Frost (2017)

Litouwen / Frankrijk / Oekraïne / Polen

geregisseerd door Sharunas Bartas
met Vanessa Paradis, Lyja Maknaviciute en Mantas Janciauskas

De jonge Litouwer Rokas wil de oorlog begrijpen zodat hij zijn volk kan begrijpen. In een konvooi dat humanitaire hulp vervoert van Litouwen naar Oekraïne, ontmoet hij een mannelijke en een vrouwelijke verslaggever met wie hij verder reist. Alle drie worden ze gedwongen hun psychologische grenzen te overwinnen en een sterke relatie op te bouwen, hun enige solide grond te midden van de onrust van de oorlog. Op vele vlakken verschillen ze van mening, maar allen hebben ze de wens om te zijn waar ze zijn.

avatar van John Milton
Ik wilde graag een recente Litouwse film zien, en Sarunas Bartas schijnt een van de bekendste regisseurs uit dat land te zijn. Zowel deze film als zijn vorige draaiden op de director’s fortnight in Cannes. Een road movie gecombineerd met de oorlog in Oekraïne, van een geoefend filmmaker. Mooie plek om mee te beginnen.

Helaas gebeurt er niet bijster veel in Frost. Er is weinig drama of karakterontwikkeling en we verkrijgen geen nieuwe inzichten in het conflict, al zijn er verschillende beschouwelijke dialogen. Vanessa Paradis als reporter voelde niet helemaal op haar plaats. Bartas was eerder een cameraman, maar ik kan evenmin zeggen dat ik Frost bijzonder mooi vond geschoten. De film is vaak vrij donker, en de noodzaak van die constante close-ups ontging me een beetje.

Ik lees hier en daar dat Bartas’ eerdere werk beter werd ontvangen, misschien moet ik Trys Dienos (1991) of A Casa (1997) een keer kijken.

Wie heeft mijn bericht zonder kennisgeving verwijderd? En vooral: waarom? (of ben ik zelf heel onhandig geweest met per ongeluk verwijderen?)