Awaken the Shadowman (2017)

Alternatieve titel: The Shadowman

Horror / Mystery

geregisseerd door J.S. Wilson
met James Zimbardi, Skyler Caleb en Emily Somers

Adam en zijn vrouw Beth hebben pasgeleden een kindje gekregen, genaamd Emma. Op een dag wordt Adam gebeld door zijn vervreemde broer Jake. Hij vertelt hem dat hun moeder plotseling verdwenen is. Jake vraagt Adam of hij samen met zijn gezin op bezoek wil komen. Adam en Beth gaan in op de uitnodiging en reizen af naar Jake en zijn vrouw. Terwijl de broers er alles aan doen hun moeder terug te vinden, krijgen zij te maken met een duistere entiteit.

avatar van filmexpert19
J.S. Wilson heeft met zijn eerste film een mooie debuut gemaakt. Bravo! Dit is een van de betere films. Fijn ook dat er een bekende actrice in meespeelt ( Jean Smart). Leuke film met een paar beginnersfoutjes maar met voldoende spanning en inhoud. Ik hou Wilson zeker in de gaten.

avatar van FillumGek
Ik ben een stuk minder onder de indruk. Een nieuwe regisseur, een plot wat me altijd wel kan smaken en een poster die tot de verbeelding spreekt. Helaas gaat J.S. Wilson - naar het schijnt bestaande uit het trio James Zimbardi, Skyler Caleb en Woodrow Wilson Hancock - ernstig de fout in met een verhaal dat van los zand aan elkaar hangt.

Adam wordt door zijn broer opgebeld Jake opgebeld om hun vermiste moeder op te sporen. Eenmaal aangekomen worden ze vriendelijk ontvangen door vooral medewerkers van een bedrijf genaamd Gateways. What's in a name... Verder krijgt dochtertje Emma wel erg veel aandacht van de plaatselijke bewoners. Behoorlijk voorspelbaar dus, maar dat geeft allemaal niet, als het zooitje maar aan elkaar aansluit.

Helaas zijn er tal van vragen die onbeantwoord blijven. Wie is nu eigenlijk Shadowman en waarom ziet hij er zo uit? Hoe is de cult ontstaan? Alles is zo oppervlakkig dat het lijkt alsof er maar wat is gedaan. Die scenes op de sloop hadden helemaal geen functie maar leek meer een excuus om wat onguur volk op te laten treden. Die verbrande zoon op zolder was ook nogal out of the blue.

De muziek was op momenten aardig, maar was soms opeens veel te sterk aanwezig. Het acteerwerk was matig tot slecht. Het slechtste kwam van Angela die uit het niets opduikt en bijna net zo snel weer is verdwenen. Maar ook Jake was echt het script aan het op drummen. De film deed me vanwege het thema weliswaar denken aan Rosemary's Baby, maar qua suspense komt het bij lange na niet in de buurt. Kortom, een gemiste kans.

wat een tegenvaller,met moeite uitgekeken, nee van deze had ik meer verwacht,helaas.

avatar van Daan258
Zal hem zeker is een kans geven.

avatar van umbra
Toch wel een tegenvaller, was zelfs blij dat ie gedaan was. Spanning nihil, verhaal hield me ook niet geboeid, nee een film die nu al uit men hoofd is...next 3/10

avatar van Collins
Geen heuse horror. Geen bloed. Geen griezelige setting of angstaanjagend verhaal. Wel een paar schriks. Maar met wat simpele jumpscares die heel goedkoop door een harde muziekuithaal tot stand komen, ben je er natuurlijk niet.
Het verhaal rammelt en de verschillende subplotjes vallen niet in elkaar. Erg onbevredigend om naar personages en situaties te kijken zonder duidelijk verband met andere personages of situaties.
De personages zijn zonder uitzondering erg plat vorm gegeven. We weten gewoon niets van hun motivering. Op die manier wordt het met de inleving natuurlijk niets. De film wordt er bepaald niet prettiger kijkbaar door.
t' Is daarnaast ook nog een erg oppervlakkig verhaal. Dingen gebeuren zomaar. Enige achtergrond of inzicht in wat dan ook, wordt amper gegeven.
Datzelfde geldt voor de engerd uit de filmtitel. Slechts een figuur dat de film opsiert zonder dat de reden duidelijk wordt waarom hij er überhaupt is. Tja, er zijn wel wat suggestieve aanwijzinkjes, maar die zijn te vaag om bevredigend te zijn. En als ie nou nog groots imponeerde, die Schaduwman, dan kijk je wat gemakkelijker over een onzorgvuldig geconstrueerd plot heen, maar imponeren doet ie op generlei wijze.
Veel is dus niet geslaagd. Er is ook iets wel geslaagd. Er is een zekere beklemmende sfeer voelbaar. Een sfeer die vooral wordt opgeroepen door goed en stemmig camerawerk.
Verder is het niet veel. Nou ja, de poster is natuurlijk ook oké.

avatar van Danny Heijkoop
ik vond het niet veel aan
rare einden en zeker geen spanning
ik zal hem zeker geen 2de keer kijken

Nogal amateuristisch gefilmd en zeer zwak geacteerd.
Verhaal nihil en dwaze verhaallijnen.

"shadowman" had daarentegen wel "iets".
Met een beter verhaal en beter acteerwerk zou dit wel een goeie film geweest zijn.