Strong Island (2017)

Verenigde Staten / Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Yance Ford

Op 7 april 1992 wordt op Long Island (New York) de zwarte 24-jarige onderwijzer William Ford, Jr vermoord door Mark Reilly, een blanke 19-jarige monteur. Hoewel Ford ongewapend is, wordt hij aangemerkt als hoofdverdachte, terwijl hij nota bene zelf vermoord werd. In deze documentaire onderzoekt Yance Ford de moord op zijn broer, ingegeven door racisme, de vrijspraak van de moordenaar en de reactie daarop van zijn familie.

Vanaf 15 september te zien op Netflix

avatar van John Milton
Ziet er goed uit!

avatar van Seam
Logisch dat deze 5/5 krijgt, enige kritiek zal onmiddellijk als racistisch bestempeld worden.

avatar van Broek
dramatisch verhaal.. heel erg hoor maar mij te traag allemaal.

avatar van Thomas83
Geen misdaad-docu, maar meer een soort expressionistische documentaire, gefocust op de heel persoonlijke ervaring van verlies voor Yance en zijn familie. Soms wel op het langdradige af, want het eerste uur of wat bestaat toch voornamelijk uit familie en vrienden die herinneringen ophalen. Er wordt ook wel een treurig beeld van ongelijke kansen geschetst, maar de docu is voor een groot deel ook een soort persoonlijk eerbetoon aan William, de overleden broer, die ook wel wat op een voetstuk wordt geplaatst. Je krijgt het idee dat je niet het hele verhaal te horen krijgt.

Het laatste half uur maakt wel indruk met Yances heel persoonlijke invalshoek. Vooral als het gaat over zijn eigen schuldgevoelens omdat hij zijn ouders niet had verteld dat zijn broer een paar weken eerder ruzie had gemaakt in de garage, waardoor de kans op escalatie groter was en door hen ook zou kunnen zijn ingeschat. De docu slaat dan een eerlijkere interessantere richting in. Vooral een bepaalde scène waarin Yance twee telefoongesprekken voert is sterk. 3.0*.

avatar van John Milton
Gemiddelde hier is wel erg laag

Waardeloze docu. Allerlei randzaken worden erbij betrokken en er wordt te weinig ingegaan op het incident zelf. Seksualiteit van broer, racisme in het Zuiden tijdens jeugd moeder (NY in jaren 90 valt niet te vergelijken met het racistische Zuiden in de jaren 50), ontstaan relatie vd ouders, etc. Volstrekt irrelevant allemaal. Wel relevant is wat de beste vriend te melden heeft: slachtoffer was een forse jongen en besefte dat hij mensen kon intimideren. Ze gingen vaak samen op pad, op zoek naar problemen (99%) en meiden (1%). Nee, het slachtoffer was niet de engel zoals de nabestaanden ons willen doen geloven.

Continu subtiel hinten naar racisme, maar ging het niet gewoon om zelfverdediging? Het doofpot gebeuren stinkt absoluut, maar anderzijds was het niet de eerste keer dat het slachtoffer de dader kwam bedreigen op diens terrein... Bovendien te lang en te traag. Bespaar je de tijd.

Mooi ingetogen tragiek docu over een Moord op een zwarte jonge man die in de doofpot wordt gestopt