The Strange Ones (2017)

Drama / Thriller

geregisseerd door Christopher Radcliff en Lauren Wolkstein
met Alex Pettyfer, James Freedson-Jackson en Emily Althaus

De broers Nick en Sam banen zich een weg door een afgelegen Amerikaans landschap. Wanneer ze in de diepe bossen een huisje vinden, besluiten ze er te verblijven. Alles lijkt normaal, maar er doen zich geheimzinnige gebeurtenissen voor.

Langzame, broeierige film. Heerlijk sfeer in het zuiden van noord amerika. Niet altijd duidelijk wat er gebeurt, en dat is soms heerlijk.

avatar van schumacher
Niks voor mij zo'n film.

avatar van Collins
Een zeer stemmig geschoten film. Stroperig en somber. Weinig dialoog, veel natuur, weinig actie, veel roadtrip en veel onduidelijke flarden van een herinnering die stukjes van een traumatische gebeurtenis invullen. Er zijn weinig feitelijkheden om je als kijker aan vast te houden. Toch is het spannend.
Het zijn met name de herinneringen die zich in het hoofd van de jonge hoofdrolspeler afspelen die zorgen voor een ongemakkelijk gevoel. Er zijn echter meer factoren. Subtielere. Er zijn talrijke kleine ongemakkelijke momenten te vinden in de triviale dialogen en in het blikveld van de jongen. Ook de vriendschappelijke relatie tussen de hoofdpersonages voelt op momenten erg geforceerd aan. Het zijn allemaal dingetjes die extra voeding geven aan gevoelens van onheil en ongemak. Het is onderhuids spannend. De onduidelijkheid blijft lang. De beklemmende laag ook.
Het acteren is ingehouden. De jonge hoofdrolspeler doet het met verve. Zijn lijzige en eentonige stemgeluid geeft aan zijn personage een afwezige en treurige laag mee die impliceert dat er meer aan de hand is dan aan de oppervlakte zichtbaar is. Knap spel.
De minimalistische muziek ligt zwaar onder de scènes. Somber en treurig dragen de klanken onbarmhartig bij aan het ongemakkelijke en beklemmende gevoel.
De slotscènes geven verlichting, maar ook weer onduidelijkheid. Er blijft ruimte voor interpretatie.
Kleine film. Grote impact.

Matige film die nergens toe leidt .

avatar van knusse stoel
"A strange movie", die gewoon leuk is om naar te kijken maar niet tot de toppers behoort.
Met terugblikken in het verleden komt de kijker langzaam achter de voorgeschiedenis van de twee gebroeders. Vreemde broeders trouwens, want de jongste laat zich zo nu en dan vreemd uit over zijn oudere broer. Om eerlijk te zijn, het is ons niet geheel duidelijk of het broeders waren in familiezin.
De oudste heeft de vader van de jongste vermoord en in een brandend huis achter gelaten. Daarna begon de roadtrip door een deel van de USA. De beschrijving hierboven van de film klopt ook niet helemaal, want geheimzinnige gebeurtenissen zijn ons niet echt opgevallen en het filmen van het huis is ook zeer kort qua tijd. Toch, zoals boven aangeven, een film voor mensen die niet te veel actie behoeven en wel van vraagtekens houden. Een 6+.

avatar van Noodless
Soms kan een trage film de kijker volledig in pakken, maar deze film slaagt er echt niet in. Boring in het kwadraat. Het verhaal kabbelt maar voort zonder dat er iets ophefmakend gebeurt. Kortom er gebeurt niks. De emoties en dialogen dragen ook weinig bij om het verhaal wat beter in te kunnen kaderen. Allemaal te vaag, zelfs de uitwerking van enkele flashbacks geven onvoldoende informatie over het verhaal en de bedoeling ervan. En dan opeens dat onzinnig slot....oja de kijker mag zelf zijn interpretatie dan weergeven. Wow. Kortom mijn interpretatie : kleine film voor de prullenmand. 1/10