi dat deze Clouzot op tv komt. Nu maar hopen op Nederlandse subs.

avatar van Mochizuki Rokuro
boerenpummel schreef:
Mooi dat deze Clouzot op tv komt. Nu maar hopen op Nederlandse subs.

Volgens de gids wel, dus ik zit ook te hopen...

kappeuter (moderator)
Het is Nederlands ondertiteld: TV5 site.

avatar van boerenpummel
Mooi, dat moeten we hebben.

neo (crew)
Aangename komische detective in de lijn van Miss Marple en de oude Sherlock Holmes films. Leuk tussendoortje met een absoluut verrassende ontknoping.

avatar van stephan73
Leuke Who-Done-It, die ik nogal vond lijken op de Thin Man films. Mooi camerawerk en een goede rol van Pierre Fresnay!

neo (crew)
Ooh ja, The Thin Man reeks had het ook wel wat van weg. Wat ik las is dit nogal een buitenbeetje in Clouzot's carriere....

avatar van Mochizuki Rokuro
Een buitenbeentje in zoverre dat het vooral (Agatha Christie) komisch is en het cynisme dat andere films kenmerkt pas tot het laatst wordt bewaard. Erg vermakelijk, maar zeker niet zo goed als latere films.

avatar van Legan
Een luchtige whodunit met een leuke Pierre Fresnay en een imo iets over-the-top Suzy Delair als zijn liefje. Cinematografisch prima en met mooie decors. Wat dat betreft goed gedaan gezien het uit '42 (duitse bezetting) komt.

Natuurlijk zit je zelf ook mee te puzzelen in zijn zoektocht naar de dader. Een zoektocht met humor maar ook drama en een einde waarop ik niet gelijk bedacht was. En hoewel eigenlijk door heel de film wel een spatje cynisme doorsijpeld, komt deze pas op het eind sterk naar voren. Vermakelijk maar niet bijzonder.

avatar van Querelle
Geinig filmpje. De eerste van Clouzot die ik zie.
De humor die ik bij andere oudere franse films vaak erg oubollig vind, irriteerde hier niet.
En er zijn een aantal verkapte maar wel duidelijk zichtbare sneren naar het naziregime. De moordenaar die zijn handen om hoog heeft, er eentje laat zakken en daardoor een hitlergroet maakt, als in nazi's zijn berekenende moordenaars.. en natuurlijk de politie verhoren.
Binnenkort maar eens een andere film van Clouzot gaan kijken.

avatar van 606
Hele leuke film en komisch.
goed acteerwerk en onverwachts einde.

3,5 ster

Clouzot verplaatste de handeling van London naar Parijs (1942 - bezetting) maar dat belette niet van een luchtig opgevatte film-op-zoek-naar-de-moordenaar neer te zetten.
Nagenoeg de gans film speelt zich af in een pensionnetje, bevolkt door enkele kleurrijke figuren, waarvan enkele toch in aanmerking komen...
De ontknoping houdt echter een verrassing in.
Gevatte vertolkingen van Pierre Fresnay als de pientere commissaris, van Suzy Delair, als het niet loslatend vriendinnetje en van Jean Tissier, nooit anders gekend dan in een duistere rol.

avatar van Filmkriebel
Een klassieke whodunnit dat zich in een pensionnetje afspeelt waar één van de huurders de gevreesde serial killer is die al een tiental slachtoffers heeft gemaakt. Het ontbreekt de film zeker niet aan humor en dubbelzinnige dialoog, en bovenal zet dit soort films de kijker aan om zelf mee te raden. De nog steeds levende Suzy Delair zet de kwetterende truttige vriendin van de inspecteur neer, en het is ook dan dat de humor op zijn best is.

Meer black comedy dan thriller is dit een erg genietbare 'polar'. Scherpe met humor gekruide dialogen en mooi verfilmd verhaal, af en toe verrassende camerapunten. Ben ook erg onder de indruk van het zangtalent van Suzy Delair. Klinkt recht uit de opera. De film is een adaptatie van werk van de Belgische auteur Stanislas-André Steeman. Had nog nooit van hem gehoord maar misschien wel waard om eens uit te zoeken.