Mon Mon Mon Monsters (2017)

Taiwan
Horror

geregisseerd door Giddens Ko
met Eugenie Liu, Kent Tsai en Yu-Kai Teng

Shu-Wei is een student op de middelbare school en wordt continu getreiterd door zijn klasgenoten. Hij wordt valselijk beschuldigd van diefstal en moet samen met de pestkoppen gemeenschapswerk verrichten. Shu-Wei wordt langzaamaan door de groep aanvaard nadat hij mee kattenkwaad uithaalt. Tijdens een inbraak ontdekken ze een vleesetend monster dat ze gedwongen moeten vangen teneinde uit handen van de autoriteiten te blijven. Terwijl de anderen een manier pogen te vinden om voordeel te halen uit het creatuur, stelt Shu-Wei zowel de moraliteit van de samenleving als van zichzelf in vraag.

Jammer.

Giddens Ko laat hier een geweldige horrorfilm liggen. De film toont geweldig potentieel, maar omdat hij het niet bij één genre weet te houden, verliest de film spijtig genoeg wat aan kracht en snedigheid. Beetje teveel hooi op z'n vorm dus, daar waar meer focus deze film nog een stuk beter had kunnen maken.

Want geen twijfel dat de horror scenes hun mannetje kunnen staan. Het idee achter de film is niet superorigineel, deed me wat denken aan Deadgirl soms, maar de uitwerking is best bruut. Vooral die scene in de bus is er eentje om in te kaderen, maar ook de slachting daarna mag gezien worden. Het is op dat soort momenten dat Ko laat zien wat hij in z'n mars heeft als horror regisseur.

De film wordt echter aangevuld met wat drama, comedy en highschool gebeuren. Een klein beetje tussendoor had nog wel gekund, maar de balans is een beetje zoek en zeker in het begin duurt het veel te lang alvorens de film z'n horrorgelaat laat zien. 90 minuten had dan ook een veel betere speelduur geweest.

Visueel oogt het wel erg strak allemaal. De horror is absoluut op niveau, acteerwerk is goed genoeg en wanneer nodig is de film best bruut. Maar als pure genrefilm had het stukken beter gewerkt. Hopelijk heeft Ko dat ook ingezien en probeert hij nog eens opnieuw. Los daarvan blijft deze wel een aanrader voor de horrorliefhebber, want er vallen een aantal erg memorabele scenes te bewonderen.

avatar van tattoobob
Ik ben benieuwd naar dit filmpke.

avatar van BlueJudaskiss
tattoobob schreef:
Ik ben benieuwd naar dit filmpke.

Ik ook, laat het me weten mocht je 'm toevallig te pakken krijgen Laatst in Taiwan geweest voor 15 dagen en dat beviel erg goed, benieuwd wat voor films ze maken.