Sanpo Suru Shinryakusha (2017)

Alternatieve titels: Before We Vanish | 散歩する侵略者

Japan

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Masami Nagasawa, Ryûhei Matsuda en Hiroki Hasegawa

Shinji en Narumi hebben een liefdevol huwelijk. Op een dag raakt Shinji vermist voor een week en bij terugkomst is hij erg zachtaardig en rustig. Marumi is verbaasd over zijn radicale verandering. Als ze vraagt waar hij was zegt hij dat hij gewandeld heeft. De medische specialisten kunnen zijn symptomen niet verklaren. Dan verklaart Shinji op een dag dat hij een buitenaards wezen is dat de aarde komt aanvallen.

kappeuter (moderator)
Vanaf 2 augustus in de bioscoop (Imagine)
UPDATE: bioscooprelease is komen te vervallen.

Iets mindere Kurosawa toch.

Op zich is het uitgangspunt best grappig, er zitten ook zeker genoeg boeiende scenes in. Maar Kurosawa's invasion film gaat niet zozeer over aliens, wél over de mensheid. Hij misbruikt de opzet een beetje om wat over de mensheid te vertellen, maar die twee dingen komen niet zo goed samen.

Enerzijds omdat de film ook iets te luchtig van toon is, anderzijds omdat het er gewoon nogal dik opligt en Kurosawa op dat vlak ook niet zoveel interessants te melden heeft. Er komt wat typisch gejengeld over werk en liefde voorbij, maar erg inzichtelijk is het zeker niet.

Visueel aardig, maar ook daar blijkt dat Kurosawa eigenlijk niet zo'n genre regisseur is. Hij doet het gewoon beter als drama regisseur. De film blijft op zich wel boeien, daarvoor is het quirky en eigenzinnig genoeg, maar 2 uur is best lang en de mix die Kurosawa hier probeert voor te schotelen werkt niet altijd even goed.

avatar van Baboesjka
Qua genre (hier staat drama, maar ik vind het meer sciencefiction) en verhaal is het niet zo mijn ding. Ik vind 'm vrij vaag en oppervlakkig en het is volgens mij serieus bedoelt, maar het kwam soms nogal karikaturaal over. Het acteerwerk vind ik prima en het beeld over het algemeen ook, maar ik heb weinig met de special effects. De speelduur vind ik lang voor een film die mij niet erg boeide, maar het keek vrij vlot weg en ik vond het geheel matig vermakelijk. Net niet genoeg voor een voldoende, wat mij betreft. 2,5*