The Tribes of Palos Verdes (2017)

geregisseerd door Brendan Malloy en Emmett Malloy
met Maika Monroe, Jennifer Garner en Cody Fern

Medina verhuist met haar familie naar het 'paradijs' in Palos Verdes, Californië, waar ze een schijnbaar nieuw en gelukkig leven beginnen. Wanneer het huwelijk tussen Medina’s ouders toch niet lijkt stand te houden, komt haar moeder terecht in een emotionele spiraal en zoekt Medina's tweelingbroer Jim zijn heil in drugs. Medina zit helemaal in het midden van dit alles en moet fungeren als de stabiele kracht binnen het gezin. Zij vindt haar toevlucht in het surfen.

avatar van Alathir
Moeilijke film om een juist aantal sterren op te kleven. Dan kom je al snel uit bij een neutrale 3*. Want inderdaad de film is een beetje langdradig. Jammer ook dat enkel Maika Monroe echt goed gecast is. Jennifer Garner doet te hard haar best dat het niet zo geloofwaardig overkomt.

Het verhaal ontplooit zich vanuit Maika's standpunt, wat op zich een goede zaak is omdat ze, vind ik, de beste actrice in de film is. De film gaat an sich over de gevolgen van een scheiding en het uiteenvallen van de familie. Er zijn eigenlijk geen winnaars, enkel verliezers in een scheiding. De band die een tweeling kan hebben, ja die kun je eigenlijk alleen snappen als je zelf van een tweeling bent. Ze uit elkaar rukken, dat gaat eigenlijk niet. Toch als ze dat zelf niet willen. Dit is een film om te ondergaan en het drama is degelijk opgevoerd maar toch bleef ik grotendeels onverschillig kijken.

Redelijke film waarin een gezin verhuist naar Palos Verdes, maar waar ze het geluk niet zullen vinden. Een wat langdradig drama over een gezin dat langzaam uit elkaar valt. Dat proces is geloofwaardig neergezet en ook de cast draagt hier aan bij. Soms wat saai, maar de mooie, zonnige locatie werkt wel in het voordeel. Een nipte 3.0 sterren.

avatar van blurp194
Net iets meer dan anderhalf uur, maar toch doet de film lang en langdradig aan. Het verhaal dat we te zien krijgen is niet echt nieuw, en de setting in het idealistische dorp maakt het wel tot mooi kijkvoer maar dat neemt niet de overhand. Wellicht bewust - het is een coming of age film, en geen surf- en strandfilm. Maar misschien is dat daarmee een wat moeizame keuze, en had ik het geheel beter gewaardeerd als er meer zon en zee in beeld gekomen was.

Monroe is mooi gecast en past prima in het soort strandfilm dat ik verwacht had. Wel wat te oud voor de rol die ze hier speelt, ze komt zonder meer over als 25 terwijl de rol meer om 15 vraagt. En dat is nogal een verschil. Voor Garner is dat dan absoluut geen probleem, en ik vond haar deze rol ook behoorlijk goed doen - meestal ben ik absoluut niet van haar gecharmeerd, maar hier dus wel.

En tot slot, het verhaal vond ik al niet heel sterk, maar het einde zeker niet.