Gekijôban Fairy Tail: Dragon Cry (2017)

Alternatieve titels: Fairy Tail: Dragon Cry | Fairy Tail: The Movie - Dragon Cry

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Tatsuma Minamikawa
met de stemmen van Rie Kugimiya, Aya Hirano en Makoto Furukawa

De talentvolle tovenares Lucy Heartfilia, de heethoofdige Natsu Dragneel, de vliegende kat Happy en hun vrienden en aanhangers van het tovenaarsgilde Fairy Tail, reizen naar het eiland koninkrijk Stella. De verrader Zash Caine heeft daar namelijk het krachtige magische artefact Dragon Cry naartoe gebracht, waardoor de wereld vernietigd zou kunnen worden. Hij heeft het gestolen uit de tempel van het koninkrijk Fiore, waar het lang veilig bewaard werd.

avatar van Rico120
ik heb hem gezien en ik vond het best aardig
niet te zuinig geweest met bloed
ook lucy kan nu transformeren als Erza een goede film
nu maar hopen dat er een 8ste seizoen komt van fairy tail

Ellendige fanservice.

Wat zien de shots van stuiterende borsten en glimpjes onder de rokjes toch in- en intriest en nutteloos. Toch schijnt het een welwerkende formule in Japan te zijn om extra kijkers te werven; ik begrijp het niet. Niet alleen voegt die fanservice geen drol toe, je zou bijna denken dat de vrouwelijke karakters enkel aanwezig zijn vanwege de fanservice, waardoor zij in deze film eigenlijk niets zinvols meer toevoegen.

Buiten mateloze irritatie rondom de fanservice, toch prima genoten. Dat komt vrijwel uitsluitend door de animatie. Hiro Mashima blinkt sowieso alleen maar uit in het bedenken van leuke gevechten en humoristische dialogen. Een echt verhaal vertellen of een boodschap overbrengen (buiten dat je voor je vrienden moet vechten) is nooit zijn sterke kant geweest. Lomp magie op elkaar schieten met wat humor; dat is Fairy Tail. En zo ook Dragon Cry. Het verhaal is formulewerk, maar dan wel stukken beter uitgewerkt dan in Fairy Tail: Priestess of the Phoenix.

Het is te merken dat er een flinke smak centen meer tegenaan is gegooid dan in de vorige film. De animatie is daardoor subliem. Daardoor valt het eigenlijk niet echt op dat de gevechten maar weinig creatief zijn. Er komt potverdrie een draak in de film voor en er wordt geen gebruik gemaakt van de Karyū no Hōkō, wat de toonaangevende aanval is in de anime.

Deze film is volgens mij gereleased tijdens de hiatus van de anime als een soort transitie tussen het laatst geëindigde seizoen en het nieuwe. In de film worden verscheidende nieuwe eigenschappen van de karakters onthuld die we waarschijnlijk zullen terugzien in het nieuwe seizoen. Hoe deze eigenschappen zijn verkregen, wordt niet uitgelegd, maar daar is in de anime ook meer ruimte voor dan in deze film. Tof dat er al een tipje van de sluier wordt opgelicht in de film. Ook de post-credits scène belooft veel goeds voor het nieuwe seizoen. Leuk dat in dat opzicht deze film weet te dienen als een overgang tussen de seizoenen.

Eigenlijk is het maar een zwak verhaal met een bijna dwangmatig gebruik van onzinnige fanservice. Toch genietbaar door de goede animatie en het honger maken naar het nieuwe seizoen.