Temple (2017)

Verenigde Staten / Japan
Horror

geregisseerd door Michael Barrett
met Logan Huffman, Brandon Sklenar en Natalia Warner

In het noorden van Japan treffen de bewoners van een dorpje een zwaargewonde persoon aan bij een tempel. De persoon is in de war, en kan vanwege de ernstige verwondingen niet geïdentificeerd worden. Al snel blijkt dat de persoon lid was van een groep verdwaalde Amerikanen, die de weg kwijtraakte in de omgeving van de verlaten tempel. Wat is er met de rest van de groepsleden gebeurd?

avatar van Corcicus
Ziet er veelbelovend uit! Simon Barrett is een uitstekend scenarist.

avatar van Alathir
Ongelooflijk dat dit geschreven is door de scenarist van The Guest , Blair Witch en You're Next. Het concept is nog vrij origineel maar de horrorelementen zijn voorspelbaar en de acteerprestaties ondermaats. Echt een borefest en het einde kent een twist die volgens mij werkelijk geen steek houdt. Toch uitgekeken dus het sfeertje was nog wel oké.

avatar van sowhat
Zat wel potentie in... De sfeer is veelal op de suspense gericht, scarejumps of slasherkills moet je niet zoeken in deze film, dan kom je bedrogen uit.
Cool concept, maar vooral een heel vreemd einde dat de regisseur heel snel afhaspelt en weinig uitleg bij geeft.
2 sterren.

Fijn.

En een goeie film om naast The Forest te leggen, als voorbeeld hoe het wél goed kan. Temple mag dan ook Amerikaans werk in Japan zijn, de mix van beide culturen komt hier véél beter tot z'n recht. Waar The Forest vooral Amerikaanse makelij tegen een toeristisch Japan is, toont Temple veel meer het échte Japan, maar dan met een Amerikaans oog.

Valt ook wel in de credits terug te zien, waar best wat Japanse mensen in key posities te vinden zijn. Ook de cast is aardig, met Naoto Takenaka als uitschieter. Een acteurs die werkelijk de meest uiteenlopende rollen gespeeld heeft, ook hier komt hij goed tot z'n recht, niet in het minst omdat hij gewoon Japans mag praten. Zoals de meeste personages in de film trouwens, geen overdosis krampachtig Engels te bespeuren hier.

Verder is de scope van de film redelijk klein. Eén tempel, de trip er naartoe en de fatale gebeurtenissen, verteld via flashbacks door één van de overlevenden. Weinig extra poespas, vooral veel aandacht voor de opbouw van sfeer. Enkel de overdreven aandacht voor het kindje (en dan vooral op het eind) vond ik wat jammer, Barrett is vanaf het begin al redelijk duidelijk dat het jongetje niet zomaar een jongetje is, om dat dan achteraf nog minstens twee keer expliciet in de verf te zetten was wat van het goede teveel.

Hopen sfeer, een sterke opbouw, een centrale cast die niet irritant is en Amerikanen op locatie met respect voor de bezochte cultuur. Veel meer kan je van een film als deze niet verwachten. Erg fijn horror filmpje, geen meesterwerk maar steekt wel ver boven de gemiddelde horrorfilm uit.

Mysterieuze film,

Ik vond de film niet slecht maar ik heb eigenlijk genoeg van dit soort films gezien. De film komt erg langzaam op gang en het einde is allemaal weer heel vaag. Tussendoor zie je wel een paar spannende shots vooral die met de handycam gemaakt zijn maar daar blijft het ook bij. Ze hadden beter alles met de handycam kunnen filmen dan was het spannender ook al gebeurde er dan nog niet veel. De cast deed het overigens niet slecht alleen de script was weer zo voorspelbaar.

Wat een dikke bagger is dit, een halve ster is al te veel. Zonde van de tijd

avatar van bjerik76
klinkt toch wel spannend, ondanks de lage stemmen ga ik deze wel proberen.

bjerik76 schreef:
klinkt toch wel spannend, ondanks de lage stemmen ga ik deze wel proberen.

Me too. Staat nu op Netflix.

avatar van Woland
Inderdaad op Netflix . Geen meesterwerk, maar een 3.7 op IMDb slaat dan ook weer helemaal nergens op. Ik heb me eigenlijk prima vermaakt met Temple, waarin wat Amerikanen ondanks allerlei lokale waarschuwingen toch naar een tempel toe gaan waar het niet pluis schijnt te zijn. Best sfeervol gefilmd, en waarin ook wel een redelijk beeld van Japan wordt gegeven (beter dan bijvoorbeeld bij Lost in Translation). Spannend of eng is het eigenlijk niet, en het verhaaltje heeft ook niet heel veel om het lijf, maar ik heb het stukken minder gezien.

avatar van bjerik76
jammer, het zag er op de trailer wel goed uit, ook de omschrijving.
Maar zo spanend / eng kwam het toch allemaal niet over.
Ik begreep ook nieteens meer wat met wie er nou precies gebeurt was, en van wie was ze nou zwanger?
Toen ik even keek hoe lang de film nog duurde, stond er 3 minuten, en in die 3 minuten ben ik alsnog niks wijzer geworden.

avatar van Zwolle84
Klein maar erg fijn horrortje. Vooral cinematografisch heel fraai en vaak ook serieus erg creepy. Dat het wat vaag blijft en zo voorbij is, werkt bovendien in het voordeel van de film.

Nergens heel bijzonder, maar wel een meer dan prima tussendoortje.

avatar van Corcicus
De slechte reviews lijken mij niet geheel onterecht. Slecht uitgevoerd en de acteurs vielen ook tegen, twee hansworsten en een graatmager grietje dat kosten noch moeite gespaard heeft om op Angelina Jolie te lijken. De weg naar en de ontknoping zelf zijn tegenvallend. Hier had zeker meer ingezeten.

avatar van Elchapo
Beter dan een gemiddelde horrorfilm???? Nee dus,erg matig en weinig spanning....1.5 stars.

Corcicus schreef:
een graatmager grietje

Nou nou, dat is ook niet aardig. Is gewoon een meisje met een mooi figuur.

avatar van stormfox
Deze film lijkt veel weg te hebben van The Ruins( welke ik best te pruimen vond).
Ik ga hem een kans geven, want de laatste tijd is het slecht gesteld met de horror films vind ik

Zwolle84 schreef:
Nou nou, dat is ook niet aardig. Is gewoon een meisje met een mooi figuur.

En Night of the living dead is een modellenwedstrijd.

Corcicus schreef:

En Night of the living dead is een modellenwedstrijd.

Wat een onzin. Iedereen zonder vetranden wordt tegenwoordig als lijk weggezet omdat Nederlanders nu eenmaal te dik zijn.

avatar van Rickyman
Inderdaad, het is gewoon een mooie meid met een normaal figuur. Gelukkig zijn ze er nog, in ieder geval niet zo'n volgevreten zeekoei wat tegenwoordig normaal gevonden wordt.
En het verhaal is misschien ook best een beetje vaag, maar niet alles kan of hoeft verklaart te worden.
Gewoon een fijn mysterieus horrorfilmpje.

avatar van Beef427
Jammer van de gemiste inhoud. Komt door mij natuurlijk maar ik begreep weinig van de bedoeling van de filmmaker. Aardig gelukt om wat cultuurverschillen in beeld te brengen voor zover je zelf de Japanse cultuur al snapt. Eerder mysterie (en dat blijft zo na het zien) dan horror...

Moet hier 3 dingen over zeggen, slecht, slecht, slecht. Klaar....

avatar van Noodless
Neen, dit vond ik ook maar heel zwakjes. Zowel op gebied van horror als verhaal slappe kost.
Je hoeft niet altijd alle antwoorden te weten, maar na de aftiteling vraag je je toch af wat je nu eigenlijk hebt gezien. 3/10

avatar van joolstein
Jammer, heel jammer want de film had toch een paar prima pluspunten. De combinatie van west ontmoet oost werd mooi weergegeven en ook zien we prachtige beelden van het Japanse landschap. Beginnend regisseur Michael Barrett doet het op dat vlak nog best goed. Helaas was dat niet te zeggen van scriptschrijver Simon Barrett (geen familie) Je krijg natuurlijk verwachtingen als ze melden op de poster dat hij ook deze heeft geschreven. Helaas is dit plot erg zwak. En haalt nergens een goed niveau. Het is niet meer dan drie Amerikanen die domme dingen doen waarna ze oog in oog komen te staan met de clichés uit de J-horror. Tot overmaat van ramp moeten veel van die clichés dan de climax van de film vormen. Hierna komt direct het tweede mindere aan de film. Ze weten de verhaallijn van Kate, James en Chris domweg niet goed af te maken. Het beste was de vormgeving van het schepsel wat we tijdens de climax een paar keer zien. Die zal ik best nog een keer terug willen zien maar dan in een betere film!

Begon goed en spannend maar teleurstellend vooral het einde.

Onderhond schreef:
Fijn.

Helemaal met je oneens. Zelden zo'n slechte film in dit genre gezien. Het verhaal is niks, het boeit niet, er is geen enkele spanning, Kate een kwartier door een steengroeve zien hollen.(hoe kom je terug???)..nou dat is dom..veel scenes suggereren iets, maar er is niks te zien omdat het in vrijwel volledig donker is gefilmd. Kortom een gedrocht.....en wat was dat gedoe om die baby van James???Sloeg nergens op.

Zeer slechte pretentieuze Japans/Amerikaanse horror. Geen spanning, niks boeiend, ontieglijk veel opnamen in het donker, die wat suggereren,maar als kijker zit je voor jan doedel. Had ook sterk het gevoel dat de makers geen einde aan de film wisten te maken....C-film...Kortom, overslaan deze film, en weg ermee.O ja...1pluspunt,....duurt maar 87 minuten....

bjerik76 schreef:
jammer, het zag er op de trailer wel goed uit, ook de omschrijving.
Maar zo spanend / eng kwam het toch allemaal niet over.

hahhahah....had hetzelfde...wachtte ook op een uitleg over "zijn baby"...Kwam niet...kloten film.

avatar van Antonev
Erg mager. De speeltijd is relatief kort en er gebeurt weinig. Ik had aan het eind het gevoel dat ik een film had gekeken die niet helemaal afgemaakt was. De samenvatting maakt het mooier dan het is.

avatar van comely
Even opkomen voor deze film voordat het ten onrechte in elkaar wordt geslagen.

Ik vond het een fascinerend en onderhoudend reisje. Een keertje wat anders dan die standaard home ghost stories.

avatar van Rujar
Onderhond schreef:

Ik moet de film eigenlijk nog herzien op een aantal punten. Zo recht toe recht aan kan het volgens mij niet zijn. Dat komt wat mij betreft door een waizge uitleg van de mythlogie Katsune. Katsune zou mi de rode draad in dat verhaal moeten zijn.

Ik heb het idee (of die suggestie proberen ze wel te wekken) dat Chris al gek was voordat ze daar aankwamen en hij alles in zijn hoofd onbewust zo gepland heeft. Chris is namelijk ook de enige die de aanweizgheid van al deze geesten ziet. Van James weten we niet precies wat hij ziet (Katsune zou dus ook mogelijk ook Chris kunnen zijn)

avatar van Bottleneck
Ik had tijdens het eerste deel van de film bijna m'n leven erom gewed dat het die ene meid was die in de rolstoel zat. Gelukkig niet zo, komt door al die klote-twists die nu zowat in elke film moeten zitten.
Verder wel een lekker eigenzinnig en sfeervol filmpje, jammer genoeg te weinig spanning.

avatar van VanRippestein
Erg goede film.

Het sfeertje is idd aardig, maar qua inhoud en verhaallijn vind ik het een trage vage film. Wie gaat er nou midden in de nacht ergens in nergensland door het bos lopen struinen in je eentje. En dan hoort de achterblijvende vriendin een ijselijke schreeuw van ver weg ergens midden in het donkere bos klinken. Zij besluit dan dat ze ook het bos in moet rennen omdat ze denkt dat haar stomme vriend haar nodig heeft. En dat allemaal in het harstikke donkere bos ergens in de verlaten bergen van Japan. Oh ja, en dan het andere achtergebleven vriendje, die met de gebroken poot, die waagt dan ook nog even een poging om die vriendin dan weer achterna te strompelen het enge bos in. Maar dat lukt natuurlijk niet omdat zijn pootje gebroken is. Dit is dan zo'n beetje het spannendste gedeelte van de film en speelt zich in de laatste 15 min. af.

avatar van IH88
Temple

Degelijke horrorfilm. Het probleem van Temple is dat alle elementen voor een goede horrorfilm er in zitten, maar de uitwerking laat te wensen over. De grootste kracht van Temple is de sfeer en de Japanse setting, en vanaf het begin wist de film mij wel te pakken. Maar het duurt gewoon te lang voordat er echt wat gebeurd, en de saaie personages en acteurs helpen ook niet mee. De Japanse acteurs in bijrollen zijn nog sterker dan de drie hoofdrolspelers, en dan doe je toch iets verkeerd.